Gå till innehåll

Problem att avinstallera hårdvara


Recommended Posts

Jag och grannen har samtidigt införskaffat vars ett Level One WUA 0614 USB nätverkskort. Helt klart den bästa investeringen jag gjort vad gäller nätverkskort. Räckvidden är sanslös... Har kört det ett par månader utan problem.

post-738-097467900 1278231847_thumb.jpg

Kortet använder sig av Realteks drivrutiner RTL8188SU 802.11n(så heter det i Enhetshanteraren iallafall)

Problemet är följande: För ca 2 veckor sen kom det en uppdatering till Windows 7 för just Realteks nätverkskort. Jag installerade och efter installationen funkade inte nätverkskortet längre. Det klagade på att det fattades inlästa drivrutiner (gult utropstecken i enhetshanteraren) Jag försökte avinstallera det och lägga in de gamla drivrutinerna men varje gång jag pluggade in kortet så installerades de nya drivrutinerna. Nu hade jag tur... jag kunde göra en systemåterställning och sen gömde jag uppdateringen i Windows Update. Voilá... allt funkar hos mig.

Grannen har inte samma tur... han har datorn igång 24/7 och sen jobbar han mycket så han märkte inte att det inte funkade förrän det var för sent. Samma uppdatering installerades och nätverket slutar att fungera. Problemet hos grannen är att hans återställningspunkter inte sträcker sig så långt bak att han kan återställa till en tidpunkt innan nätverkskortets uppdatering.

Vi avinstallerar kortet i enhetshanteraren men vid omstart och inpluggning så installeras de kassa drivisarna. När vi försöker uppdatera dem med orginaldrivrutinerna så säger datorn bara att det inte går. Vi har även provat i felsäkert läge med nätverk men det är samma.

Hur kan jag se till att avinstallera dessa felaktiga, envisa drivrutinerna från datorn? Finns det något sätt att tvinga Windows att acceptera orginaldrivrutinerna utan att säga att det inte går?

Vi kör båda Windows 7 x86....

Jag borde veta hur man tvingar i nekade drivrutiner men jag har bara tappat minnet tillfälligt pga värmen i Skåne... :)

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni prövat med att ta ur kortet, installera de rätta drivrutinerna och sedan stoppa i kortet?

Ska testa igen... är lite osäker på om det går att "förinstallera" de drivrutiner om är tillhandahållna. Däremot finns det en setup-fil på Realteks hemsida som kanske fungerar.

Driver Sweeper... är det säkert att använda?

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driver Sweeper vet inget om nätverkskort, samt att det händer att det blir problem efter att man kört det också.

Om det kom med en CD med kortet så är det bara att köra in den när kortet är urplockat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driver Sweeper vet inget om nätverkskort, samt att det händer att det blir problem efter att man kört det också.

Om det kom med en CD med kortet så är det bara att köra in den när kortet är urplockat.

Alltså... det har vi testat. Installationen av det medföljande "Install Wizard" och Level One´s nätverkskonfigurering funkar inte heller (vilket vi absolut inte vill ha heller). Trots att vi avinstallerat via enhetshanteraren och startat om UTAN kortet i... ändå installerar den med de felaktiga drivrutinerna. Nu har vi inte testat att installera innan vi sticker in nätverkskortet. Kommer testa detta ikväll, ligger på playan med min iPhone några timmar till... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att inaktivera automatiska uppdateringar, när du sedan avinstallerar från enhetshanteraren så bocka även i rutan ta bort drivrutinen för denna enhet. Starta sedan om och kolla vilken drivare som är installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det äntligen att fungera...

Efter några försök enligt ovanstående förslag gav vi nästan upp... sen slog det mig! Om jag använder "säker borttagning" i aktivitetsfältet och SEN avinstallerar? Jo fasen... då gick det!

Tack för alla förslag!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...