Gå till innehåll

Bluescreen :S


Recommended Posts

Hej hej, det är så att jag köpte ny dator för ett tag sedan, jag byggde ihop den korrekt och satte i min gamla hårdisk.

Jag fick bluescreens på min förra dator och får det även på denna, bluescreensen började den 29e.

Här är en print scren jag har på bluescreensen.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Bluescreens.JPG

Det känns inte som bluescreens egentligen för jag får inte upp någon blå ruta, utan datorn bara rebootar helt random.

Hur ska jag fixa detta?

Går det fixa UTAN att formatera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma Windowsinstallation som i den gamla datorn, eller installerade du om efter hårddiskflytten?

Hur menar du?

ALltså när jag byggde ihop min nya dator så satte jag bara in hårdisken, bytte drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du?

ALltså när jag byggde ihop min nya dator så satte jag bara in hårdisken, bytte drivrutiner.

Där har du troligen felet! Det brukar aldrig fungera att flytta ett operativsystem till ny hårdvara. Förvånansvärt att du ens fick igång den.

Jag föreslår att du installerar om Windows... det enda hållbara alternativet. Innan ominstallation bör du också kolla biosversion, och uppgradera ifall det finns nyare versioner med viktiga ändringar och/eller buggfixar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den blådumpade på den förra datorn med samma installation och om den blådumpar även på den nya datorn, vore det inte dags för en ominstallation?

Jag hade tänkt att göra det, men jag vill ju endå veta vad problemet är ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom att det är något problem med drivrutinerna som de andra är inne på kan man tänka sig att det är något problem med hårddisken, t ex dåliga sektorer, särskilt som det är olika "bug check string" och olika drivrutiner som pekas ut varje gång.

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Förutom att det är något problem med drivrutinerna som de andra är inne på kan man tänka sig att det är något problem med hårddisken, t ex dåliga sektorer, särskilt som det är olika "bug check string" och olika drivrutiner som pekas ut varje gång.

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Jag förstår inte riktigt hur du menar, är inne på den sidan lite o kollar på som du linkade men jag hittar inget :S

SAMSUNG hd321hj Heter min hårdisk iaf.

Jag har inte varit hemma på ett tag så detta är första gången jag läser tråden på ett tag ;P

Och dem bluescreens jag får verkar ha ett sammanhang med SKYPE, om jag är inne i något spel och någon ringer på skype och jag tabbbar ner och svara PANG så får jag bluescren.

SItter jag o spelar utan att jag talar med någon på skype så har jag inga problem what so ever, sen har jag suttit med datorn i ungefär 1 månda och jag börjde inte få bluescrens föräns den 29e ...

EDIT: http://www.heroturko.org/d/driver-samsung-hd321hj//

Kan dem vara rätt?

Redigerad av gorling
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...