Gå till innehåll

wireless (viktig fråga)


Gäst Eva L

Recommended Posts

Om det är någon som försöker logga in olovandes beror på om det är någon dator hemma hos dig som har ett trådlöst nätverkskort med MAC-adressen (fysiska adressen) 00-11-95-1C-B9-7F.

men det är ingen hemifrån mig med denna MAC-adress .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 60
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Då verkar det som att det är en dator som försöker ansluta men försöket stoppas. En del datorer är ju lite konstigt konfigurerade så att de försöker ansluta till olika trådlösa nätverk i närheten. Du kan ju se om det blir bättre om du byter SSID och sedan döljer det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har jag gjort, dold SSID och ett lösenord men alltid när jag går in där på information så står det kanske 3 olika mac adresser som hela tiden varje minut försöka ansluta eller hacka sig in,

då min fråga är hur kan de hitta mig och försöka ansluta / hacka eller vad de håller på med och hur skyddar jag mig bättre mot dessa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skyddad är du ju eftersom de inte blir anslutna. Men som jag skrev någonstans i tråden så är det inget problem för någon med rätt utrustning/program att se nätverk med dold SSID. Jag antar att du bytt SSID fast du inte skrev det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har jag gjort, dold SSID och ett lösenord men alltid när jag går in där på information så står det kanske 3 olika mac adresser som hela tiden varje minut försöka ansluta eller hacka sig in,

då min fråga är hur kan de hitta mig och försöka ansluta / hacka eller vad de håller på med och hur skyddar jag mig bättre mot dessa ?

Du kanske bor i ett område där många kör med trådlösa uppkopplingar!

http://www.omwlan.se/artiklar/haardvara/basstationer-accesspunkter-traadloesa-routers.aspx .........titta under Verktyg finns en karta över olika sk. hotspots. anske inte riktigt dags dato, men en indikation.

Om du bedriver ngn form av känslig företagsverksamhet, så bör du ju naturligtvis vara extra försiktig.

Som Cecilia tidigare skrev, så finns det ju det ju mer eller mindre bra konfigurerade datorer, o även telefoner som söker anslutning.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har nu dold SSID och wpa-skydd och ett tiosiffrig lösenord men ändå så lyckas de hitta mig och försöka ansluta/hacka in i min router, det kommer upp varje minut varje 20 sekunder: >>>

Tue Jan 19 12:29:51 2010 Unallowed access from WLAN 00-14-A5-94-79-D0

Tue Jan 19 12:29:51 2010 Unallowed access from WLAN 00-14-A5-94-79-D0

Tue Jan 19 12:30:08 2010 Unallowed access from WLAN 0C-EE-E6-C3-E8-4E

Tue Jan 19 12:30:08 2010 Unallowed access from WLAN 0C-EE-E6-C3-E8-4E

Tue Jan 19 12:30:09 2010 Unallowed access from WLAN 00-11-95-1C-B9-7F

Tue Jan 19 12:30:09 2010 Unallowed access from WLAN 00-11-95-1C-B9-7F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så här ser det ut hela tiden, olika MAC adresser eller är det endast dessa 3?

Du loggar ju dessa och kan ju då kolla på den länken som odenxt bifogade, så får du ju en ide om typ nätverkskort osv.

Det verkar ju som dessa enheter står och söker hela tiden.

Antar att du har ett bredbansmodem som är anslutet till din trådlösa router, Hur funkar din uppkoppling om du ansluter din dator med kabel till modemet?

Hastigheter osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så här ser det ut hela tiden, olika MAC adresser eller är det endast dessa 3?

Du loggar ju dessa och kan ju då kolla på den länken som odenxt bifogade, så får du ju en ide om typ nätverkskort osv.

Det verkar ju som dessa enheter står och söker hela tiden.

Antar att du har ett bredbansmodem som är anslutet till din trådlösa router, Hur funkar din uppkoppling om du ansluter din dator med kabel till modemet?

