Gå till innehåll

Virus på PB ?


Recommended Posts

Hej

På sista tiden har ett "virus" eller nåt liknande dykt upp på Pirate Bay's startsida för mig.

Lösningen är väl att helt enkelt låta bli att besöka sidan.

Men man undrar ju vad det kan vara?

Nåt bestående verkar inte nästla sig in i burken, inget jag märker iallafall, Microsoft Security Essential rensar bort det varje gång (upplyser programmet om iallafall)

Skickar med en bild.

post-3777-1263201276,79_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade just med ett testsystem och MSE... ingen reaktion alls från antiviruset, vilket får mig att misstänka att du har något skit i systemet som möjligen triggas av någonting på thepiratebay.org! Det finns alltså inget skadligt på själva sidan, vad jag kan se. Du får nog gör en lite mer omfattande skanning av burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag provade med att byta DNS, hade Google Public DNS innan

Kör nu med Open DNS, problemet verkar som bortblåst.

Kan det verkligen bara vara lösningen?

Möjligen... kanske OpenDNS´s säkerhetsarrangemang är bättre än Google´s. För säkerhets skull... kör ändå någon/några skanningar. Gärna någon online-skanner, och kanske malwarebytes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenDNS kan filtrera bort många skadliga webbplatser. I detta fall då kanske den webbplats som innehåller exploiten. Men det kan ju också vara så att The Pirate Bay har rensat bort något skadligt så att det inte längre finns där. Det kan du ta reda på genom att återgå till Googles DNS-server.

Varningen från MSE handlar i alla fall om att webbsidan försöker utnyttja ett säkerhetshål i någon PDF-läsare (troligen Adobe Reader) för att få in ett skadligt program i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte märkt något på TPB,s sida, men laddar man ner, får man ta konsekvenserna. Tog ner ett program häromdagen och blev grunddlurad. Tur att man kan backa till en kopia av sitt OS. Det är första gången det händer, peppar, peppar ta i trä. Noviserna bör nog passa sig extra noga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...