Gå till innehåll

Vista Home Edition


Hans42

Recommended Posts

Eftersom jag köpt en W7 OEM till min FujitsuSiemens laptop så har den Vista (förinstallerad) som jag hade i denna blivit "ledigt". Så jag körde en Vista-skiva i min gamla PC (f d XP) och använde Vista-nycklarna från min laptop. Det fungerade alldeles utmärkt med validering etc. Uppdateringar fungerar problemfritt. Men nu har jag kanske gjort mig skyldig till kontraktsbrott gentemot Bill Gates. Är det så? Skall jag sova oroligt om nätterna? Kommer min PC med Vista att drabbas av några problem med anledning av denna installation?

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM-licenser är knutna till den dator där de först installeras enligt licensvillkoren och får därför inte flyttas. Det är inte heller tillåtet att installera en OEM-licens på en dator som haft ett annat operativsystem förut enligt licensvillkoren. OEM-licenser är framtagna för att användas när någon, oftast ett företag, bygger en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM-licenser är knutna till den dator där de först installeras enligt licensvillkoren och får därför inte flyttas. Det är inte heller tillåtet att installera en OEM-licens på en dator som haft ett annat operativsystem förut enligt licensvillkoren. OEM-licenser är framtagna för att användas när någon, oftast ett företag, bygger en dator.

Finns väldigt många som bara säljer sk. OEM licenser så den där regeln är rätt intetsägande i dessa fall.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

Jag läste någonstans att det inte var tillåtet att installera OEM på en dator där det redan var en OS installerad. I mitt fall bytte jag till en större HDD och hade således inget OS installerat. Men du har nog rätt. Jag tolkade till min egen fördel.

Vista till den fd XL-maskinen tolkade jag lika frikostigt, vilket jag antar inte är enligt regelboken heller. Aj, aj!

Hur skulle det ha fungerat om jag installerat en Microsoft Windows 7 Home Premium Uppgradering- Svensk (Retail) (DVD)? Kostar ca 75 kr extra.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tror att du kommer att få problem med senare validering, FujitsuSiemens , dell , etc etc binder OS med märket, tex FujitsuSiemens via bios slic. Som i sin tur bundet med en "remsa" i OS installationen. Medan RTM är fristående licens för valfri dator och modell.

mvh

boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en dator med förinstallerad Vista så går det alldeles utmärkt att använda en uppgraderingslicens. Men du har fortfarande inte rätt att sedan flytta den Vista-licensen till en annan dator.

Giltig licens kombinerat med en uppgraderingslicens blir en giltig licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det rent omöjlighet att installera en OEM till en annan dator eller om det bara är en samvetsfråga?

Alltså jag köper en dator med förinstallerat OEM och får med skivan. Hur många datorer skulle jag kunna installera med denna OEM och med samma licens, dum fråga kanske.

Jag köper en Win 7 Pro OEM hur många datorer kan jag uppdatera från Vista Buisness, med samma nyckel?

Om det finns någon som kan ge ett korrekt svar, förstås.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en dator med förinstallerad Vista så går det alldeles utmärkt att använda en uppgraderingslicens. Men du har fortfarande inte rätt att sedan flytta den Vista-licensen till en annan dator.

Giltig licens kombinerat med en uppgraderingslicens blir en giltig licens.

Tack! Då har jag nog läget rätt klart för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det rent omöjlighet att installera en OEM till en annan dator eller om det bara är en samvetsfråga?

Alltså jag köper en dator med förinstallerat OEM och får med skivan. Hur många datorer skulle jag kunna installera med denna OEM och med samma licens, dum fråga kanske.

Jag köper en Win 7 Pro OEM hur många datorer kan jag uppdatera från Vista Buisness, med samma nyckel?

Jag antar att du egentligen inte menar installera utan aktivera Windows. För göra själva installationen är ju inget problem.

Jag kan säga så här att när jag försökte installera och aktivera min gamla OEM-licens för XP från en trasig Dell-dator i en virtuell maskin så gick aktiveringen inte igenom.

Microsoft brukar ha bra koll på hur många datorer som en viss nyckel finns på, dock om datorerna är identiska hårdvarumässigt så kan det bli svårt för dem.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...