Gå till innehåll

Gnisslar tänder på nätterna! Blir tokig snart...


XPforever

Recommended Posts

Har gnisslat tänder i 15-20 år men det börjar bli värre nu. Har redan bettskena och har haft olika skenor under dessa år.

De hjälper ju bara för att skydda tänderna men inte mot värk i käkarna och huvudet plus nacken, tyvärr!

Håller på att bli tokig! Detta går ut över både jobbet, det sociala och flickvän pga av att jag mår så dåligt över detta...vill helst

inte gå på jobbet eller träffa någon efter en natts gnisslande men nu tvingar jag mig till det ändå! För jag vet om jag

börjar stanna hemma för detta så blir nog bara värre.

Vill ha tips och råd om detta problem, idéer m.m.

Börjar misstänka att jag gnisslar mer pga. att jag tänker på detta 24h/dygn nästan....hur ska jag slappna av i käken!?

Biter ni ihop tänderna på dagarna?

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gnisslar ibland... tror jag. Enl en annan så håller jag på att dö varje natt pga utebliven andning :) men här är jag.

Till saken, kolla med din tandläkare om dina tänder ligger för tätt ihop (över/underkäke), om det är så kan man i en del fall slipa av toppar så att man inte gnisslar så mycket.

Be din tandläkare gå djupare med problemet, man ska inte behöva lida 24h / dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gnisslar ibland... tror jag. Enl en annan så håller jag på att dö varje natt pga utebliven andning :) men här är jag.

Till saken, kolla med din tandläkare om dina tänder ligger för tätt ihop (över/underkäke), om det är så kan man i en del fall slipa av toppar så att man inte gnisslar så mycket.

Be din tandläkare gå djupare med problemet, man ska inte behöva lida 24h / dygn.

Skulle verkligen vilja det men det känns som det kommer att bli sjukt dyrt, och tyvärr så är det pengar jag inte har! Andra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ju inte gå omkring med munnen öppen utan kan ha läpparna slutna och tänderna inte hopbitna. Men det är väl det som är problemet att du konstant går och biter ihop och så hårt att du gnisslar tänderna.

Är det fel på själva tänderna att du behöver slipa till dem så hade jag ju själv gjort det kosta vad det kosta vill. Hellre betala tusenlappar än att ha det problemmet du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ju inte gå omkring med munnen öppen utan kan ha läpparna slutna och tänderna inte hopbitna. Men det är väl det som är problemet att du konstant går och biter ihop och så hårt att du gnisslar tänderna.

Är det fel på själva tänderna att du behöver slipa till dem så hade jag ju själv gjort det kosta vad det kosta vill. Hellre betala tusenlappar än att ha det problemmet du beskriver.

Hittar som inget skönt läge för käken med läpparna ihop, det är som att käkarna vill bita ihop då....och till slut blir det ansträngt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man pressar tänder när man är vaken kan man bli hjälpt av ett särskilt rörelseträningsprogram, som gör att musklerna i käken blir mer avslappnade.*)

När ska man söka vård?

Om man har besvär med värk och stelhet i käkarna eller några andra symtom som kan tyda på att man gnisslar eller pressar tänder, bör man ta kontakt med sin tandläkare.

*) Kan Din tandläkare tipsa om

essin :D

Redigerad av essin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en till med problemet att knipa med tänderna,tandläkaren sa till mej sist att hon hade mall om jag ville ha ny då den gamla var utsliten,men det är längesen den gamla var utsliten och har klarat mej utan, om man har fått ovanan att rynka ihop pannan eller mellan ögonen/näsan så kan man sätta ett plåster på tvären över rynkan,då märker man när det är dags att slappna av, tyvärr svårare sätta plåster i munnen.

Har provat akupunktur för olika besvär så inte en gång till,jag köpte istället avspänningsband på apoteket med Fil Dr Lars-erik Uneståhl, tyckte inte om hans röst och hade jättesvårt slappna av,men oxe som jag är så fortsatte jag, och faktum är att det funkar och även på andra besvär i kroppen, gäller att verkligen bestämma sej att nu tar jag den tiden varje dag för avslappning, även det att ta sej tid till att promenera typ 20 min varje dag,behövs ingen spikmatta/hälsokost/ akupunktur och annat hokuspokus,

det enda som behövs är sunt förnuft och det är alldeles gratis, ja bättre än så för man tjänar pengar på det, ingen el minimalt med skräpmat/färdigmat /godis/sötsaker, behöver inte gå till läkare och därmed inga dyra mediciner, blir gladare och orkar mer,spänningar i kroppen försvinner.Jag kan fortfarande ibland gnissla tänder i särskilt stressade lägen men nu är jag medveten/märker det och kan stoppa gnisslandet snabbt genom att slappna av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en till med problemet att knipa med tänderna,tandläkaren sa till mej sist att hon hade mall om jag ville ha ny då den gamla var utsliten,men det är längesen den gamla var utsliten och har klarat mej utan, om man har fått ovanan att rynka ihop pannan eller mellan ögonen/näsan så kan man sätta ett plåster på tvären över rynkan,då märker man när det är dags att slappna av, tyvärr svårare sätta plåster i munnen.

Har provat akupunktur för olika besvär så inte en gång till,jag köpte istället avspänningsband på apoteket med Fil Dr Lars-erik Uneståhl, tyckte inte om hans röst och hade jättesvårt slappna av,men oxe som jag är så fortsatte jag, och faktum är att det funkar och även på andra besvär i kroppen, gäller att verkligen bestämma sej att nu tar jag den tiden varje dag för avslappning, även det att ta sej tid till att promenera typ 20 min varje dag,behövs ingen spikmatta/hälsokost/ akupunktur och annat hokuspokus,

det enda som behövs är sunt förnuft och det är alldeles gratis, ja bättre än så för man tjänar pengar på det, ingen el minimalt med skräpmat/färdigmat /godis/sötsaker, behöver inte gå till läkare och därmed inga dyra mediciner, blir gladare och orkar mer,spänningar i kroppen försvinner.Jag kan fortfarande ibland gnissla tänder i särskilt stressade lägen men nu är jag medveten/märker det och kan stoppa gnisslandet snabbt genom att slappna av.

Tackar :)

Fler sådana fina tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...