Loran Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Helt plötsligt är "utforskaren" i snabbstartfältet borta. Går jag in på tillbehör finns den inte där, ej heller kommandotolken. Hur hittar jag igen den? Det hjälper inte med högerklick i aktivitesfältet. Hur får jag tillbaka ikonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.LeNo Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Högerklick på startknappen??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loran Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 Jag kan inte se att det löser problemet, det finns ingen utforskarikon som kommer upp med ett högerklick på startknappen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 (edited) Prova (Win+E), Windowstangenten+E tills du löst det andra... Edited March 2, 2010 by Adnerzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loran Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 Prova (Win+E), Windowstangenten+E tills du löst det andra... Jo det fungerar ju och jag kommer till samma plats som om jag använt utforskaren, men grundfrågan är fortfarande inte löst. Tar man fram från startknappen - program - tillbehör, så borde utforskaren finnas där med namn och en ikon. Hur återställer man det?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Leta rätt på explorer.exe i windowskatalogen, högerklicka på filen och välj "Add to Quick Launch". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loran Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 Tyvärr ger inte ett högerklick på "explorer exe"möjlighet att klicka på "add to quick launch" det som kommer är Öppna - kör som administratör ta bort - byt namn - egenskaper osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 (edited) En liten "work around" kan jag bidraga med...! Högerklick på skrivbordet och välj Nytt/Genväg... Klistra in %SystemRoot%\explorer.exe och tryck nästa. Döp genvägen till Utforskaren och slutför. Flytta nu genvägen till... C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Accessories ...och godkänn allt som Vista protesterar mot...! Voila... du har en ny genväg till utforskaren i startmenyn... eller bör ha i alla fall! Edit: Du kan även dra ner genvägen till snabbstartfältet om du vill ha den där också! Edited March 2, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loran Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 Det gick ju bra allt det där utom det lilla sista, "assessoires" hittar jag inte. Hur gör jag då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loran Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 Jag tycker att lösningen är klar nu. Jag drog genvägen direkt till "tillbehör" och då ser det ju ut precis som vanligt igen. Tack e-son för tipset. Hur var det med kommandotolken, ska inte den oxå återfinnas bland "tillbehör" Om så, var hittar jag den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 (edited) "assessories" är samma som "Tillbehör" på svenska... jag fick tag i en engelsk vista. Du kan göra exakt likadant med kommandotolken... bara byt ut adressen på genvägen. Istället för "%SystemRoot%\explorer.exe", klistrar du in... %windir%\system32\cmd.exe ...och döper den till just Kommandotolken! Edited March 2, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 jag får något som heter "fäst på startmenyn"...etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loran Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 "assessories" är samma som "Tillbehör" på svenska... jag fick tag i en engelsk vista. Du kan göra exakt likadant med kommandotolken... bara byt ut adressen på genvägen. Istället för "%SystemRoot%\explorer.exe", klistrar du in... %windir%\system32\cmd.exe ...och döper den till just Kommandotolken! Tack för tipset. Nu känner jag mig nöjd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts