Gå till innehåll

100 MB System Reserved Partition


andreas72

Recommended Posts

Hej!

När jag installerade om Windows 7 så skapades en 100 MB stor reserverad partition. Måste denna finnas eller går det att undvika att denna skapas vid installationen?

Och om jag i framtiden vill göra en fullständig ominstallation inklusive formatering, måste jag då även formatera om denna partition för att få bort gammalt skräp som kan ligga här eller kommer denna reserverade partition automatiskt att rensas/tas bort och skapas på nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den borde inte påverka installationen vid ominstallation då den innehåller filer som behövs för att starta datorn i reparationsläge om man inte har någon Windows skiva.

The 100MB system reserved partition is only available for Windows 7 Ultimate, Windows 7 Business and Windows 7 Enterprise editions. The 100 MB system partition is used primarily as BitLocker partition for BitLocker encryption. Additionally, it also holds the Windows Recovery Environment (WinRE) and boot files with boot manager for booting up the computer for troubleshooting when there is no Windows 7 installation DVD disc on hand.

http://www.mydigitallife.info/2009/08/20/hack-to-remove-100-mb-system-reserved-partition-when-installing-windows-7/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

När jag installerade om Windows 7 så skapades en 100 MB stor reserverad partition. Måste denna finnas eller går det att undvika att denna skapas vid installationen?

Hej, det går att undvika denna från att skapas vid installationen men kräver då ett lite annorlunda tillvägagångsätt (se MyDigitalLife).

Har man inget större behov av BitLocker eller Repair funktionen så kan man efteråt flytta boot-filerna till rooten på systempartitionen och därefter radera System Reserved. Huruvida den per automatik återskapas vågar jag inte med bestämdhet säga men gissar på en viss risk finns om man kör en automatisk reparation på installationen i efterhand.

Tips:

http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/22888-ntldr-saknas-vid-chassibyte/page__pid__169592#entry169592

Och om jag i framtiden vill göra en fullständig ominstallation inklusive formatering, måste jag då även formatera om denna partition för att få bort gammalt skräp som kan ligga här eller kommer denna reserverade partition automatiskt att rensas/tas bort och skapas på nytt?

Det är ju aldrig fel att låta blåsa ut båda partitionerna innan ett nytt skapas.

Helst med verktyg som "skriver över" alla lagrade filer och går ett snäpp längre än vad Windows vanligen gör dvs. bara "formatera om" eller bara "radera" partitioner.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

När jag installerade om Windows 7 så skapades en 100 MB stor reserverad partition. Måste denna finnas eller går det att undvika att denna skapas vid installationen?

Och om jag i framtiden vill göra en fullständig ominstallation inklusive formatering, måste jag då även formatera om denna partition för att få bort gammalt skräp som kan ligga här eller kommer denna reserverade partition automatiskt att rensas/tas bort och skapas på nytt?

Startfilerna bl.a till Windows 7 ligger i den 100 MB stora partitionen, alltså måste den finnas!

Ska du göra en fullständig ominstallation så formatera även 100MB-partitionen för säkerhets skull. Det tar inte lång tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går alldeles ypperligt att flytta startfilerna till den verkliga systempartitionen.

Det är ju ändå dit allting pekar till vid starten.

Har själv gjort detta vid tillfälle och senare kunnat bootat rakt in i partitionen istället för gå omvägen via System Reserved.

Reparationsfunktionen som ligger där kan liknas vid installera Återställningskonsolen i XP på hårddisken istället för starta den via CD. Tar man bort System Reserved så kan man bara nå Reparationsfunktionen via CD skivan i fortsättningen, tänk på den.

Var bara försiktiga om datorn kommit med "återställningspartition" och saknar skiva för instalera-om operativet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, tack för svaren!

I denna tråd har Opptokoppter skrivit att den här extra partitinen hör samman med versionerna Business, Ultimate och Enterprise vilka alla innehåller funktionen Bitlocker. Jag har dock Professional så det verkar inte riktigt stämma.

Går alldeles ypperligt att flytta startfilerna till den verkliga systempartitionen.

Det är ju ändå dit allting pekar till vid starten.

Hur menar du då? Om allting pekar till systempartitionen vid starten hur kan då startfilerna i den reserverade partitionen ha någon betydelse överhuvudtaget? Då skulle man ju bara kunna radera dem, vilket jag gissar inte skulle vara så lyckat.

Och hur flyttar du startfilerna till den verkliga systempartitionen? Jag antar att det inte är så enkelt som att bara flytta dem via t.ex. utforskaren i Windows och sen hoppas på att systemet startar upp som om ingenting hade hänt.

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du då? Om allting pekar till systempartitionen vid starten hur kan då startfilerna i den reserverade partitionen ha någon betydelse överhuvudtaget? Då skulle man ju bara kunna radera dem, vilket jag gissar inte skulle vara så lyckat.

Självklart så kan man inte radera dessa filer helt & hållet.

För att datorn ska kunna starta systemet så måste bootfilerna ligga i rooten, antingen på din systempartition (eller annan partition intill Windows partition) bara sökvägarna pekar i rätt riktning till Windows.

Bios => instruktioner i bootfilerna + enhetssökvägar => Windows

post-10854-059871300 1285867480_thumb.jp

post-10854-031518400 1285867519_thumb.jp

Och hur flyttar du startfilerna till den verkliga systempartitionen? Jag antar att det inte är så enkelt som att bara flytta dem via t.ex. utforskaren i Windows och sen hoppas på att systemet startar upp som om ingenting hade hänt.

Vinsten med att flytta filerna och radera System reserved kommer ju först om man upplever startproblem i samband med få igång cloner & liknande utan att behöva reparera sökvägar i efterhand vid återföring på disk.

Samma sak om man vill få tillgång till en fjärde startbar plats i MBR för sina skapade partioner. I annat fall finns ingen anledning att göra detta om man känner sig osäker eller Windows för övrigt funkar och kan starta för egen maskin.

post-10854-050815100 1285867574_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så kan man inte radera dessa filer helt & hållet.

För att datorn ska kunna starta systemet så måste bootfilerna ligga i rooten, antingen på din systempartition (eller annan partition intill Windows partition) bara sökvägarna pekar i rätt riktning till Windows.

Bios => instruktioner i bootfilerna + enhetssökvägar => Windows

post-10854-059871300 1285867480_thumb.jp

post-10854-031518400 1285867519_thumb.jp

Vinsten med att flytta filerna och radera System reserved kommer ju först om man upplever startproblem i samband med få igång cloner & liknande utan att behöva reparera sökvägar i efterhand vid återföring på disk.

Samma sak om man vill få tillgång till en fjärde startbar plats i MBR för sina skapade partioner. I annat fall finns ingen anledning att göra detta om man känner sig osäker eller Windows för övrigt funkar och kan starta för egen maskin.

post-10854-050815100 1285867574_thumb.jp

Du optokopper, kan du utveckla det här "Samma sak om man vill få tillgång till en fjärde startbar plats i MBR för sina skapade partioner." som du skriver?

Det verkar vara något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte nödvändigt att ha den 100MB stora partition som Windows 7 samt även Vista skapar. I vissa fall skapar även XP denna partition. Det gäller i sysnnerhet om man har en Windows XP-installationsskiva med SP3 integrerad. Det är således inget nytt enbart för Windows 7.

Att bara ta bort partitionen efter en installation är inte att rekommendera. Gör man det kommer Windows inte att starta. Datorn kommer då att meddela att NTLDR eller MBR saknas.

Att flytta filerna från den 100MB stora partitionen till C:\ (om det är där installationen ligger) går inte att göra utan vidare. För att flytta dem måste även MBR och/eller NTLDR också ändras så att sökvägen hamnar rätt. Det går att göra med verktyg eller om man har kunskapen om hur detta görs så att även sökvägarna till de systemfiler som ligger på den 100MB stora partitionen hittas.

Det går dock alldeles utmärkt att installera Windows utan att den 100MB stora partitionen skapas. Om hårddisken från början är partitionerad som man vill ha den kan man nöja sig med att formatera disken vid installationen. Om disken dessutom är formaterad kan man starta installationen direkt. Då skapas inte den 100MB stora partition som annars skapas när man låter Windows installationskiva paritionera och formatera disken.

Verktyg som man kan använda för att partitionera och formatera disken innan man låter Windows installeras finns gratis att hämta på nätet. Det är verktyg som Seagate/Maxtor, Samsung och Western Digital tillhandahåller. Mjukvarorna kör linux i botten men det är inget som användaren behöver tänka på. Bränner man programmen på en skiva och gör den startbar kan man partitionera och formatera sina diskar utan att Windows är inblandad och man kan själv bestämma hur partitioneringen skall se ut.

För intresserade kan de som vill hämta mjukvarorna här:

Seagate DiscWizard:

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=DiscWizard&vgnextoid=d9fd4a3cdde5c010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Seagate Seatools:

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=seatools-win&vgnextoid=552bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Maxtor/Seagate MaxBlast5

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Samsung DiscManager:

http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/Support_DiskManager.html

Samsung ES Tools:

http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html

WesternDigital erbjuder en version av Acronis True Image som fungerar med WDs diskar. Det är ett utmärkt verktyg för att skapa partitioner samt formatera diskar.

http://support.wdc.com/product/downloaddetail.asp?swid=119&wdc_lang=en

För den som önskar en mer komplett skiva med de flesta av ovanstående program kan med fördel hämta Ultimate Boot CD, som även den är gratis. Precis som ovanstående program körs denna i Linux. Det är dock inget användaren behöver tänka på då datorn startas från skivan och den är lättanvänd. Ultimate Boot CD hämtas här:

http://www.ultimatebootcd.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför detta egentligen?