Hastigheter osv.

aa jag vet de söker hela tiden för att komma åt in i routern, varje sekund och det är inte bara de , det finns fler olika mac-adresser,

men hur ska jag skydda mig bättre? hur ska jag skydda mig från de? och göra så de ej ens kan söka för att förr eller senare så kanske någon lyckas komma in eftersom de söker hela kvällen och natten varje sek/min, vad ska jag göra :( ?

och jag använder bärbar dator så nej jag tycker inte om och ha kabel :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har nu dold SSID och wpa-skydd och ett tiosiffrig lösenord men ändå så lyckas de hitta mig och försöka ansluta/hacka in i min router, det kommer upp varje minut varje 20 sekunder: >>>

Tue Jan 19 12:29:51 2010 Unallowed access from WLAN 00-14-A5-94-79-D0

Tue Jan 19 12:29:51 2010 Unallowed access from WLAN 00-14-A5-94-79-D0

Tue Jan 19 12:30:08 2010 Unallowed access from WLAN 0C-EE-E6-C3-E8-4E

Tue Jan 19 12:30:08 2010 Unallowed access from WLAN 0C-EE-E6-C3-E8-4E

Tue Jan 19 12:30:09 2010 Unallowed access from WLAN 00-11-95-1C-B9-7F

Tue Jan 19 12:30:09 2010 Unallowed access from WLAN 00-11-95-1C-B9-7F

Denna loggen visar inte att någon fått tillträde... bara att det gjorts en förfrågan på ditt nätverk. Jag får upp min grannes nätverk på min nätverkslista och inte gör jag intrång för det? Ändå vet jag att jag står i hans logg varje gång jag varit hemma hos honom och kollat... Unallowed Access betyder inte att någon kommit åt ditt nätverk. Andra datorer gör nätverkssökningar, många mobiltelefoner likaså. Bara det här med mobilt internet... du kan ju bara gissa hur mycket som ligger och söker.

Byt din kryptering till en personlig Paraphrase och använd dig av ett 20 tecken lång lösenord istället.... och stirra dig inte blind på detta. Du oroar dig nog i onödan.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna loggen visar inte att någon fått tillträde... bara att det gjorts en förfrågan på ditt nätverk. Jag får upp min grannes nätverk på min nätverkslista och inte gör jag intrång för det? Ändå vet jag att jag står i hans logg varje gång jag varit hemma hos honom och kollat... Unallowed Access betyder inte nödvändigtvis att någon kommit åt ditt nätverk.

Byt din kryptering till en personlig Paraphrase och använd dig av ett 20 tecken lång lösenord.... och stirra dig inte blind på detta.

// Manneman

Instämmer med föregående talare?? El liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[

men jag har wpa2 och dold SSID och tillåt bara mac-adress det här är juh det bästa skydd som finns just nu tror jag, vad menar du med jag ska bytta till vad Manneman?

och jag bor i lägenhet men det kommer fram varje sekund att de försöker ansluta, varje sekund och inte bara en gång eller en gång per minut lr så utan hela tiden,

Redigerad av Eva 22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna loggen visar inte att någon fått tillträde... bara att det gjorts en förfrågan på ditt nätverk. Jag får upp min grannes nätverk på min nätverkslista och inte gör jag intrång för det? Ändå vet jag att jag står i hans logg varje gång jag varit hemma hos honom och kollat... Unallowed Access betyder inte att någon kommit åt ditt nätverk. Andra datorer gör nätverkssökningar, många mobiltelefoner likaså. Bara det här med mobilt internet... du kan ju bara gissa hur mycket som ligger och söker.

Byt din kryptering till en personlig Paraphrase och använd dig av ett 20 tecken lång lösenord istället.... och stirra dig inte blind på detta. Du oroar dig nog i onödan.

// Manneman

Jag instämmer, det är inget att oroa sig över. När man kommer över 10 väl blandade tecken så tar det år innan man hittar rätt lösenord. Så om du byter nyckel med ett par månaders mellanrum så är det lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer, det är inget att oroa sig över. När man kommer över 10 väl blandade tecken så tar det år innan man hittar rätt lösenord. Så om du byter nyckel med ett par månaders mellanrum så är det lugnt.

asså var har du fått denna information ifrån ? det är HELT fel, det tar min> 5 min och max 1 vecka, detta är korrekt!!!!!

