Xophile Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 Hej! Kör W7 Pro 32-bit och den senaste tiden har jag haft strul med att nätverksikonen nere vid klockan försvinner titt som tätt. Då jag ofta kopplar upp mig mot jobbet via VPN är det frustrerande att inte komma åt den ikonen med få klick. Väljer jag att anpassa fältet så är nätverksikonen grå, dvs jag kan inte välja On/Off (se bild). Jag har läst en hel del på Seven Forums och följt deras guider. Alla tjänster som behövs är aktiverade (automatisk start) och jag har även aktiverat ikonen i Group Policy editorn. Ändå har jag problem. Bild 2: Här ser man ett helt tomt fält för mina anslutningar (Jobb-VPN saknas). Går jag via Kontrollpanelen och väljer sedan "Change Adapter settings" så listas konstigt nog VPN-anslutningen där, se bild nr 3. Några tips mottages tacksamt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 Hej, är inte säker på om detta hjälper dig, men du kan ju testa, har ej ngn VPN anslutning så kan inte verifiera det. Högerklicka på Windowsknappen, välj Egenskaper, sedan Startmeny, välj Anpassa, knappen, och markera i Nätverk. tryck OK o Verkställ. Starta om datorn. Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xophile Posted August 7, 2010 Author Share Posted August 7, 2010 Tyvärr, det hjälpte inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 (edited) Jag hade nog provat att radera VPN-anslutningen i "Network Connections", startat om datorn och konfigurerat en ny VPN-anslutning Edit: Jag utgår ifrån att du har provat "Restore default icon behaviors"... både i "Notification Area Icons" och i "System Icons"? Edited August 7, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 Hej, tråkigt! Men om du klickar på den lilla pilen nere i högra hörnet av skärmen, o väljer Anpassa där, sedan Visa Ikon och Meddelande. Alternativt i raden nedan i samma fönster, Återställ Standardinställningar för Ikoner. Sedan kolla i Aktivera o Inaktivera Ikoner. Vad händer då? Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 Har du pratat med ansvariga på jobbet? Det kan ju vara något problem med VPN-servern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Att du inte kan ändra alternativen för vissa systemikoner beror på att de sätts via GPO:er, antagligen centralt om din dator är ansluten till en domän. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xophile Posted August 15, 2010 Author Share Posted August 15, 2010 Hej! Tack för alla svar! Det är alltså inget "fel" på min VPN-anslutning. Det går att ansluta etc, problemet är att nätverksikonen helt försvinner. Jag har självfallet även testat att återställa systemiknonerna men inte det heller hjälper. Att lägga till/ta bort min VPN-anslutning är inte heller någon idé då den befintliga finns där och fungerar, det är själva "systemikonen" som på något märkligt vis blivit inaktiverad. Stenis: några fler idéer? Tacj! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 (edited) Testa med Network Activity Indicator med t.ex. "Vista style". Edited August 15, 2010 by Japanmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 Kika i registret under [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer] om du har en nyckel som heter "HideSCANetwork" och ta i så fall bort denna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts