Snoffa Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Hejsan. Går det på ett enkelt (eller svårt) sett att lägga ett kortkommando till papperskorgen? Typ Ctrl + Alt + P? Jag vill ha ett så skrivbord så rent som möjligt och utan ikoner men vill inte plocka fram papperskorgen varje gång jag ska tömma eller återställa någon fil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Vet inte om jag förstod rätt men vill du typ kunna visa/dölja papperskorgen med kortkommando? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Något kortkommando känner jag inte till, men du kan lägga papperskorgen i aktivitetsfältet om du vill! http://blogs.technet.com/b/danwei/archive/2009/09/25/tips-trix-papperskorgen-p-aktivitetsf-ltet.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoffa Posted July 17, 2010 Author Share Posted July 17, 2010 Vet inte om jag förstod rätt men vill du typ kunna visa/dölja papperskorgen med kortkommando? nope, jag vill kunna öppna papperskorgen med ett kortkommando när jag har ikonen dold på skrivbordet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoffa Posted July 17, 2010 Author Share Posted July 17, 2010 Något kortkommando känner jag inte till, men du kan lägga papperskorgen i aktivitetsfältet om du vill! http://blogs.technet.com/b/danwei/archive/2009/09/25/tips-trix-papperskorgen-p-aktivitetsf-ltet.aspx Det där ser onekligen intressant ut, ska genast kolla upp det. Tack för tipset E-son. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CallmeAl Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Du kan ju använda dig av ett program som heter Fences som är förträffligt att dölja dina skrivbordsikoner med. Kolla den här sidan för mer info: http://www.stardock.com/products/fences/index.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoffa Posted July 17, 2010 Author Share Posted July 17, 2010 Du kan ju använda dig av ett program som heter Fences som är förträffligt att dölja dina skrivbordsikoner med. Kolla den här sidan för mer info: http://www.stardock.com/products/fences/index.asp Löste det med E-sons tips, men tack ändå CallmeAl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 nope, jag vill kunna öppna papperskorgen med ett kortkommando när jag har ikonen dold på skrivbordet OK, då förstår jag men vet dessväre inte hur. Konstigt om man inte kan med simpelt kortkommando. Borde inte vara så svårt att fixa, e-son kanske kan greja det med nåt register hack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 En variant kan vara att du skapar en genväg på skrivbordet till explorer.exe med växeln "shell:RecycleBinFolder", dvs explorer.exe shell:RecycleBinFolder obs mellanslag mellan exe och shell, döp till något bra. Spara. Byt ikon om du vill till papperskorgen i shell32. Högerklicka genvägen välj egenskaper, ge den ett kortkommando som passar dig, spara. För att dölja den och andra ikoner på skrivbordet: Högerklicka skrivbordet välj visa, avmarkera "visa skrivbordsikoner". Nu har du ett tomt skrivbord med en genväg som du styr med kortkommando till papperskorgen Hoppas att det var så du ville ha det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Nu har du ett tomt skrivbord med en genväg som du styr med kortkommando till papperskorgen Snygg lösning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Tack.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Har i inte testat det där men det ser ju ut o vara ganska smidig lösning. Bjuder dig på ett plus för den lösningen. Vem vet, kanske får man en dag själv nytta av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoffa Posted July 17, 2010 Author Share Posted July 17, 2010 En variant kan vara att du skapar en genväg på skrivbordet till explorer.exe med växeln "shell:RecycleBinFolder", dvs explorer.exe shell:RecycleBinFolder obs mellanslag mellan exe och shell, döp till något bra. Spara. Byt ikon om du vill till papperskorgen i shell32. Högerklicka genvägen välj egenskaper, ge den ett kortkommando som passar dig, spara. För att dölja den och andra ikoner på skrivbordet: Högerklicka skrivbordet välj visa, avmarkera "visa skrivbordsikoner". Nu har du ett tomt skrivbord med en genväg som du styr med kortkommando till papperskorgen Hoppas att det var så du ville ha det. Haha Venoms, det fungerar ju skitbra tack så mkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 (edited) Nu har jag också provat och det fungerade ju hur bra som helst. En annan variant, som bygger på Venoms lösning, är att högerklicka på papperskorgen och skapa genväg. Man får då ikon och namn färdigt och därefter egenskaper, kortkommandot och sen bocka i att den ska vara dold. Sen är det bara dölja original papperskorgen på det vanliga sättet. Själv drar jag bara papperskorgen till startmenyn vilket fungerar bra för mig. Då slipper man också komma ihåg och krångla med kortkommando. Edited July 18, 2010 by Stim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts