Gå till innehåll

Nätverksikonen nere vid klockan helt borta, vad händer?


Xophile

Recommended Posts

Hej!

Kör W7 Pro 32-bit och den senaste tiden har jag haft strul med att nätverksikonen nere vid klockan försvinner titt som tätt. Då jag ofta kopplar upp mig mot jobbet via VPN är det frustrerande att inte komma åt den ikonen med få klick.

Väljer jag att anpassa fältet så är nätverksikonen grå, dvs jag kan inte välja On/Off (se bild). post-5172-013386400 1281170493_thumb.jpg

Jag har läst en hel del på Seven Forums och följt deras guider. Alla tjänster som behövs är aktiverade (automatisk start) och jag har även aktiverat ikonen i Group Policy editorn. Ändå har jag problem.

Bild 2: Här ser man ett helt tomt fält för mina anslutningar (Jobb-VPN saknas).

post-5172-033003600 1281170884_thumb.jpg

Går jag via Kontrollpanelen och väljer sedan "Change Adapter settings" så listas konstigt nog VPN-anslutningen där, se bild nr 3.

post-5172-090898500 1281170895_thumb.jpg

Några tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är inte säker på om detta hjälper dig, men du kan ju testa, har ej ngn VPN anslutning så kan inte verifiera det.

Högerklicka på Windowsknappen, välj Egenskaper, sedan Startmeny, välj Anpassa, knappen, och markera i Nätverk.

tryck OK o Verkställ. Starta om datorn.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog provat att radera VPN-anslutningen i "Network Connections", startat om datorn och konfigurerat en ny VPN-anslutning

Edit:

Jag utgår ifrån att du har provat "Restore default icon behaviors"... både i "Notification Area Icons" och i "System Icons"?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tråkigt!

Men om du klickar på den lilla pilen nere i högra hörnet av skärmen, o väljer Anpassa där, sedan Visa Ikon och Meddelande.

Alternativt i raden nedan i samma fönster, Återställ Standardinställningar för Ikoner. Sedan kolla i Aktivera o Inaktivera Ikoner.

Vad händer då?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar!

Det är alltså inget "fel" på min VPN-anslutning. Det går att ansluta etc, problemet är att nätverksikonen helt försvinner.

Jag har självfallet även testat att återställa systemiknonerna men inte det heller hjälper. Att lägga till/ta bort min VPN-anslutning är inte heller någon idé då den befintliga finns där och fungerar, det är själva "systemikonen" som på något märkligt vis blivit inaktiverad.

Stenis: några fler idéer?

Tacj!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...