Redigerad av Eva 22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[

men jag har wpa2 och dold SSID och tillåt bara mac-adress det här är juh det bästa skydd som finns just nu tror jag, vad menar du med jag ska bytta till vad Manneman?

och jag bor i lägenhet men det kommer fram varje sekund att de försöker ansluta, varje sekund och inte bara en gång eller en gång per minut lr så utan hela tiden,

Har tagit bort ovidkommande inlägg

Då ÄR du skyddad... då ska du bara ändra din nyckel emellanåt om du känner dig osäker.

Jag menar ju att det är normalt att det görs sökningar på ditt nätverk. Det betyder INTE att någon försöker hacka dig... Om du kollar din egen nätverkslista... får du bara upp ditt eget trådlösa nätverk? Nä, du får upp alla som är inom räckhåll... då gör ditt nätverkskort en sökning på andras nätverk, eller hur? Inte betyder det att du försöker hacka de andras nätverk? Ändå så ser det lika ut i deras routrar... att du försökt få access.

Utan att låta nedlåtande eller så... men snälla LÄS de svar som ges. Det finns en risk att du stirrar dig blind på detta. Fråga dig själv: Har du oförklarliga problem med internet? Ojämn nerladdningsprestanda? osv osv... om allt fungerar som det ska så ta det lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså var har du fått denna information ifrån ? det är HELT fel, det tar min> 5 min och max 1 vecka, detta är korrekt!!!!!

Var har du hittat den informationen? Jag skulle vilja läsa den, jag är alltid ute efter att lära mig mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså att tråden bara inte vägrar dö ut!

Så länge du har ett lösenord som är blandat av stora, små bokstäver, siffror och specialtecken så tar det LÖJLIGT lång tid att knäcka detta

även om du BARA har wpa-psk.

Om du har ett vanligt kort ord som finns i ordböcker så kan det ta kortare tid då man kan sitta och prova ord efter ord.

Och att försöka sniffa paket tar också löjligt lång tid så passordet endast utbyts några gånger / session, sedan används slumpmässigt skapade passfraser, och det behövs många paket för att knäcka det, för att detta

ska vara möjligt behöver du ha ett trafikintensivt företagsnätverk.

The best WPA-PSK cracker can check 100 PSKs per second on a very fast PC

Using a-z and 0-9 characters, there are 36 possibilities per character

Combinations of PSKs equals 36 raised to the number of characters used

Average cracking time (in years) equals combinations divided by 100 PSKs/sec divided by the number of cracking PCs divided by 60 sec/min divided by 60 min/hour divided by 24 hours/day divided by 365.24 days/year divided by 2

Källa & © http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=127

ett 7 tecken lång lösenord tar alltså (i detta exempel) 12 år att knäcka med en dator, och detta är WPA inte ens WPA2!

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte detta ett normalt beteende? När jag tittar på min egen router, en D-Link DIR-615, så blockerar den inkommande meddelande oräkneligt antal gånger per minut. Så har det varit ända från första början. Men skall detta verkligen ses som att någon vill komma åt just min router. När jag studerat logglistorna mer ordentligt kan jag se att en del ip nummer ligger vid sidan om mitt eget. Min gissning har varit att någon här i granskapet ligger och kör nätlistningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte detta ett normalt beteende? När jag tittar på min egen router, en D-Link DIR-615, så blockerar den inkommande meddelande oräkneligt antal gånger per minut. Så har det varit ända från första början. Men skall detta verkligen ses som att någon vill komma åt just min router. När jag studerat logglistorna mer ordentligt kan jag se att en del ip nummer ligger vid sidan om mitt eget. Min gissning har varit att någon här i granskapet ligger och kör nätlistningsprogram.

