Gå till innehåll

Dansk strejk


e-son

Recommended Posts

Som före detta reservdansk och praktiserande på div. danska företag, kan jag vidimera att det åtminstone på den tiden (70-tal) var fullständigt normalt med ett antal pilsner till både frukost, lunch och eftermiddagskaffe(pils). I personalutrymmet stod ett kylskåp ständigt laddat med Hof, Grøn och div. andra godsaker. Oftast servat av företaget, om än draget på lönen. Man satte helt enkelt en "pinne" framför sitt namn i drickalistan när man tog en flaska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skall man säga? :rolleyes::wacko:

Personligen har jag alltid gillat danskarnas otvungna förhållande till alkohol. Det kan omöjligt vara bättre att dricka sig drängfull varje lördag, än att sprida "bruket" jämnt över veckan! Men, men... det är inte för inte som vi i 10 år har haft en statsminister (Göran P) med rötter i nykterhetsrörelsen (IOGT). Inte för att jag vill uppmuntra folk att dricka på jobbet, men det borde ju gå att hitta någon sorts kontinental kompromiss, istället för att skuldbelägga ett helt folk och i stort sett uppmana dom att dra i sig hela ransonen på en och samma dag... dom övriga sex dagarna i veckan är det ju knappt tillåtet med en lättöl till maten. En tradition från feodalsamhället som sossarna har vårdat och bevarat väl i snart 100 år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag skulle säga att den har ett otvunget förhållande till alkohol, som strejkar för att få dricka mer starköl på jobbet Den som inte kan klara en arbetsdag med mindre än tre starköl har nog problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag skulle säga att den har ett otvunget förhållande till alkohol, som strejkar för att få dricka mer starköl på jobbet Den som inte kan klara en arbetsdag med mindre än tre starköl har nog problem

Detta är naturligtvis en ytterlighet, men med tanke på att Carlsbergs och Tuborgs anställda traditionellt har haft mer eller mindre "fri" tillgång, så kanske det inte är så konstigt att man protesterar.

Det är heller inte konstigt om man som svensk häpnar över dessa danskars reaktion, van som man är vid att staten håller ett konstant taskgrepp om ransonen. Särskilt inte som det numera är en "inärvd" reaktion att banna allt som har med alkohol att göra... såvida det inte är lördag förstås. Ännu ett exempel på hur man i sverige tillåter en minoritet att dominera den stora massan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Personligen har jag alltid gillat danskarnas otvungna förhållande till alkohol. Det kan omöjligt vara bättre att dricka sig drängfull varje lördag, än att sprida "bruket" jämnt över veckan! Men, men... det är inte för inte som vi i 10 år har haft en statsminister (Göran P) med rötter i nykterhetsrörelsen (IOGT). Inte för att jag vill uppmuntra folk att dricka på jobbet, men det borde ju gå att hitta någon sorts kontinental kompromiss, istället för att skuldbelägga ett helt folk och i stort sett uppmana dom att dra i sig hela ransonen på en och samma dag... dom övriga sex dagarna i veckan är det ju knappt tillåtet med en lättöl till maten. En tradition från feodalsamhället som sossarna har vårdat och bevarat väl i snart 100 år!

Det är ju inte bara danskarna som har ett otvunget förhållande till alkohol.Det gäller ju hela europa egentligen utom just sverige,finland och norge.Att skylla på göran är väl kanske inte riktigt rätt.Då jag varit i köpenhamn har man sett många drängfulla danskar också.På helgen kommer den "lille" fram.För övrigt är medelåldern lägst i köpenhamn när man jämför norden.Sedan har dom ju ett otvunget förhållande till droger överhuvudtaget.Personligen tror jag inte det är farligare att röka "majja"än att dricka alkohol.Gamla kompisar till mig (60-80tal)som har rökt är hur anpassade som helst medan jag har haft kompisar som dött av alkohol.Men det är ju bevisat att människor som nyttjar lagom med alkohol normalt lever ett rikare,socialare och längre liv(om man tror på statestiken).Men vad är lagom?1 glas vin om dan kanske.Men i ärlighetens namn måste jag säga att dricker jag ett glas öl,vin eller whisky vill jag gärna ha ett till.Det skäms jag inte alls för att skriva för så tror jag dom flesta fungerar.OBS.dricker mig aldrig packad och kan mycket väl hälla ut en halv öl och behöver inte alls dricka vad som finns.Men detta att folk dricker hela ransonen på lördag tror jag är på väg att försvinna.Vi blir mer och mer kontinentala.För övrigt skall jag till en granne och ta en whisky :P

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...