Gå till innehåll

Mystiskt nersläckning av Windows7


power

Recommended Posts

Hejsan igen!

En kompis till mig har fått ett mysko problem med sin dator som vi försöker lösa. Nu känner vi att det behövs lite proffshjälp.

Detta har hänt: Datorn har fungerat klockrent till för ett par dagar sedan, då dog den plötsligt. Han startade om den och den startade som vanligt, utan några val om att återställa Windows eller starta i felsäkert läge, ja ni vet vad jag menar. Datorn började sedan stänga av sig då och då, ibland efter nån minut, ibland efter 30 min. Fläktarna går fortfarande efter avstängningen men Windows verkar nedstängt, det är mysko. Vi har virusscannat den med Norton Security 2010 och den hittar inget. Vi har identiska datorer då vi köpte dom samtidigt på Mediamarkt och byggde ihop dom samtidigt, han har i och för sig dubbelt så mycket RAM minnen (12 GIG). Vi har testat att ta ur minnen och kollat en slot i taget, utan resultat. Vi funderar på att åka till Medimarkt och lämna in den, men det skulle vara kul att få reda på vad det som händer. Min dator går som en klocka, men jag kör Vista Ultimate och kompisen har Windows7 Ultimate

Hoppas att ni har lite tips grabbar!

PS

Lägger en länk till vad som finns i dator här nedan

http://www.uffeq.se/Minnyadator.htm

Redigerad av power
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Vi har dom senaste drivisarna för grafiken, men vi har varit inne på att det kan vara hårdvaran som har gett sig....kanske.

Det kan det vara... kolla så att grafikkortet och alla kablar sitter som dom skall. Eftersom det är helt nytt moderkort skulle jag också kolla om det har släppts någon BIOS-uppgradering och vad den i så fall innehåller för justeringar. Det brukar nästan undantagslöst komma ett antal nya bios i ganska snabb takt när korten är nya.

Det är ju inte heller otänkbart att grafikkortet är trasigt, trots att det är nytt.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Bios är uppdaterat och alla kablar sitter som dom ska, datorn gick som en klocka innan, så det lutar nog mot att kortet har gett sig.

Får ni inga felmeddelanden på skärmen? Typ "No signal..."? Om det bara blir svart utan felmeddelande, eller att datorn stängs av helt, så skulle det kunna vara skärmen eller den anslutningen som krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollerat loggboken efter rapporter om fel?

Dina minnen fann jag inte i listan (hos Gigabyte) på supportade enheter så jag rekommenderar dig att kika i bios så att alla värden är rätt inställda så grejerna snurrar som de ska.

11586.jpg

Redigerad av Strator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...