Gå till innehåll

Felsöka krascher i IE8


andreas72

Recommended Posts

Hej!

Jag har under en längre tid kört IE8 på min bärbara Vista-dator utan några större problem. När jag nu installerade Windows 7 på min nya stationära så fungerar dock IE8 väldigt knaggligt. Det kraschar minst 2 ggr i timmen, vilket naturligtvis inte är något vidare trevligt.

Så min fråga nu är hur man kan felsöka vad som orsakar problemet? Finns det någon möjlighet att se vilket tillägg som får webbläsaren att krascha, om det nu är ett tillägg som orsakar detta? Kan man på något annat ställe se vad som har gått snett (t.ex. i någon logg)?

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid kolla i loggen, om några fel registrerats, som du hittar under Adminstrativa verktyg. Loggen finns också på Datorhantering. Testa utan tillägg, för att se om det blir bättre.

Antar att du har installerat alla uppdateringar, sedan du installerade Windows 7, annars bör du göra det.

Själv kör jag Windows 7 Ultimate och har inte upplevt några problem med IE8.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid kolla i loggen, om några fel registrerats, som du hittar under Adminstrativa verktyg. Loggen finns också på Datorhantering. Testa utan tillägg, för att se om det blir bättre.

Antar att har installerat alla uppdateringar, sedan du installerade Windows 7, annars bör du göra det.

Själv kör jag Windows 7 Ultimate och har inte upplevt några problem med IE8.

Jag hittade rapporterna i Loggboken och de ser ut så här:

Felet uppstod i programmet med namn: iexplore.exe, version 8.0.7600.16385, tidsstämpel 0x4a5bc69e

, felet uppstod i modulen med namn: ntdll.dll, version 6.1.7600.16559, tidsstämpel 0x4ba9b29c

Undantagskod: 0xc0000374

Felförskjutning: 0x000cdc9b

Process-ID: 0x6a8

Programmets starttid: 0x01cb3b9c7bb8ba82

Sökväg till program: C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe

Sökväg till modul: C:\Windows\SysWOW64\ntdll.dll

Rapport-ID: bb7a7993-a78f-11df-9b9d-6cf049e23cad

Säger det någon något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hantera tillägg gör man i Internet-alternativ - Program - Hantera tillägg.

Det gäller ju att de tillägg man har, t ex Flash och Java, är senaste versionen också.

Flash verkar vara senaste versionen, medan Java inte var installerat överhuvudtaget på den nya datorn. I övrigt är det två tillägg från Norton Internet Security 2010 som är inlästa samt ett par från Microsoft. Inte så mycket som kan krångla här alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du BSOD, eller bara krashar ie8 så att systemet stannar av?

Att det är ntdll.dll som krashar tyder på ett kernelfel och det i sig betyder oftast på hårdvara eller felaktig drivrutin.

Om disken du installerat på är mycket använd, kan installationen fortfarande fungera med vissa dll'er saknade etc som sedan ger skuma fel och beteenden.

Prova en "sfc /scannow" för att kontrollera filerna.

Ett tips är att se över drivrutinerna om det finns uppdaterade drivrutiner till all hårdvara, inkl moderkortets drivrutiner för Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du BSOD, eller bara krashar ie8 så att systemet stannar av?

Att det är ntdll.dll som krashar tyder på ett kernelfel och det i sig betyder oftast på hårdvara eller felaktig drivrutin.

Om disken du installerat på är mycket använd, kan installationen fortfarande fungera med vissa dll'er saknade etc som sedan ger skuma fel och beteenden.

Prova en "sfc /scannow" för att kontrollera filerna.

Ett tips är att se över drivrutinerna om det finns uppdaterade drivrutiner till all hårdvara, inkl moderkortets drivrutiner för Windows 7.

Nej ingen BSOD eller totalhängning utan det är bara IE8 som kraschar.

Edit: Disken är helt ny, liksom allt övrigt i datorn.

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hämtat de senaste drivrutinerna från datortillverkarens webbplats, om det är en märkesdator, resp. från moderkortstillverkarrens datorplats?

