Gå till innehåll

Problem med crashande dator..


yimyames

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hejsan,

Vareviga gång jag är på Youtube, och nästan uteslutande denna sida, så crashar datorn förr eller senare. Antingen kommer den blå/vita jävla "Crash dump" infon upp, eller så sätter sig skiten helt enkelt, tvärdör. Har varit nära att slå sönder datorn ett antal gånger.. Någon som kan förklara för mig vad problemet är? Jag har Vista och tycker det fungerar helt ok i övrigt.

Mycket tacksam för svar!

Redigerad av Manneman
Ändrat i rubriken... Forumreglerna!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

i princip definierar BIOS vad som ska fungera och inte. http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS

När din webbläsare inte klarar av en längre video, från t.ex Youtube, så handlar det oftast om ett drivrutins problem.

Så frågan kvarstår tyvärr, har du en dator som är uppdaterad?

Senaste BIOS, chipset och drivrutiner för grafikkort?

Om du är osäker så kontrollera ditt grafikkort i enhetshanteraren.

Kontrollpanelen, System, enhetshanteraren, högerklicka på egenskaper, kör uppdatering.

Besök gärna producentens hemsida för att hämta senaste version.

Övrigt, vilken webbläsare rör det sig om?

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som helst information om kraschen?

Kan ju t.ex vara Flash player, ett minnesfel, en otillåten funktion i windows som anropas, eller helt enkelt att sidan är cpu krävande och fläkten inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ursäkta inhoppet. Men precis som mario undrar jag också spontant över detta tips om att uppdatera BIOS, så fort något går snett. Jag har 3 datorer, en från 2001, en från 2005 och en ska vi säga relativt ny Toshiba laptop, köpt 2008 som jag kör Windows 7 Ultimate på, där fanns tidigare Vista Buisness. Ingen av dessa har jag uppdaterat BIOS på. Datorn från 2001 har fått en ny skärm, den gamla tog slut och lite mera minne, men den funkar fortfarande som när den var ny. Datorn från 2005 är intakt, som när jag köpte den från Dell.

Trodde, när jag formaterde laptopen och installerade Windows 7 Ultimate, att nu kommer det väl säkert att skita sig på något sätt, jag rensade ju disken på all info, men nej, det gick som på räls och alla uppdateringar och drivisar bara ramlade in, allteftersom och nog har jag väl haft lite tvivel om BIOS på just laptopen, men jag törs bara inte göra det, för den funkar så jäkla bra, med alla program och den är snabb som tusan.

Inga BIOS uppdaterade som sagt, på någon av dessa datorer och dom funkar felfritt och som när dom var nya.:)

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

i princip definierar BIOS vad som ska fungera och inte. http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS

När din webbläsare inte klarar av en längre video, från t.ex Youtube, så handlar det oftast om ett drivrutins problem.

Så frågan kvarstår tyvärr, har du en dator som är uppdaterad?

Senaste BIOS, chipset och drivrutiner för grafikkort?

Om du är osäker så kontrollera ditt grafikkort i enhetshanteraren.

Kontrollpanelen, System, enhetshanteraren, högerklicka på egenskaper, kör uppdatering.

Besök gärna producentens hemsida för att hämta senaste version.

Övrigt, vilken webbläsare rör det sig om?

Mvh

Mats H

Men snälla du, kan inte du några andra sluta be folk uppgradera bios ideligen?

Det är fortf. riskfyllt att uppgr. bios, fast det var värre förr.

Läs gärna länken till wikipedia du posta, jag behöver inte.

En kraschande webläsare med flasch har inte med bios att göra, utan instabil läsare, pga olika plugins eller annat.

Det kan bero på G-drivers, men den teorin sätter jag som liten, chipset än mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla du, kan inte du några andra sluta be folk uppgradera bios ideligen?

Det är fortf. riskfyllt att uppgr. bios, fast det var värre förr.

Läs gärna länken till wikipedia du posta, jag behöver inte.

En kraschande webläsare med flasch har inte med bios att göra, utan instabil läsare, pga olika plugins eller annat.

Det kan bero på G-drivers, men den teorin sätter jag som liten, chipset än mindre.

Vi håller oss till ursprungstråden, tack!

Fortsätt diskussionen om BIOS här: http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/22270-detta-med-bios-uppdateringar/page__pid__163743#entry163743

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi håller oss till ursprungstråden, tack!

Fortsätt diskussionen om BIOS här: http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/22270-detta-med-bios-uppdateringar/page__pid__163743#entry163743

Manneman

Du, kanske flera, missa nog det jag tipsa frågeställaren om, vilket ligger nära problemet, detta i min andra mening;

"En kraschande webläsare med flasch har inte med bios att göra, utan instabil läsare, pga olika plugins eller annat.

Det kan bero på G-drivers, men den teorin sätter jag som liten, chipset än mindre."

Biosrågan blir lämplig i den andra trådan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen kommer den blå/vita jävla "Crash dump" infon upp,

Blåsidan brukar innehålla ledtrådar till varför den kraschar. Många gånger är det också en drivrutin nämnd på den sidan som är boven i dramat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn kraschar så är det första man bör göra att ta reda på varför. Troligtvis är det en drivrutinsfråga, men för att veta vilken kan du exempelvis följa guiden på

http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoekning-hardvara-och-drivrutiner/428-felsoek-och-ta-reda-pa-vad-windowskraschen-beror-pa.html och sedan posta tillbaka information så att vi kan gå vidare med att lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...