Gå till innehåll

Ang. tråden "Klargörande om Windows 7"


ron

Recommended Posts

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/19696-klargoerande-kring-windows-7/

Eftersom denna tråd är låst vill jag komplettera lite om MS försämring av licenser samt om OEM.

Om operator vill införa detta i tråden är det ok, eller om den flyttas och ges ny rubrik är detta med ok

Återförsäljarversionen full version ellr "retail" är licensen försämrad. Tidigare så kunde man med denna version få installera programvaran på en annan dator om man hade avinstallerat den från föregående dator. Detta får man inte längre göra. Nu är denna version enbart till en dator. När den datorn skrotas så blir man även av med sitt windows. Det enda denna licens nu innehåller är att man kan ringa till MS och få support för sitt windows.

OEM är en version som aldrig, om reglerna följs, ska säljas till slutkund av handlare utan den är avsedd för datorbyggare.

De grossister som säljer OEM till en återförsäljare direkt går mot de regler MS har. OEM får endast säljas, från grossist till ÅF tillsammans med datorkomponenter såsom moderkort eller hårddisk. Support på OEM är från det företag som säljer produkten i datorer då byggd av ÅF.

Vet inte om jag skrev detta begripligt, hoppas det.

Men om man ska köpa ett operativ och någon säljer OEM så är detta numera i nivå med "retail" eftersom man inte får installera vidare retail. Däremot brukar OEM säljas betydligt billigare.

Kan man köpa studentlicens på Windows så får däremot den programvaran installeras på annan dator om man raderat det från datorn det var på innan.

Studentlicensen är dessutom billig. En Windows 7 pro kostar då 1095 kr i svens version om man köper den via sitt CSN-kort och inloggningen på den sida man har där man når länkar till inköpssida...

Redigerad av ron
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återförsäljarversionen full version ellr "retail" är licensen försämrad. Tidigare så kunde man med denna version få installera programvaran på en annan dator om man hade avinstallerat den från föregående dator. Detta får man inte längre göra. Nu är denna version enbart till en dator. När den datorn skrotas så blir man även av med sitt windows. Det enda denna licens nu innehåller är att man kan ringa till MS och få support för sitt windows.

Vad gäller reglerna för OEM så har du i princip rätt, men citatet ovan får du nog lov att backa upp med någon form av bevis... det är nämligen helt fel i min värld. Retail är och förblir en version som du kan installera på vilken hårdvara du vill... dock endast en burk åt gången... per licens!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade just i de licensvillkor för "..packaged software for end-users" och Windows 7 Home Premium som man kan få fram på http://www.microsoft.com/about/legal/useterms/default.aspx och där står det

18. TRANSFER TO ANOTHER COMPUTER.

a. Software Other than Windows Anytime Upgrade. You may transfer the software and install

it on another computer for your use. That computer becomes the licensed computer. You may

not do so to share this license between computers.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller reglerna för OEM så har du i princip rätt, men citatet ovan får du nog lov att backa upp med någon form av bevis... det är nämligen helt fel i min värld. Retail är och förblir en version som du kan installera på vilken hårdvara du vill... dock endast en burk åt gången... per licens!

Det är helt fel även i min värld, tills jag ringde supporten på MS i förra veckan.

Ringde dem med anledning av att jag skulle köpa Win. 7 och hörde mig för om licenser och hur de fungerar.

Det var av dem jag fick det nedslående beskedet att numera så är en retail bara för att få tillgång till support av MS. Medans OEM, som tidigare , supportas av den firma man köpt det på.

I ett samtal till den person på firman, som länkas från csnkorts-sidan så var uppgiften jag fick av honom att studentlicensierat windows däremot får återinstalleras på ny dator.

Sedan det om OEM vet jag av egen erfarenhet eftersom jag har en datorfirma sedan sedan ett tiotal år tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyligen här på forumet ang. licenser för OEM, att varje licens av dessa blir bundna till ENBART den dator som de ursprungligen installerades på. Kontentan blir då att när datorn en dag har gjort sitt så blir aut. också OEM licensen värdelös och obrukbar för användning "Om det nu från början medföljde en OEM licens med köpet av datorn".

I annat fall om detta saknas så blir det i såfall en frågeställning mellan dig som kund och försäljningsstället där datorn köptes.

När man nu läser skildringen här i tråden vad gäller Uppgraderings licenser (återförsäljarlicens, retail-licens eller även fullversion) så blir man ju oroad om detta är fallet eftersom även dessa licenser blir obrukbara om datorn pajar och moderkort och processor behöver bytas ut, eller i lägen då det överhuvudtaget inte är lönt att reparera..Ok, tanken är förmodligen då att dem vill man ska köpa en ny dator med förinstallerat operativsystem sk. OEM licens och sedan är cyklen sluten och en ny runda får sin början.

Men vad ska då personer som många av oss göra som har som intresse att bygga om & dona i datorlådan?

Verkar som den här utvecklingen vill motverka att människor INTE ska gå in i datorn själva och förändra i innehållet.

Tydligen för att främja auktoriserade reparationsställen i sammarbete med datortillverkare och säkerligen också tillkommet för att stärka garrantikraven om oöppnade produkter.

