Gå till innehåll

hitta utforskaren


Loran

Recommended Posts

Helt plötsligt är "utforskaren" i snabbstartfältet borta. Går jag in på tillbehör finns den inte där, ej heller kommandotolken.

Hur hittar jag igen den? Det hjälper inte med högerklick i aktivitesfältet.

Hur får jag tillbaka ikonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova (Win+E), Windowstangenten+E tills du löst det andra...

Jo det fungerar ju och jag kommer till samma plats som om jag använt utforskaren, men grundfrågan är fortfarande inte löst. Tar man fram från startknappen - program - tillbehör, så borde utforskaren finnas där med namn och en ikon. Hur återställer man det??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ger inte ett högerklick på "explorer exe"möjlighet att klicka på "add to quick launch" det som kommer är Öppna - kör som administratör ta bort - byt namn - egenskaper osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En liten "work around" kan jag bidraga med...! :)

Högerklick på skrivbordet och välj Nytt/Genväg... Klistra in %SystemRoot%\explorer.exe och tryck nästa.

Döp genvägen till Utforskaren och slutför.

Flytta nu genvägen till...

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Accessories

...och godkänn allt som Vista protesterar mot...! :rolleyes:

Voila... du har en ny genväg till utforskaren i startmenyn... eller bör ha i alla fall!

Edit:

Du kan även dra ner genvägen till snabbstartfältet om du vill ha den där också!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att lösningen är klar nu. Jag drog genvägen direkt till "tillbehör" och då ser det ju ut precis som vanligt igen. Tack e-son för tipset. Hur var det med kommandotolken, ska inte den oxå återfinnas bland "tillbehör" Om så, var hittar jag den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

"assessories" är samma som "Tillbehör" på svenska... jag fick tag i en engelsk vista.

Du kan göra exakt likadant med kommandotolken... bara byt ut adressen på genvägen. Istället för "%SystemRoot%\explorer.exe", klistrar du in...

%windir%\system32\cmd.exe

...och döper den till just Kommandotolken!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"assessories" är samma som "Tillbehör" på svenska... jag fick tag i en engelsk vista.

Du kan göra exakt likadant med kommandotolken... bara byt ut adressen på genvägen. Istället för "%SystemRoot%\explorer.exe", klistrar du in...

%windir%\system32\cmd.exe

...och döper den till just Kommandotolken!

Tack för tipset. Nu känner jag mig nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...