Gå till innehåll

Byta OS från Windows 7 till Windows XP Professional?


Rottis1

Recommended Posts

Hejsan!

Jag skulle vilja byta os på min bärbara dell. från win7 till xp pro.

måste man ha skiva som är gjord från dell eller kan jag använda nån annan?

Eller går man till bios å ändra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja du behöver en Windows XP Pro skiva.

Var XP installerat tidigare på datorn, och i så fall, finns det en återställningspartion på datorn?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Vilken XP-skuva som helst fungerar, se bara till att du har licens.

2) Varför? Iofs tycker jag att XP nog så väl fyller sin funktion, ett riobust OS, men som Sunshine skriver nutid->forntid?

Har du provat att användta Virtual PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har samma problematik som jag... hemma, licenserna räcker inte till.

Hursomhelst, xp pro är ett bra val. Fast säg till om du får problem att installera om din dator haft typ vista innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har samma problematik som jag... hemma, licenserna räcker inte till.

Hursomhelst, xp pro är ett bra val. Fast säg till om du får problem att installera om din dator haft typ vista innan.

jag ska köra in xp home i denna någon dag bara för att testa. pro var inte så bra tyckte jag

kanske inte home är i heller så.. Men jag får se hur blir..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska köra in xp home i denna någon dag bara för att testa. pro var inte så bra tyckte jag

kanske inte home är i heller så.. Men jag får se hur blir..

Skillnaden mellan Pro och Home handlar mest om nätverk och användar-rättigheter och är inget du "märker av" om det inte är funktioner du är i behov av. Så tyckte du inte Pro var något att ha finns det ingen anledning att prova Home.

XP kräver lite mindre resurser än Windows 7 (med all dess lull-lull som gör det snyggt o trevligt aktiverat) och kan av den anledningen vara att föredra på äldre / mindre kraftfulla maskiner, men annars finns inte mycket mening att välja det före Windows 7. Det är lite bakåtsträvande som sagt tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan, om man vill trixa lite snåla ner xp massor med ett prog jag inte kommer på namnet just nu och bränna en ny cd.

Jag gjorde en variant med den till barnens speldator (som inte är speciellt kraftfull), bara för att snåla in på resurserna.

Hade de kunnat läsa engelska, hade det varit annorlunda. Då kunde de ha testat en lite version av w7 som tydligen är aktiverad och klar, vilket i sig är ganska tvivelaktigt... hursomhelst, jag läste om den i någon post på forumet tidigare.. du får leta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan, om man vill trixa lite snåla ner xp massor med ett prog jag inte kommer på namnet just nu och bränna en ny cd.

Tror du tänker på nLite. Men det krävs ju att man har lite koll på vad man sysslar med om man ska börja greja med sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du tänker på nLite. Men det krävs ju att man har lite koll på vad man sysslar med om man ska börja greja med sådant.

Precis den jag tänkte på, tack för den upplysningen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...