Det kan ju tänkas att du behöver uppdatera BIOS också.

Jag har inte riktigt senaste moderkortsdrivrutinerna och Bios. Däremot senaste grafikkortsdrivarna.

Däremot hade jag fel angående Flash, som jag trodde var senaste versionen. Jag fick nämligen för några timmar sedan ett meddelande om att det fanns en uppdatering tillgänglig, vilken jag installerade. Och nu har jag surfat rätt flitigt ända sedan dess utan problem. Kanske någon annan uppdatering också har slunkit in någonstans t.ex. genom Nortons uppdateringar som till och med krävde en omstart av datorn, vilket borde innebära att det var något mer omfattande än bara uppdateringar av virusdefinitioner.

Hoppas det håller i sig :)

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg den glädje som varar. Tyvärr har problemet återkommit. Det verkar uppstå efter varje omstart av datorn när jag öppnar IE för första gången efter omstarten. Då kraschar webbläsaren i stort sett varje gång. Men sedan det väl har kraschat en gång så verkar det fungera hur länge som helst tills jag gör en omstart igen. Detta verkar ju minst sagt mystiskt. Någon som har någon idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ska börja från början...

Vad har du i din dator, moderkort cpu minnen hårdiskar etc, märke och modell på all hårdvara.

Vilken Windows 7 är det?

Har du 32 eller 64bit.

Om det är samma fel som innan i tråden tyder det på ett hårdvarufel eller fel drivrutin, så var vänlig att vara så exakt du kan i din beskrivning av datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är specen:

Processor: Intel i7 860

Moderkort_ Gigabyte GA-P55A-UD4

Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB

Minne: Corsair DDR3 XMS3 1600MHz 8GB totalt

Grafikkort: Sapphire Vapor-X HD5870

OS: Windows 7 64 bit

Uppdaterat drivrutiner för grafikkort, BIOS och moderkort till senaste.

Kör Norton Internet Security 2010 i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det rev 1 eller rev 2 på moderkortet?

Edit:

Prova att plocka ut hälften av minnet och bara ha minne i DDR3_1 och DDR3_3

Starta upp datorn och prova

Edit2

Stäng av eller avinstallera NIS 2010 medan vi felsöker, så vi eliminerar den misstanken om störning

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rev 1.0. Vad skulle det ha för inverkan menar du?

Tyvärr har jag en fet CPU-kylare som gör att minnena inte går att plocka bort utan att ta loss kylaren också. Dock är jag ytterst tveksam till att det skulle vara något fel på minnena då jag har stresstestat datorn med OCCT i flera timmar utan problem

Verkar som att felet kommer och går, då jag idag inte fått problemet igen utan att göra några förändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det något i Loggboken samtidigt som kraschen?

Japp, som jag skrev i tidigare inlägg:

Felet uppstod i programmet med namn: iexplore.exe, version 8.0.7600.16385, tidsstämpel 0x4a5bc69e

, felet uppstod i modulen med namn: ntdll.dll, version 6.1.7600.16559, tidsstämpel 0x4ba9b29c

Undantagskod: 0xc0000374

Felförskjutning: 0x000cdc9b

Process-ID: 0x6a8

Programmets starttid: 0x01cb3b9c7bb8ba82

Sökväg till program: C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe

Sökväg till modul: C:\Windows\SysWOW64\ntdll.dll

Rapport-ID: bb7a7993-a78f-11df-9b9d-6cf049e23cad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så beror oftast ntdll.dll fel på felaktig hårdvara eller drivrutin. Skälet till att plocka ur minnen är bara för att eliminera eventuella problem.