Jo, det är HELT normalt! Som jag beskrivit tidigare... mobiltelefoner med WIFI, andra datorer som listar alla tillgängliga nätverk osv osv.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källa & © http://blogs.zdnet.com/Ou/?p=127

ett 7 tecken lång lösenord tar alltså (i detta exempel) 12 år att knäcka med en dator, och detta är WPA inte ens WPA2!

Eftersom man prövar sig fram så spelar det ingen roll vilken kryptering det är fråga om (det är ju inte fråga om att knäcka en kryptering utan gissa sig fram till ett lösenord).

Eftersom artikeln skrevs 2005 så har datorer blivit snabbare så det går fortare numera, dvs man ska ha längre lösenord än 7 tecken för att uppnå bra säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man prövar sig fram så spelar det ingen roll vilken kryptering det är fråga om (det är ju inte fråga om att knäcka en kryptering utan gissa sig fram till ett lösenord).

Eftersom artikeln skrevs 2005 så har datorer blivit snabbare så det går fortare numera, dvs man ska ha längre lösenord än 7 tecken för att uppnå bra säkerhet.

asså åhhh =) förlåt men , DET ÄR DET MAN INTE GÖR, manprövar sig inte fram utan man har speciell program som finns ute på nätet och den söker hela dagen hela kvällen tills det visar sig vilket password du har och som jag sa tidigare så tar det minst 5 min och som mest 1 vecka,

man gissar sig inte fram lösenordet då kan det ta inte ett år utan 30 år utan att gissa rätt, utan använder programmet som jag glömt vad den heter och den söker sig skickar packet och hittar lösen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså åhhh =) förlåt men , DET ÄR DET MAN INTE GÖR, manprövar sig inte fram utan man har speciell program som finns ute på nätet och den söker hela dagen hela kvällen tills det visar sig vilket password du har och som jag sa tidigare så tar det minst 5 min och som mest 1 vecka,

man gissar sig inte fram lösenordet då kan det ta inte ett år utan 30 år utan att gissa rätt, utan använder programmet som jag glömt vad den heter och den söker sig skickar packet och hittar lösen.

Jag kan garantera dig... ingen försöker ta sig in din router. Läs svaren...

Du måste vara realistisk... OM en person har illasinnade planer att käcka en kod på 10-20 bokstavs/sifferkombinationer... då ägnar denne person inte tiden att ta sig in på en privat trådlös router. Det finns större fiskar i havet att tjäna pengar på än en privatperson med en trådlös router.

Jag är på väg att låsa denna tråden nu... Innan dess lämnar jag dig med dessa tips:

* OM du känner dig attackerad via din router så tycker jag absolut att du ska kontakta din internetoperatör.

* Du ska ABSOLUT polisanmäla dina misstankar

* För att förhindra fortsatta attacker så ska du införskaffa en fysisk brandvägg (som större företag använder)... detta gäller nog övrig nätverksutrustning också, för den delen.

Mvh // Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DET ÄR DET MAN INTE GÖR, manprövar sig inte fram utan man har speciell program som finns ute på nätet och den söker hela dagen hela kvällen tills det visar sig vilket password du har och som jag sa tidigare så tar det minst 5 min och som mest 1 vecka,

man gissar sig inte fram lösenordet då kan det ta inte ett år utan 30 år utan att gissa rätt, utan använder programmet som jag glömt vad den heter och den söker sig skickar packet och hittar lösen.

Man kan inte göra så med WPA2-kryptering, men det går med WEP-kryptering och eventuellt med WPA-kryptering. Det är ingen som hittills har kommit på hur man kan få fram krypteringsnyckeln till WPA2 genom att avlyssna datatrafiken. http://en.wikipedia.org/wiki/Wpa2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har väl blivit nog uträtt nu.

Om det trådlösa nätverket nu upplevs som så "osäkert", var så vänlig och skydda systemet med att ansluta datorn med kabel till router/bredbandsmodem, ett troligt avkall på din personliga bekvämlighet eftersom du tidigare skrev, att det ville du inte.

Så slipper du dessa problem.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...