Gå till innehåll

gratis enkelt backup program?


Cacke

Recommended Posts

Hej!

Jag bokför så jag är så förgrymmad för i veckan var jag tvungen att formatera och installera om allt.

Finns det gratis backup program som man kan göra säkerhets kopiering på hela rubbet och köra in det när man har formaterat datorn?

Vad hette programmet som kollar senaste uppdateringarna åt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske kan vara nåt?

http://www.paragon-software.com/home/db-express/download.html

Paragon Backup and Recovery som nyligen blev gratis att ladda ner. Med verktyget kan du inte bara skapa utan också schemalägga och återställa dina backup.

Mer kan du göra med Paragon Backup and Recovery. Bland annat kan du

- Skapa ett komplett backup dvs rubbet, operativsystem, inställningar, program osv.

- Spara backupen på CD/DVD/Blu-ray, extern lagring, nätverk och även på partitioner som är säkra.

- Differential backup: ta bara backup på ändrade filer

- Återställa på ett enkelt sätt en backup-image

- Skapa ett bootbart usb-minne med vilket du kan återställa vid behov

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är det enklaste programmet http://www.datormagazin.se/frinedladdning/allaprogram/article308953.ece

O.B. S att det finns en nyare version 10 men den skall du ej använda, denna länk gäller version 9 som är enklare att använda.

Har använt denna många år och helt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag bokför så jag är så förgrymmad för i veckan var jag tvungen att formatera och installera om allt.

Finns det gratis backup program som man kan göra säkerhets kopiering på hela rubbet och köra in det när man har formaterat datorn?

Vad hette programmet som kollar senaste uppdateringarna åt dig?

Jag förstår att du är förgrymmad med din verksamhet. Du har inte skrivit vad du har för operativ på din arbetsdator men de senaste versionerna av Windows har och har haft en egen backupmodul. Det är väl så nära gratis som du kan komma. Har du testa den? Kanske att den täcker dina behov. Annars skulle jag vilja puffa för kombinationen HP Mediasmart Home server EX490 eller Storageworks X510 Datavault med Windows Home Server som är gjort för att göra den här typen av backuper enkelt för hemmaanvändaren och för småföretagaren. (Det finns numera andra datorfabrikat som har hemmaservrar med Windows Home Server installerat än HP på den svenska marknaden.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket märke av hd är bättre?

Jag tror uppriktigt sagt att märket inte spelar så stor roll... bara dom inte är för stora! Ju större disk desto oftare är dom kass. Expertrekommendationerna är max 320GB... själv kör jag problemfritt sedan 3 år, 2x 80GB WesternDigital Raptor i Raid0 för systemet, och 4x 500GB Samsung Spinpoint i 2x Raid1 för lagringen.

Edit:

Kan väl tillägga att i ditt fall rekommenderar jag 2st likadana diskar i Raid1, för lagringen... då har du ett näst intill idiotsäkert backup-system.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket märke av hd är bättre?

Allmänt sett är det aldrig en fråga om HURUVIDA en hårddisk går sönder utan NÄR. Det finns till och med ett uttryck för hur mycket arbetstid en hårddisk klarar av (ungefär som livstiden för en glödlampa).

Angående råd om hårddiskar: Om du är nöjd med de hårddiskar som du har haft genom åren håll dig till det märket. Själv använder jag nästan uteslutande Seagate medan andra tycker att Western Digital är bättre. Eftersom felmeddelandet säger att det är disk 1 som är påverkat så kan du ta ut den nuvarande hårddisken och ersätta den med en ny hårddisk och testa mot en annan dator om den datorn kan läsa informationen på hårddisken. kan den det så skulle du kunna föra över informationen till den nya hårddisken utan att gå vägen över en backup och en återläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag laddade ner den som var gratis för jag ville göra en backup på c:för den håller på att paja men det går inte att göra en backup för enligt 0x1200e är det fel på min hd enligt deras forum.

jag gjorde en scandisc precis före mitt försök.

Andra sätt att göra backup på GRATIS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag laddade ner den som var gratis för jag ville göra en backup på c:för den håller på att paja men det går inte att göra en backup för enligt 0x1200e är det fel på min hd enligt deras forum.

jag gjorde en scandisc precis före mitt försök.

Andra sätt att göra backup på GRATIS?

Jag skulle föreslå att du tar backup på dina filer endast... alltså INTE hela C:\, eftersom du då kommer att få med dig eventuella fel i filsystemet. Sedan installerar du nytt Windows på ny hårddisk, och återför därefter dina filer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÖH vad ska då välja

Jag tycker att du skall skippa backup-programmen, och helt enkelt kopiera dina filer som dom är, till någon annan hårddisk/usb-minne eller kanske DVD, om det inte är för mycket... glöm inte mail och liknande.

är seagate bra hd märke?

har samsung idag

Inget fel på varken Seagate eller Samsung... som jag skrev i tidigare inlägg, så har märket mindre betydelse... bara diskarna inte är för stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Vad är lämplig storlek?

Kan jag ändra denna till slave och använda den nya som c: eller kommer denna hd att låsa datorn även om jag formaterar den för den är lite trasig?

Experterna anger 320GB som en någorlunda säker storlek... eller max 500GB. Själv kör jag några Samsung på 500GB, utan problem... hur länge, återstår att se!

Du kan helt klart formatera den nuvarande disken och prova att använda den som lagringsdisk... går det så går det, liksom. Blir det strul så är det bara att koppla ur den igen... skulle förvåna mig mycket om det påverkar den nya disken med nyinstallerat Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag kör ännu med min gamla hd. Jag ska leta fram kvittot och radera fullständigt min hd och lämna den till dom så skulle jag få en ny.

Han sa att det var 3 års garanti.

Med vad formaterar man sin hd fullständigt?

Samsung har väll nå special program för det.

Hoppas garantin gäller för jag hade tänkte köpa en ny monitor istället inte HD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vad formaterar man sin hd fullständigt?

Jag antar att du bara vill tömma hårddisken på data... själva formateringen behövs ju inte om man inte skall använda den igen!

Active@KillDisk kan du i så fall använda.... bränn på CD, som du sedan bootar datorn på, så "tömmer" programmet disken på all data. Välj nedladdningen som heter Download Bootable ISO Image of Active@ KillDisk to burn CD

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till!

Kan bara hålla med E-son: DE bästa är nog att kopiera allt du vill ha kvar till en annan hårddisk. Backuper, har för mig haft en tendens att ställa till det om man gör en nyinstallation. Ja själv kör med en 160 gb enbart för program, resten har ja på en 1Tb OCH kopierar de jag är mest rädd om till en extern USB HDD. Skippar allt va raid heter helt enkelt. (gemene man vet inte ens vad/hur det funkar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du bara vill tömma hårddisken på data... själva formateringen behövs ju inte om man inte skall använda den igen!

Active@KillDisk kan du i så fall använda.... bränn på CD, som du sedan bootar datorn på, så "tömmer" programmet disken på all data. Välj nedladdningen som heter Download Bootable ISO Image of Active@ KillDisk to burn CD

Jag har laddat ner saker förr så jag skulle vilja skriva över hela hårddisken innan jag lämnar in den med kvittot för jag vet ju inte vad dom gör sen med dom.

Kan man de med killdisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...