polk Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 JAg har problem med internetåtkomsten på min "huvuddator" när jag har servern igång.I firefox funkar vissa sidor ibland å ibland inte,ska jag gå vidare på nån hemsida så tappar den kontakten.Internet explorer funkar inte alls. Stänger jag av servern så funkar det perfekt. På servern kör jag XPpro,den andra datorn har jag win7HP.Routern är en billig thomson,kör ej trådlöst.Har även en switch för att fördela signalen till servern och en skrivare. Va kan va fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Lite svårt att avgöra/säga. Du har inte skrivit vilken InterNetoperatör som används. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polk Posted August 18, 2010 Author Share Posted August 18, 2010 Hmm visste väl att jag hade glömt nåt... Jag har glocalnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Vad gör servern för något? Ligger den och använder internetanslutningen en massa hela tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polk Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 Vad gör servern för något? Ligger den och använder internetanslutningen en massa hela tiden? Ibland kör jag lite utorrent på den annars e de bara antivirusprogget som använder nätet va jag vet iallafall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Är det just när uTorrent är igång som det blir problem på andra datorn? Du kan kolla med netstat-kommandot i Kommandotolken om där pågår någon oväntad trafik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polk Posted August 21, 2010 Author Share Posted August 21, 2010 (edited) Märkte nu att jag har samma problem även när servern är avstängd,dvs helt plötsligt tappar firefox kontakten.IE får heller ingen kontakt alls. Då måste jag starta om modemet och då funkar det ett tag till.. Jag har sett att nätverksymbolen till höger visar ett frågetecken ibland men inte alltid när jag tappar kontakten. Glömde även att skriva att jag kör 64bit windows,kanske behöver andra drivrutiner till modemet?? Edited August 21, 2010 by polk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Blir routern/modemet överhettat? Kan du komma till routerns inställningssidor när datorn slutar få kontakt med internet? Har du någon oönskad trafik i din egen dator? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted August 22, 2010 Share Posted August 22, 2010 (edited) För att uTorrent ska funka, med det inställda portspektrum på inställningarna och inte sabba uppkopplingen, behöver man ställa in för dom portarna i routern, d.v.s. start och slutportar. Kanske finns din router med här: http://portforward.c...orrentindex.htm Edited August 22, 2010 by OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kudden Posted August 22, 2010 Share Posted August 22, 2010 hej. Jag hade samma problem med min dator. Hade en brandvägg i modemet som jag fick stänga(comhem) Andra datorer funkade men inte min.Bara stundtals. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polk Posted August 23, 2010 Author Share Posted August 23, 2010 För att uTorrent ska funka, med det inställda portspektrum på inställningarna och inte sabba uppkopplingen, behöver man ställa in för dom portarna i routern, d.v.s. start och slutportar. Kanske finns din router med här: http://portforward.c...orrentindex.htm Jag tror inte att det är utorrent som är problemet för jag märkte att ajg har samma problem när serevrn med utorrent på är avstängd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polk Posted August 23, 2010 Author Share Posted August 23, 2010 hej. Jag hade samma problem med min dator. Hade en brandvägg i modemet som jag fick stänga(comhem) Andra datorer funkade men inte min.Bara stundtals. Jag får nog testa det oxå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polk Posted August 23, 2010 Author Share Posted August 23, 2010 Blir routern/modemet överhettat? Kan du komma till routerns inställningssidor när datorn slutar få kontakt med internet? Har du någon oönskad trafik i din egen dator? Nej jag tror inte routern blir överhettad.. Ja jag kan komma åt routerns inställningar då. Jag provade att köra netstat-kommandot men jag är alldeles för dum för att fatta nånting av det tyvärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 23, 2010 Share Posted August 23, 2010 Om du kommer åt routerns inställningssidor så tror jag mer på problem i routern eller någonstans mellan routern och internet, t ex i telefonstationen om du har ADSL. Det kan ju vara bra att höra med din internetleverantör om de kan se något konstigt från sin sida. PS. Man är absolut inte dum för att man inte fattar något av resultatet av netstat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polk Posted August 26, 2010 Author Share Posted August 26, 2010 Ok Får ringa dom när det händer så kanske det är lättare att felsöka... Tack för hjälpen polk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts