Gå till innehåll

Kortkommando till papperskorg


Snoffa

Recommended Posts

Hejsan.

Går det på ett enkelt (eller svårt) sett att lägga ett kortkommando till papperskorgen? Typ Ctrl + Alt + P?

Jag vill ha ett så skrivbord så rent som möjligt och utan ikoner men vill inte plocka fram papperskorgen varje gång jag ska tömma eller återställa någon fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag förstod rätt men vill du typ kunna visa/dölja papperskorgen med kortkommando?

nope, jag vill kunna öppna papperskorgen med ett kortkommando när jag har ikonen dold på skrivbordet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope, jag vill kunna öppna papperskorgen med ett kortkommando när jag har ikonen dold på skrivbordet :)

OK, då förstår jag men vet dessväre inte hur.

Konstigt om man inte kan med simpelt kortkommando. Borde inte vara så svårt att fixa, e-son kanske kan greja det med nåt register hack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En variant kan vara att du skapar en genväg på skrivbordet till explorer.exe med växeln "shell:RecycleBinFolder", dvs explorer.exe shell:RecycleBinFolder obs mellanslag mellan exe och shell, döp till något bra.

Spara.

Byt ikon om du vill till papperskorgen i shell32.

Högerklicka genvägen välj egenskaper, ge den ett kortkommando som passar dig, spara.

För att dölja den och andra ikoner på skrivbordet:

Högerklicka skrivbordet välj visa, avmarkera "visa skrivbordsikoner".

Nu har du ett tomt skrivbord med en genväg som du styr med kortkommando till papperskorgen :D

Hoppas att det var så du ville ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En variant kan vara att du skapar en genväg på skrivbordet till explorer.exe med växeln "shell:RecycleBinFolder", dvs explorer.exe shell:RecycleBinFolder obs mellanslag mellan exe och shell, döp till något bra.

Spara.

Byt ikon om du vill till papperskorgen i shell32.

Högerklicka genvägen välj egenskaper, ge den ett kortkommando som passar dig, spara.

För att dölja den och andra ikoner på skrivbordet:

Högerklicka skrivbordet välj visa, avmarkera "visa skrivbordsikoner".

Nu har du ett tomt skrivbord med en genväg som du styr med kortkommando till papperskorgen :D

Hoppas att det var så du ville ha det.

Haha Venoms, det fungerar ju skitbra :lol: tack så mkt B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har jag också provat och det fungerade ju hur bra som helst.

En annan variant, som bygger på Venoms lösning, är att högerklicka på papperskorgen och skapa genväg. Man får då ikon och namn färdigt och därefter egenskaper, kortkommandot och sen bocka i att den ska vara dold. Sen är det bara dölja original papperskorgen på det vanliga sättet.

Själv drar jag bara papperskorgen till startmenyn vilket fungerar bra för mig. Då slipper man också komma ihåg och krångla med kortkommando.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...