Snoffa Posted September 2, 2010 Share Posted September 2, 2010 Hejsan. Är det möjligt som i XP att man kan ta bort installationsfilerna som blir kvar efter att man har installerat uppdateringar ifrån windows update? Har precis installerat om W7 på en SSD disk på 60gb och jag vill ha så mkt plats kvar på disken. Tack för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 2, 2010 Share Posted September 2, 2010 Nope, inte på något bra sätt. Läs mer om detta på http://alltomwindows.se/windows-vista/87-windows-vista/1012737-mysteriet-om-varfoer-winsxs-mappen-i-vista-tar-sa-mycket-plats.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted September 2, 2010 Share Posted September 2, 2010 (edited) Hejsan. Är det möjligt som i XP att man kan ta bort installationsfilerna som blir kvar efter att man har installerat uppdateringar ifrån windows update? Har precis installerat om W7 på en SSD disk på 60gb och jag vill ha så mkt plats kvar på disken. Tack för mig. detta hände min vän också och han var rasande över detta och visste inte vad han skulle göra, så han ringde mig och när jag gick o kolla så hade han bara 20gb kvar av hela sin 60gb hårddisk efter installerat ren windows7, jag letade o letade och hittade till slut vad som tar så mycket plats direkt efter man installerat windows 7 och det är 100% systemåterställning som tar mycket plats, och där kan du ändra så den använder bara 2 eller 3gb och inte mer, för det är vad som behövs.. på denna bild så är det standard efter man installerat windows 7 och som du ser så använder den hela 60gb minne, som jag markerat med röd. lycka till ' Edited September 2, 2010 by Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted September 2, 2010 Share Posted September 2, 2010 Systemskydd tar i sin standardkonfiguration på en ren installation av Windows 7 upp 15% av disken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted September 2, 2010 Share Posted September 2, 2010 Systemskydd tar i sin standardkonfiguration på en ren installation av Windows 7 upp 15% av disken. konstigt för hos mig efter en ren installation av windows7 när jag klickade på systemskydd så var den uppe i 60% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoffa Posted September 3, 2010 Author Share Posted September 3, 2010 konstigt för hos mig efter en ren installation av windows7 när jag klickade på systemskydd så var den uppe i 60% Kan intyga detta. Min låg på 60% med direkt efter installationen av Win7. Men nu finns systemåterställningen inte alls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted September 3, 2010 Share Posted September 3, 2010 (edited) Du kan ju sedan själv bestämma och lite beroende på hur stor disken är, hur mycket utrymme du vill ge till systemåterställnigen. Jag ändrade till 5%. Allt eftersom, tas ju återställningspunkterna bort när utrymmet inte räcker till. Jag tycker 5% i allafall, räckte för mina behov på min laptop, med Windows 7 Ultimate och en disk på 250 GB. Apropå, med dagens stora diskar, behöver man inte oroa sig för utrymmet, vad gäller gamla uppdateringar, vars installationfiler ligger kvar. Edited September 3, 2010 by OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoffa Posted September 3, 2010 Author Share Posted September 3, 2010 Nope, inte på något bra sätt. Läs mer om detta på http://alltomwindows.se/windows-vista/87-windows-vista/1012737-mysteriet-om-varfoer-winsxs-mappen-i-vista-tar-sa-mycket-plats.html Tråkigt att man har valt att lösa det på det sättet. Jag vill kunna ta bort installationsfiler till de uppdateringar som jag vet fungerar efter en tids användning. Man kan ju alltid hoppas att microsoft kommer med någon form av verktyg som tillåter detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 3, 2010 Share Posted September 3, 2010 Det var en gång en tråd där det visade sig att det var en 1,5 år gammal uppdatering som plötsligt orsakade problem och då var det bra att kunna avinstallera den. Systemåterställning har räddat många från att slippa installera om Windows, t ex när det plötsligt har blivit något fel i registret så att Windows inte startar eller det inte går att logga in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted September 3, 2010 Share Posted September 3, 2010 (edited) Kan intyga detta. Min låg på 60% med direkt efter installationen av Win7. Men nu finns systemåterställningen inte alls ja den ligger mellan 50 och 60% systemstandard det är det jag försökte förklara för Andreas Stenhall standard är runt 50% och inte 15% så som Andreas Stenhall skrev. Edited September 3, 2010 by Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts