Gå till innehåll

systemåterställning


ove

Recommended Posts

systemåterställnings punkterna försvinner . Skapar jag en punkt och går in nästa dag så står det att inga pungter skapads , javist då gör jag en ny .

Sen samma visa igen. skyddet år på och jag har 20 % inställt va gör jag???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt säkert att det hjälper, men du kan prova att "resetta" systemåterställningen genom att högerklicka på "Dator" och välja...

Egenskaper/Avancerade systeminställningar/Systemskydd/Konfigurera... där prickar du i "Stäng av systemskydd", startar om datorn, går tillbaka till samma inställning och sätter tillbaka pricken i "Återställ systeminställningar...", samt startar om igen!

Sen kan du prova att skapa en ny återställningspunkt, och se om den stannar kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

systemåterställnings punkterna försvinner . Skapar jag en punkt och går in nästa dag så står det att inga pungter skapads , javist då gör jag en ny .

Sen samma visa igen. skyddet år på och jag har 20 % inställt va gör jag???

Har du provat att öka procenten?

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att öka procenten kan hjälpa, beroende på hur stor din partion är från början.

Om partionen är, låt säga 20gb.. då är systemåterställningen bara 4gb... dvs 20%.

Jag rekommenderar att du ställer in standardvärde tills du har löst problemet, och sedan krymper till önskad storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att prova om återställningspunkter överhuvudtaget kan skapas... kör följande script (ladda ner, extrahera och dubbelklicka på bifogad .vbs-fil), och kolla sedan om du har fått någon återställningspunkt som fungerar! (Var tvungen att zippa, .vbs gick inte att ladda upp)

InstantRestorePoint.zip

If WScript.Arguments.Count = 0 Then
Set objShell = CreateObject("Shell.Application")
objShell.ShellExecute "wscript.exe", Chr(34) & WScript.ScriptFullName & Chr(34) & " Run", , "runas", 1
Else
GetObject("winmgmts:\\.\root\default:Systemrestore").CreateRestorePoint "Instant Restore Point", 0, 100
End If

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde programet följande script enligt anvisning . Jo det vart en återställningspunkt .Efter omstart så var den borta.Och en till som jag fixade själv .Har jag rätt inställnig ?Jag har återställ systeminställningar och tidigare versioner av filer ibockat.Reglaget är på 51% 37,07 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde programet följande script enligt anvisning . Jo det vart en återställningspunkt .Efter omstart så var den borta.Och en till som jag fixade själv .Har jag rätt inställnig ?Jag har återställ systeminställningar och tidigare versioner av filer ibockat.Reglaget är på 51% 37,07 GB.

Funktionen för återställningspunkter fungerar alltså. Du har väl inget rensningsprogram eller så, som är inställt på att rensa automatiskt? Inställningarna är okey, men du kan sänka reglaget till ca 15GB... det räcker gott!

För att kolla om alla nödvändiga tjänster är rätt inställda... gå till Tjänster (services.msc) och kontrollera startmetod på följande tjänster.

DCOM Server Process Launcher = Automatiskt

Remote Procedure Call (RPC) = Automatiskt

RPC Endpoint Mapper = Automatiskt

Volume Shadow Copy = Manuellt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remote Procedure Call (RPC) stod på manuellt .Jag satte den på automatiskt . Volume Shadow Copy hittade jag inte .

Hmm... är du säker på att den inte finns? Inte så konstigt att det inte fungerar då kanske. Skall se om jag kan hitta någon bot för det i så fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte en susning va du menar förklara på ett lätt sätt jag är dålig på data

Man kan alltså ha både XP och t.ex Windows 7 installerat på samma dator.... det kallas "dual boot", men det har du alltså inte då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter jag installerat w7 så vart det xp kvar , så jag tog bort det vart det fel då ev.

Nejdå... det har inget med dual boot att göra.

Jag hittade den här länken som visserligen handlar om Vista, men det kan troligen gälla för Windows 7 också. Lite vagt förklarat bara... inte ett ord om vilka program som kan tänkas åstadkomma detta.

http://bertk.mvps.org/html/missingrpv.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-compressed ... det där om att köra dualboot med XP.. Det vart ju både xp och windows 7 i menyn när en startar datorn efter ominstallation det kortade jag ner till 3 sek. xp vart en mapp som hette windows old den kastade jag i papperskorgen så det kan väll va det som spökar går det o rensa xp fulständigt ?eller ligger den kvar i boten eller va det heter. Har du ide hur jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...