XPforever Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Har gnisslat tänder i 15-20 år men det börjar bli värre nu. Har redan bettskena och har haft olika skenor under dessa år. De hjälper ju bara för att skydda tänderna men inte mot värk i käkarna och huvudet plus nacken, tyvärr! Håller på att bli tokig! Detta går ut över både jobbet, det sociala och flickvän pga av att jag mår så dåligt över detta...vill helst inte gå på jobbet eller träffa någon efter en natts gnisslande men nu tvingar jag mig till det ändå! För jag vet om jag börjar stanna hemma för detta så blir nog bara värre. Vill ha tips och råd om detta problem, idéer m.m. Börjar misstänka att jag gnisslar mer pga. att jag tänker på detta 24h/dygn nästan....hur ska jag slappna av i käken!? Biter ni ihop tänderna på dagarna? Hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Jag har en arbetskollega som gick på akupunktur för det... det behövdes tre besök under ett halvår, sen var det över. Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XPforever Posted December 15, 2009 Author Share Posted December 15, 2009 Ok, tack för tipset! Fler tips!? Biter ni ihop tänderna dagtid?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kudden Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Man gör nog det om man stressar mycket. Man kan ju försöka stressa av och ta det lugnare. Det finns ju yoga och aikido som gör att man stressar ner lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essin Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 (edited) På den här sidan kan Du läsa om att gnissla tänder. http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=37090 Hoppas den kan varatill någon hjälp essin Ny adress: http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26571 Edited December 15, 2009 by essin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Jag gnisslar ibland... tror jag. Enl en annan så håller jag på att dö varje natt pga utebliven andning men här är jag. Till saken, kolla med din tandläkare om dina tänder ligger för tätt ihop (över/underkäke), om det är så kan man i en del fall slipa av toppar så att man inte gnisslar så mycket. Be din tandläkare gå djupare med problemet, man ska inte behöva lida 24h / dygn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XPforever Posted December 15, 2009 Author Share Posted December 15, 2009 Jag gnisslar ibland... tror jag. Enl en annan så håller jag på att dö varje natt pga utebliven andning men här är jag. Till saken, kolla med din tandläkare om dina tänder ligger för tätt ihop (över/underkäke), om det är så kan man i en del fall slipa av toppar så att man inte gnisslar så mycket. Be din tandläkare gå djupare med problemet, man ska inte behöva lida 24h / dygn. Skulle verkligen vilja det men det känns som det kommer att bli sjukt dyrt, och tyvärr så är det pengar jag inte har! Andra tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essin Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Se mitt tidigare inlägg. En bettskena är inte speciellt dyr. essin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XPforever Posted December 15, 2009 Author Share Posted December 15, 2009 Se mitt tidigare inlägg. En bettskena är inte speciellt dyr. essin Har ju redan bettskena...skulle mest vilja ha tips på hur man ska slappna av med käken på dagtid....blir käken ansträngd genom att ha öppen mun dagtid etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Du ska ju inte gå omkring med munnen öppen utan kan ha läpparna slutna och tänderna inte hopbitna. Men det är väl det som är problemet att du konstant går och biter ihop och så hårt att du gnisslar tänderna. Är det fel på själva tänderna att du behöver slipa till dem så hade jag ju själv gjort det kosta vad det kosta vill. Hellre betala tusenlappar än att ha det problemmet du beskriver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XPforever Posted December 15, 2009 Author Share Posted December 15, 2009 Du ska ju inte gå omkring med munnen öppen utan kan ha läpparna slutna och tänderna inte hopbitna. Men det är väl det som är problemet att du konstant går och biter ihop och så hårt att du gnisslar tänderna. Är det fel på själva tänderna att du behöver slipa till dem så hade jag ju själv gjort det kosta vad det kosta vill. Hellre betala tusenlappar än att ha det problemmet du beskriver. Hittar som inget skönt läge för käken med läpparna ihop, det är som att käkarna vill bita ihop då....och till slut blir det ansträngt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essin Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 (edited) Om man pressar tänder när man är vaken kan man bli hjälpt av ett särskilt rörelseträningsprogram, som gör att musklerna i käken blir mer avslappnade.*) När ska man söka vård? Om man har besvär med värk och stelhet i käkarna eller några andra symtom som kan tyda på att man gnisslar eller pressar tänder, bör man ta kontakt med sin tandläkare. *) Kan Din tandläkare tipsa om essin Edited December 15, 2009 by essin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margrehte Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Här har du en till med problemet att knipa med tänderna,tandläkaren sa till mej sist att hon hade mall om jag ville ha ny då den gamla var utsliten,men det är längesen den gamla var utsliten och har klarat mej utan, om man har fått ovanan att rynka ihop pannan eller mellan ögonen/näsan så kan man sätta ett plåster på tvären över rynkan,då märker man när det är dags att slappna av, tyvärr svårare sätta plåster i munnen. Har provat akupunktur för olika besvär så inte en gång till,jag köpte istället avspänningsband på apoteket med Fil Dr Lars-erik Uneståhl, tyckte inte om hans röst och hade jättesvårt slappna av,men oxe som jag är så fortsatte jag, och faktum är att det funkar och även på andra besvär i kroppen, gäller att verkligen bestämma sej att nu tar jag den tiden varje dag för avslappning, även det att ta sej tid till att promenera typ 20 min varje dag,behövs ingen spikmatta/hälsokost/ akupunktur och annat hokuspokus, det enda som behövs är sunt förnuft och det är alldeles gratis, ja bättre än så för man tjänar pengar på det, ingen el minimalt med skräpmat/färdigmat /godis/sötsaker, behöver inte gå till läkare och därmed inga dyra mediciner, blir gladare och orkar mer,spänningar i kroppen försvinner.Jag kan fortfarande ibland gnissla tänder i särskilt stressade lägen men nu är jag medveten/märker det och kan stoppa gnisslandet snabbt genom att slappna av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XPforever Posted December 17, 2009 Author Share Posted December 17, 2009 Här har du en till med problemet att knipa med tänderna,tandläkaren sa till mej sist att hon hade mall om jag ville ha ny då den gamla var utsliten,men det är längesen den gamla var utsliten och har klarat mej utan, om man har fått ovanan att rynka ihop pannan eller mellan ögonen/näsan så kan man sätta ett plåster på tvären över rynkan,då märker man när det är dags att slappna av, tyvärr svårare sätta plåster i munnen. Har provat akupunktur för olika besvär så inte en gång till,jag köpte istället avspänningsband på apoteket med Fil Dr Lars-erik Uneståhl, tyckte inte om hans röst och hade jättesvårt slappna av,men oxe som jag är så fortsatte jag, och faktum är att det funkar och även på andra besvär i kroppen, gäller att verkligen bestämma sej att nu tar jag den tiden varje dag för avslappning, även det att ta sej tid till att promenera typ 20 min varje dag,behövs ingen spikmatta/hälsokost/ akupunktur och annat hokuspokus, det enda som behövs är sunt förnuft och det är alldeles gratis, ja bättre än så för man tjänar pengar på det, ingen el minimalt med skräpmat/färdigmat /godis/sötsaker, behöver inte gå till läkare och därmed inga dyra mediciner, blir gladare och orkar mer,spänningar i kroppen försvinner.Jag kan fortfarande ibland gnissla tänder i särskilt stressade lägen men nu är jag medveten/märker det och kan stoppa gnisslandet snabbt genom att slappna av. Tackar Fler sådana fina tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts