Gå till innehåll

Bästa webblagring?


Recommended Posts

Vilken webbtjänst typ "Diino" är bäst idag? Vi ska använda den i klubben jag är med i för att kunna lagra viktiga dokument typ stadgar och mötesprotokoll för att dessa ska kunna vara lättåtkomliga för alla även hemifrån. Behöver ej vara gratistjänst men gör inget om det är det. Bra om man kan tanka upp och ner flera dokument åt gången och ej bara ett åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni ingen hemsida ?

Eller eget webbhotel, annars kan ni ju använda ftp och ha dom där.

Vi har hemsida men datormognaden är högst varierande så hålla på med ftp-klienter tror jag inte är den bästa lösningen. Föredrar helt webbaserat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har hemsida men datormognaden är högst varierande så hålla på med ftp-klienter tror jag inte är den bästa lösningen. Föredrar helt webbaserat.

Det finns inbyggd FTP i explorer.... rätt konfad (inte svårt), ligger den som en mapp i utforskaren. Sedan är det "dra o släpp", om man vill!

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Work-with-files-on-an-FTP-site

Edit:

I XP går man till "Mina nätverksplatser" och trycker på "Lägg till en nätverksplats"... sedan är proceduren densamma!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni ingen hemsida ?

Eller eget webbhotel, annars kan ni ju använda ftp och ha dom där.

Det finns inbyggd FTP i explorer.... rätt konfad (inte svårt), ligger den som en mapp i utforskaren. Sedan är det "dra o släpp", om man vill!

http://windows.micro...-on-an-FTP-site

Beror på hur mycket lagringsutrymme vi har på hemsidan. Kör man det direkt i webläsaren enligt e-son tips så blir det ganska enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skydrive kanske är ett alternativ? Man kan lägga upp dokument och dela ut en länk genom e-post t.ex. Bara se till att "Kräv inte att mottagarna måste logga in med sina Windows Live ID:n" är ikryssad ifall man inte vill göra det för krångligt. Det går bra att släppa och dra filer i programmet, men vad jag vet så fungerar det endast i Explorer för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur mycket lagringsutrymme vi har på hemsidan. Kör man det direkt i webläsaren enligt e-son tips så blir det ganska enkelt.

Beroende på webbhotellets upplägg, så kan man köpa till en extra ftp och kanske lite diskyta... sen har alla en gemensam nätverksplats, som ligger som en vanlig mapp i utforskaren! :)

Det är dock inte alla webbhotell som erbjuder extra ftp.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, vi kommer att köra ftp via klubbens webbplats. Har lagt märke till att många webblagringsplatser är ganska röriga. Kan knappt bli enklare än ftp via explorer.

Nej det är väldigt smidigt, om man inte har behov av alla dom finesser och tillägg som en "riktig" FTP-klient innehåller. Lycka till med upplägget! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...