Installerar man om ett system så finns det ingen anledninga att spara en partion som vederbörande tydligen gjort, med något man sedan inte kan hantera.

En anpassad installation erbjuder att man direkt innan formatering tar bort eventuella sparade partitioner, som det ofta skapas, om man uppdaterar fråm ex Vista till windows 7. Vill man inte kunna backa, vilket väl inte är tanken när man går från Vista till Windows 7 så tar man bort allt på disken, innan man formaterar, på så vis får man ett rent system utan konstigheter. Då slipper man detta onödigt strul.

andreas72 vill du ha ett rent system, tar du bort allt och fomaterar därefter disken och installerar Windows 7 och det gör du via din installationsskiva.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Hej igen.

Alltså det är ju en del i datorer som lätt både misstolkas och på samma gång nästan saknar information bara för att just själva området där MBR sitter symboliserar en slags gråzon mellan maskinvaran och mjukvaran.

Å ena sidan hårddisktillverkare & moderkortstillverkare och på den andra då alla dessa som utvecklar operativsystem däribland Microsoft.

Det blir liksom två läger för att bios tillhör ju hårdvaran, och installerade OS/partitions-tabeller tillhör mjukvarutillverkare, och mitt emellan allt detta sitter MBR. Allt uppbyggt på rellativt gamla standardiseringar, något som inte är bland de lättaste & ändra i efterhand. Bl.a finns ju då denna maxgräns på hur stor en enskild partition kan vara för att MBR ska kunna läsa och hantera innehållet i partitionen dvs 2TB.

Skaffar man en megadisk som ligger lite på gränsen över 2TB, ja då kommer denna partition inte att kunna hanteras och följdaktligen flera som efteråt misstänker att disken är sönder.

På frågan om "fjärde startbar plats" så står allt detta i rellation till ett slags hiarkiskt tänk.

Primära partitioner får automatiskt första parkett.

Därefter räknas förlängda Logiska partitioner som ansluts till överordnad förlängd dvs (extended) partition.

Det är alltså möjligt & köra 3st primära tillsammans med 1st förlängd partition. Logiska partitioner kan ju sedan skapas & kopplas samman med den förlängda partitionen.

Antalet Logiska partitioner som kan finnas begränsas i slutänden på hur många lediga enhetsbokstäver som finns tillgängliga och inte används i datorn minus A, B & C som genast fattas från början.

Som ni ser så finns bara 4st "riktiga" dörrar in till hårddisken i MBR och Windows tillhör de OS som kräver att bli installerad på en primär "riktig" partition. Ganska trevligt & se hur Windows på sätt & vis försämrat möjligheten till kunna köra flera OS här parallellt då Windows versioner med System Reserved lägger beslag på 2 av dessa 4 dörrar.

Tittar man långt tillbaka då datorer körde DOS så fanns t.o.m 8 slots att använda i MBR, alltså dubbelt så många som nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bryr mej inte om det är "riktiga" dörrar eller inte, bara jag kan använda mej av min hårddisk. ;)

Misstänker att du bara har erfarenhet av Windows... :)

Själv har jag 3 primära partitioner och 1 utökad partition som innehåller 11 logiska partitioner.

De 11 partitioner har filsystem såsom ext3, ext4, swap och NTFS.

På flera av de logiska partitionerna har jag olika Linuxdistributioner som startas via MBR.

Mitt MBR "ägs" av Debian Lennys bootloader, där jag kan välja vilket OS som ska startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bryr mej inte om det är "riktiga" dörrar eller inte, bara jag kan använda mej av min hårddisk. ;)

Misstänker att du bara har erfarenhet av Windows... :)

Själv har jag 3 primära partitioner och 1 utökad partition som innehåller 11 logiska partitioner.

De 11 partitioner har filsystem såsom ext3, ext4, swap och NTFS.

På flera av de logiska partitionerna har jag olika Linuxdistributioner som startas via MBR.

Mitt MBR "ägs" av Debian Lennys bootloader, där jag kan välja vilket OS som ska startas.

I såfall skulle det väl vara passande & dela med sig av den kunskapen bland övriga här istället för spela tuff & inget säga!

:blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I såfall skulle det väl vara passande & dela med sig av den kunskapen bland övriga här istället för spela tuff & inget säga!

:blink:

Tvivlar på att så många här är intresserade av Linux.

När du skrev om "4 dörrar till MBR" så trodde jag det var någon ny "feature".