Med andra ord, man betalar en större engångssumma som en slags "hyra" för att därefter få tillgång till Windows under en begränsad obestämd tid framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt fel även i min värld, tills jag ringde supporten på MS i förra veckan.

Ringde dem med anledning av att jag skulle köpa Win. 7 och hörde mig för om licenser och hur de fungerar.

Det var av dem jag fick det nedslående beskedet att numera så är en retail bara för att få tillgång till support av MS. Medans OEM, som tidigare , supportas av den firma man köpt det på.

Oavsett vad någon på MS säger på telefon så är det ju det licensavtal som man godkänner vid installationen som gäller.

Så frågan är, avviker det på något sätt från det licensavtal som man kan läsa på sidan jag länkade till förut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM är en version som aldrig, om reglerna följs, ska säljas till slutkund av handlare utan den är avsedd för datorbyggare.

De grossister som säljer OEM till en återförsäljare direkt går mot de regler MS har. OEM får endast säljas, från grossist till ÅF tillsammans med datorkomponenter såsom moderkort eller hårddisk. Support på OEM är från det företag som säljer produkten i datorer då byggd av ÅF.

Just kring detta har jag haft flera samtal med både ÅF och Microsoft, främst vid lanseringen av Vista... och det stämmer i princip. Egentligen är inte avsikten att OEM ska säljas "lösa" till slutkund... men för att hårddra det hela, när har MS någonsin tackat nej till att tjäna en slant där det finns möjlighet?

Ditt påstående gällande Retail-licens får du verkligen backa upp på något sätt... kan väl lugnt påstå att du redan fått motbeviset i Cecilias citat från ett utdrag av licensavtalet. Om nu någon på MS sitter och säger annat per telefon så är det bara att konstatera att dom behöver internutbilda sin personal. Detta uttalande styrker även min personliga misstanke att MS använder sig av andra företag för att bistå med telefonkontakt gentemot kunder.

Som jag skrev i min urspungstråd (enligt länken i första inlägget) så är det mest en liten guide för de som känner osäkerhet inför sin installation av Windows 7... det visade sig finnas behov av det vid tillfället, då det finns trådar med råd och åsikter som kan vara ganska förvirrande. Med tanke på innehållet i denna tråden så anser jag nog inget nytt kan tillföras. Licensfrågan var något som behövde benas ut då det verkade förväxlas med vilken typ av installation man ska göra.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just kring detta har jag haft flera samtal med både ÅF och Microsoft, främst vid lanseringen av Vista... och det stämmer i princip. Egentligen är inte avsikten att OEM ska säljas "lösa" till slutkund... men för att hårddra det hela, när har MS någonsin tackat nej till att tjäna en slant där det finns möjlighet?

Ditt påstående gällande Retail-licens får du verkligen backa upp på något sätt... kan väl lugnt påstå att du redan fått motbeviset i Cecilias citat från ett utdrag av licensavtalet. Om nu någon på MS sitter och säger annat per telefon så är det bara att konstatera att dom behöver internutbilda sin personal. Detta uttalande styrker även min personliga misstanke att MS använder sig av andra företag för att bistå med telefonkontakt gentemot kunder.

Som jag skrev i min ursprungstråd (enligt länken i första inlägget) så är det mest en liten guide för de som känner osäkerhet inför sin installation av Windows 7... det visade sig finnas behov av det vid tillfället, då det finns trådar med råd och åsikter som kan vara ganska förvirrande. Med tanke på innehållet i denna tråden så anser jag nog inget nytt kan tillföras. Licensfrågan var något som behövde benas ut då det verkade förväxlas med vilken typ av installation man ska göra.

Magnus

Det Cecilia skrev (hej Cecila) verkar ju stämma på befintlig licens eftersom det är tryckt på produkten eller bifogad handling eller om det visas under installation. Men jag ser också helst att jag har fel (eller snarare den jag pratade med på MS). Ska snacka med dem i annat ärende under morgondagen då jag även tar upp detta. Ska be att få det skriftlig, det som gäller. För skulle retail försämrats så då tror jag inte det finns någon anledning att ens överväga att köpa den licenstypen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För skulle retail försämrats så då tror jag inte det finns någon anledning att ens överväga att köpa den licenstypen.

Skulle Microsoft, mot förmodan, ha (smyg)försämrat retail-licensen på det sättet, så vet jag en som omedelbart kommer att börja plugga Linux på allvar...! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Cecilia skrev (hej Cecila) verkar ju stämma på befintlig licens eftersom det är tryckt på produkten eller bifogad handling eller om det visas under installation. Men jag ser också helst att jag har fel (eller snarare den jag pratade med på MS). Ska snacka med dem i annat ärende under morgondagen då jag även tar upp detta. Ska be att få det skriftlig, det som gäller. För skulle retail försämrats så då tror jag inte det finns någon anledning att ens överväga att köpa den licenstypen.

Gå in på länken som Cecilia skrev... välj ditt OS och skriv ut det på skrivaren. Det kan väl inte bli mer officiellt än så? Utan detta hade det ju inte varit någon poäng med retail, förutom supporten då. Microsoft har varit i blåsväder så det räcker... att köra en smygändring av denna kaliber verkar inte troligt. Däremot en "pellejöns" hos MS som är lite snabb i munnen... ja, det kan jag tänka mig :P

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...