Gå till innehåll

Spärr av laptopbrännare


Pusher

Recommended Posts

Tjena gott folk!

För ca ett år sen så köpte jag en Sony Vaio till tjejen min. Som brukligt så är det dvdbrännare med så klart. Problemet är detta nu. Bränner jag en dvdfilm med den interna brännaren så vägrar den spela upp filmen i andra dvdspelare än i laptopen. Vi köpte en extern Samsung och med den så var det inga problem att se på filmen i andra dvdspelare.

Vaion gick sönder för ca 2 månader sen och vi tog ut en HP på försäkringen. Till min stora förvåning så inträffade samma problem. Brände en dvdfilm men precis som med Vaion så funkade filmen endast i laptopen. Kopplade åter in den externa Samsungen och då gick det bra igen och man kunde sen den i andra dvdläsare.

Finns det nån spärr i laptops och om det finns det; kan man häva den på nått sätt? Känns väldigt dumt att behöva en extern brännare till en ny 10000kr laptop!

Ps. Ringde HPs support men okunnigare folk får man leta efter...Dom hade nämligen inte en aning och då man kunde faktiskt se filmen i laptopen ansåg dom att det inte var ett hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att din interna dvd-brännare är satt på en speciell region? Detta kan mycket väl betyda att det påverkar dina brända skivor.

Mange

Det kan t.o.m vara så att den inte har fått någon regionstilldelning alls... leveransläge så att säga! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skulle väl det betyda att regionen är obestämd och kunna spelas på vilken dvd som helst?

Nope... det är knappt något alls som funkar innan den har fått regionstilldelning. Det första man måste göra med en ny brännare. Har sett många skumma "fel", innan jag kommit på att det saknas regionstilldelning. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope... det är knappt något alls som funkar innan den har fått regionstilldelning. Det första man måste göra med en ny brännare. Har sett många skumma "fel", innan jag kommit på att det saknas regionstilldelning. :rolleyes:

Gött... då har jag lärt mig något idag också... Men visst ordnar ens OS det när man installerat brännaren? Har ALDRIG behövt ordna sånt själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött... då har jag lärt mig något idag också... Men visst ordnar ens OS det när man installerat brännaren? Har ALDRIG behövt ordna sånt själv...

Njaee... det har jag faktiskt aldrig sett. Jag installerade ny brännare så sent som för några veckor sedan, och jag fick allt tilldela region manuellt... trots Windows 7!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testar imorn att ändra region så får vi om det hjälper. återkommer snarast!

edit: Vilken region ska man välja då? Sverige är region 2 såg jag. Eller finns det nån standard för hela Europa?

Redigerad av Pusher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testar imorn att ändra region så får vi om det hjälper. återkommer snarast!

edit: Vilken region ska man välja då? Sverige är region 2 såg jag. Eller finns det nån standard för hela Europa?

Står den på region 2, är det riktigt... ändra inte det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då testar jag att ändra till region 2 eftersom den inte har nån region alls just nu. Vidare har jag hört att AnyDVD kan göra dvdbrännaren regionsfri vilket jag ska testa idag.

Har den ingen region tilldelad, så är det mest troligt det som är problemet. Testa så att allt funkar innan du börjar experimentera med AnyDVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr kan jag meddela att det vart ingen skillnad när jag bytte region på brännaren :angry:

ska man testa anydvd nu eller vad tycker ni folket?

Då fick vi lite att fundera på...! AnyDvd har ingen påverkan på själva brännaren/spelaren... programmet påverkar endast mediafilen. Vad som sker är att AnyDvd avaktiverar eventuella kopieringsskydd, samt gör filen/filmen regionsfri. Bra om du t.ex vill säkerhetskopiera media inköpt utanför Europa, men det har inget med hårdvaran att göra.

Återkommer om jag kommer på något mer du kan testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas du hittar nått e-son. jag tycker det är för jävligt att tillverkare gör så här. helt förkastligt att man ska behöva en extern brännare till en sprillans ny lappy :angry:

Njaee... även den bästa tillverkare kan ju råka ut för något "måndagsexemplar"... en dator består ju av div. delar som kommer från ett antal underleverantörer. Det skulle ju faktiskt kunna vara ett hårdvarufel, nu när man tänker på det. Kanske du skulle be säljföretaget ta en titt på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har som sagt redan kontakt HP support och dom anser INTE att det är ett hårdvarufel då filmen funkar i laptopen. Det skumma är ju som sagt att jag hade samma problem med Sonyn!

Ok... om vi kikar på brännarprogrammet då. Vad använder du för program? Har du provat att bränna med något annat?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har bränt mååååååånga skivor med Imgburn så det ska inte vara ett problem :)

Testav även w7 inbyggda brännprog som funkar utmärkt på min stationära dator men ej tjejens laptop.

Jo att ImgBurn fungerar vet jag... men det händer att annars utmärkta program fungerar sämre med en viss hårdvara. Prova gärna med något annat brännarprogram. Kvarstår felet, så vete tusan om det finns så många alternativ kvar än just hårdvarufel... trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte sett om du testat det jag föreslog, så jag får nog prova bumpa mitt eget inlägg..

Vet inte exakt men dubbelkolla så att du valt att stänga skivan i ditt bränningsprogram, om skivan inte är stängd så kan den endast läsas av brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...