Gå till innehåll

Funkar mobilt bredband vid ominstallation av systemet


margrehte

Recommended Posts

Hej ! Jag har flyttat och kör nu med mobilt bredband vilket funkar,undrar dock vad som händer om jag skulle behöva ominstallera systemet,har sp1+sp2 på usb-minne men är ju många fler uppdateringar som skall laddas ner från update och mobilt bredband är ju varken snabbt eller obegränsat ? skulle va skönt veta så jag inte fastnar mitt i ominstallation.Har även sökt svar på hur säkert mobilt bredband är men enda jag hittar är att om man surfar ute så skall man välja publikt nätverk ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även sökt svar på hur säkert mobilt bredband är men enda jag hittar är att om man surfar ute så skall man välja publikt nätverk ?

Det är ingen skillnad på säkerheten på mobilt bredband och på fast bredband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad på säkerheten på mobilt bredband och på fast bredband.

Du verkar så tvärsäker medans övrig säkerhetsexpertis har en annan åsikt. :o

Kan du motivera ditt ställningstagande? Kanske något du har läst dig till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ju snabbare uppkopplingen är, desto bättre, när och om man ska ta hem stora filer. Uppdateringen kan ju oftast delas upp om man inte har så snabb anslutning.

Precis som Cecilia säger, så är det ingen skillnad på mobilt bredband och en fast lina, när det fungerar som dom lovar.

Datorer kan paja och strömmen kan gå, likså kan din ISP få problem, som gör att du får göra om proceduren.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar så tvärsäker medans övrig säkerhetsexpertis har en annan åsikt. :o

Kan du motivera ditt ställningstagande? Kanske något du har läst dig till?

Okej, kan du ge något exempel? Skulle 3G-anslutningar avlyssnas och dekrypteras eller på vilket sätt skulle mobilt bredband ha sämre säkerhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad på säkerheten på mobilt bredband och på fast bredband.

Kan du motivera din åsikt? Kan du med fakta belägga dina tvärsäkra yttranden?

Väntar fortfarande på ditt svar! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt funderat en hel del ang detta med säkerheten på

mobilt bredband och på fast bredband den sista tiden om där är

någon skillnad eller inte. Anledningen är då att jag använder

både fast och mobilt till mina datorer.

Skulle vara intressant att få veta hur det ligger till med detta.

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt funderat en hel del ang detta med säkerheten på

mobilt bredband och på fast bredband den sista tiden om där är

någon skillnad eller inte. Anledningen är då att jag använder

både fast och mobilt till mina datorer.

Skulle vara intressant att få veta hur det ligger till med detta.

//Malou

Jag har också haft liknande funderingar! ;)

Ser ut som om Cecilia har kunskaperna.

Vi väntar intresserat på svar från Cecilia! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste inse att mobilt, är nästan lika med trådlöst och får anpassa sig efter detta, med dom möjligheter som finns att säkra systemet. När 4G nu kommer, så lovar man ju att det ska vara jättesnabbt. Det ska gå att få hastigheter upp till 100 MB i sekunden. Såg en reklamsnutt häromkvällen, där man angav 16 MB per sekund, det gällde 3. Men som sagt, mobilt är lika med radiovågor och dom kan avlyssnas och man kan även sända till ett sådant system, med den rätta tekniken och den tekniken finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Jag har flyttat och kör nu med mobilt bredband vilket funkar,undrar dock vad som händer om jag skulle behöva ominstallera systemet,har sp1+sp2 på usb-minne men är ju många fler uppdateringar som skall laddas ner från update och mobilt bredband är ju varken snabbt eller obegränsat ? skulle va skönt veta så jag inte fastnar mitt i ominstallation.Har även sökt svar på hur säkert mobilt bredband är men enda jag hittar är att om man surfar ute så skall man välja publikt nätverk ?

Hej margrehte!

Intressant fråga det där med säkerhet!

Ser ut som om Cecilia har svar på dom säkerhetsmässiga aspekterna på detta forum!

Vi inväntar Cecilias svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har också haft liknande funderingar! ;)

Ser ut som om Cecilia har kunskaperna.

Vi väntar intresserat på svar från Cecilia! :unsure:

Jag har en väl insatt källa inom Ericsson som bas för min kunskap. Var och en får själv bestämma om de vill tro på det eller inte.

Hittills så finns det inte någon som har knäckt den kryptering som används för datatrafiken över 3G. Man förväntar sig att det kommer att ske om några år och därför finns planer på andra krypteringsalgoritmer. Man har rätt nyligen knäckt krypteringen för GSM, vilket alltså har funnits i ca 20 år, men det är fortfarande väldigt besvärligt, dyrt och tidsödande att få ut någon information ur signalflödet.

Krypteringen går från det mobila modemet hela vägen till de centra som finns på ett mindre antal platser i Sverige för varje operatör och där finns då direktanslutning till svenska internets stomnät.

När det gäller vanligt fast bredband över ADSL är det helt okrypterat. Den som är intresserad av trafiken kan bryta sig in i ett av de kopplingsskåp som finns här och var i bostadsområdena och jacka in sig med ett modem och avlyssna all trafik som går utan problem på samma sätt som det går att avlyssna telefonprat. Motsvarande gäller även bredband över så kallad fiber, helt okrypterat och går att avlyssna t ex genom att koppla in sig i den utrustning som brukar stå i hyreshusens källare. Hur bredband över kabel-teve fungerar vet jag inte närmare men jag skulle tro att går att avlyssna på motsvarande sätt eftersom det inte är troligt att Comhem m fl anser sig behöva högre säkerhet än andra fasta bredbandsuppkopplingar.

Du verkar så tvärsäker medans övrig säkerhetsexpertis har en annan åsikt.
Jag väntar ivrigt på närmare information om detta. Vilken övrig säkerhetsexpertis? Var finns åsikterna?

PS. Fullkomlig onödigt att hålla på och tjata på mig. Jag svarar när jag har tid.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt, men det får mig mer ointresserad av att svara. Men du tycks ju inte ha något emot tjat så:

Du verkar så tvärsäker medans övrig säkerhetsexpertis har en annan åsikt.
Jag väntar ivrigt på närmare information om detta. Vilken övrig säkerhetsexpertis? Var finns åsikterna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Cecilia

Säkerhetsexpert på detta forum vi väntar fortfarande på ditt svar!

Cecilia, den 21 juli 2010 - 18:36 , skrev:

Det är ingen skillnad på säkerheten på mobilt bredband och på fast bredband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt och var precis vad jag sökte på nätet och inte fann dvs en diskussion ang mobilt bredband.Med fast bredband fick jag upp varningar från comodo då och då men har inte hänt med mobilt,comodo är däremot mycket mer aktivt nu när jag är ute på nätet.Jag tackar er för visat intresse och då särskilt Cecilia som alltid har bra svar.G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...