Om kylaren är så stor som du beskriver, kan det vara möjligt att den kommer åt minnesmodulen och därmed orsakar felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, som jag skrev i tidigare inlägg:

Felet uppstod i programmet med namn: iexplore.exe, version 8.0.7600.16385, tidsstämpel 0x4a5bc69e

, felet uppstod i modulen med namn: ntdll.dll, version 6.1.7600.16559, tidsstämpel 0x4ba9b29c

Undantagskod: 0xc0000374

Felförskjutning: 0x000cdc9b

Process-ID: 0x6a8

Programmets starttid: 0x01cb3b9c7bb8ba82

Sökväg till program: C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe

Sökväg till modul: C:\Windows\SysWOW64\ntdll.dll

Rapport-ID: bb7a7993-a78f-11df-9b9d-6cf049e23cad

Förlåt, konstigt att jag inte såg det när jag ögnade igenom tråden igen.

Om du inte kan se att kylaren kommer åt minnet som Venoms skriver och det är svårt att plocka ur något av minnena så kan det ju vara lämpligt att köra minnestest under natten, t ex Memtest86 eller den inbyggda i Vista som beskrivs på http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=786 Du bör sätta upp den att gå fler än två pass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, konstigt att jag inte såg det när jag ögnade igenom tråden igen.

Om du inte kan se att kylaren kommer åt minnet som Venoms skriver och det är svårt att plocka ur något av minnena så kan det ju vara lämpligt att köra minnestest under natten, t ex Memtest86 eller den inbyggda i Vista som beskrivs på http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=786 Du bör sätta upp den att gå fler än två pass.

Inga problem, jag är så tacksam för all hjälp! :)

Jag körde den inbyggda minnesdiagnostiken i Windows 7, men jag förstår inte vart rapporten hamnar när datorn startar om igen efter slutfört test. När man startar verktyget så står det att den ska visas när man loggar in igen men jag möts bara av ett tomt skrivbord.

Edit: Har kört Memtest nu också i ca 3 timmar utan fel. Ska låta det stå över natten.

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom en ikon vid klockan så ska resultatet ska finnas i Loggboken också. Loggboken hittar man i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg

The test results report will be available from the notification area when the system restarts, as shown in Figure F.

You can also find the test results report in the System Event Log under the Source name MemoryDiagnosticsResults and Event ID 1201.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom en ikon vid klockan så ska resultatet ska finnas i Loggboken också. Loggboken hittar man i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg

Precis, jag såg det i guiden du hänvisade till, men det fanns inget resultat vid klockan och i loggboken hittade jag inte heller någon information som sa mig något. Nu är det Windows 7 jag använder och inte Vista som guiden gällde om det nu kan ha någon betydelse. Jag har dock kört memtest över natten nu och inget fel har hittats så det känns som att minnena är okay. Inga andra program kraschar heller så det är väldigt isolerat till Internet Explorer. Hittills har det här felet också bara hänt ganska direkt efter en omstart/nystart. Sen verkar jag kunna surfa hur länge som helst utan krascher. Tala om mystiska fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittade jag en beskrivning för hur man hittar resultatet av minnestesten, som gäller Windows 7:

http://www.sevenforums.com/tutorials/95368-memory-diagnostics-tool-read-event-viewer-log.html

Men om det inte finns något resultat så betyder det nog att allt gick bra :)

Vad har du för startsida i IE? Har du prövat med en annan startsida?

Tillägg: Jag hittar även en del infekterade datorer med detta felmeddelande när jag googlar.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Jag hittar även en del infekterade datorer med detta felmeddelande när jag googlar.

Okay, har du några tips på hur vi kan fastställa om datorn är nedlusad med något mindre trevligt? Just nu har jag bara Norton Internet Security 2010 installerat och det hittar ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju i alla fall kolla med Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) från en av dessa länkar:

http://www.malwarebytes.org/mbam-download.php

Se till i slutet av installationen att det är bockar för:

Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware

Starta Malwarebytes' Anti-Malware

Tryck på Slutför

Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

När programmet startar så välj "Utför snabb skanning" och tryck på Skanna.

Skanningen tar ett tag.

När den är klar så tryck på OK och sedan "Visa resultat".

Bocka för allt och tryck sedan Ta bort markerade.

När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.

Om det blir ett felmeddelande Error loading... efter omstarten så starta om datorn än en gång.

Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på fliken Loggar i MBAM.

Kopiera loggen och klistra in den i ditt svar om något hittades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...