Därav min fråga... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en politiker sa "den vill jag inte ta i med tång ens" här menar jag Linux. Jag har provat, men ser ingen vits med OS:et, när nu MBR kom på tal.

Vad jag har förstått på ubuntu-se.org, så är det mest de som inte kan låta bli att installera virus i sin Windowsdator som börjar på med Ubuntu.

Ubuntu är en variant av Linux.

Själv använder jag Linux för skojs skull... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att så många här är intresserade av Linux.

När du skrev om "4 dörrar till MBR" så trodde jag det var någon ny "feature".

Därav min fråga... :)

Kärt barn får lätt många namn :)

Det där med benämningen "dörrar" var ju bara ett sätt & beskriva de på.

Engelskans "entries" låter ju vettigare men sedan ska ju alla kunna förstå också.

Hur ska vi förklara det då? Huvudentréer? // Trappuppgång // Källarnedgång

Men ärligt, det skulle va kul & lära sig mer om Linux..På riktigt, så ni som använt Linux under längre tid får gärna hugga i här.

Jag nämde något innan om att MBR har benägenheten till & bli lite som en gråzon mellan hårdvara & mjukvara. På ett sätt så uppstår ju samma sak även mellan olika OS då alla vill köra sitt eget race med MBR för egna avsikter.

Alltså man blir ju lite oroad över detta då ingen riktigt vill ta ansvaret.

Ska ansvaret verkligen ligga på tredjeparts tillverkare som Acronis & liknande?

Verkar nästan så då alla andra inte kan enas.

Ledsen om jag röt ifrån :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en politiker sa "den vill jag inte ta i med tång ens" här menar jag Linux. Jag har provat, men ser ingen vits med OS:et, när nu MBR kom på tal.

Jo för sjutton Olle, Linux får ju på detta sätt ett större försprång om man tittar på hur en vanlig användare kan installera OS'et på valfri partition. Något som Windows inte kan på samma sätt då det är bundet till partitioner som enbart är primära.

Linux kan ju installeras på både primära som logiska partitioner.

Och varför inte Windows klarar detta beror ju säkert på att man egentligen vill tränga bort andra OS från datorerna & bli ensam herre på täppan.

Förlåt Microsoft :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kärt barn får lätt många namn :)

Det där med benämningen "dörrar" var ju bara ett sätt & beskriva de på.

Engelskans "entries" låter ju vettigare men sedan ska ju alla kunna förstå också.

Hur ska vi förklara det då? Huvudentréer? // Trappuppgång // Källarnedgång

Men ärligt, det skulle va kul & lära sig mer om Linux..På riktigt, så ni som använt Linux under längre tid får gärna hugga i här.

Jag nämde något innan om att MBR har benägenheten till & bli lite som en gråzon mellan hårdvara & mjukvara. På ett sätt så uppstår ju samma sak även mellan olika OS då alla vill köra sitt eget race med MBR för egna avsikter.

Alltså man blir ju lite oroad över detta då ingen riktigt vill ta ansvaret.

Ska ansvaret verkligen ligga på tredjeparts tillverkare som Acronis & liknande?

Verkar nästan så då alla andra inte kan enas.

Ledsen om jag röt ifrån :(

Ingen fara. Att du röt alltså. :)

Ungefär vad jag vet/tror om hur MBR funkar.

MBR ligger i början på hårddisken.

BIOS är det som startar datorn och när BIOS är färdigt så anropas MBR och instruktionerna som finns där anropar i sin tur en bootloader.

WinXP's bootloader heter t.ex NTLDR, i Linux finns det t.ex lilo, grub och grub2.

En bootloader kan presentera en meny där man välja vilket OS man vill starta...

Att ha mer än 2 Windowsinstallationer på samma dator undrar jag om det är praktiskt genomförbart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha mer än 2 Windowsinstallationer på samma dator undrar jag om det är praktiskt genomförbart?

Ja, och då får du välja från bootloadern vilket av dem du vill starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent teoretiskt ska de ju fungera att installera upp t.o.m 4st Windows OS då MBR stödjer så många primära partitioner.

"Men då får ju inte System Reserved installeras"

Ska ju säkert heller inte va några problem & blanda olika versioner, t.ex 1 W7, 1 Vista, 1 XP & kanske 1 W2000 om man vill.

Däremot om det går att boota sig direkt in till virtuella hårddiskar vågar jag inte riktigt svara på, blir väl Windows egna vhd till & börja med om man inte har en annan speciell bootloader.

Tack för en bra beskrivning :)

Den stämmer nog då de bygger på viss växelverkan i vad som laddas.

Bootstrapping kan väl nästan liknas vid :P en form av Buggdans..några steg framåt något tillbaka och sedan flyger de igång

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...