Gå till innehåll

Nyinstallation av Win 7


Gundur

Recommended Posts

Hej

Jag sitter med en E-machine som det var win 7 på men jag ville testa Ubuntu ett tag. Det var massor med krångel att installera Ubuntu. i vilket fall total rensade jag disken och idag är jag i behov av Windows. Jag har ju akteveringskod på dator, tror jag. Kan man ladda ner Windows 7 någonstans och göra en installations skiva eller hur ska jag gå tillväga.

Vore tacksam för hjälp.

Gundur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan ladda ner Windows 7 av samma typ som du har licens för och använda den. Det är licensen som avgör att ditt Windows är lagligt, inte vila installationsfiler du använder. Tänk dock på att om du laddar ner det från "skumma källor" (som man inte får länka till här) så finns det alltid en liten risk att du kan få med virus och liknande. Har du möjlighet att låna en installationsskiva av någon bekant är det bättre.

Ibland när man köper datorer med förinstallerat OS är de preparerade med en hårddiskpartition (ibland dold) som innehåller filer så att man kan återställa operativsystemet till det läge det var när man köpte datorn, kolla upp i manualen om din är så.

En annan gång du vill testa Ubuntu och många andra Linux också för den delen så finns det möjlighet att köra dem utan att "installera" dem. Man kan även lägga in ett program som kan skapa virtuella miljöer där man kan testköra saker utan påverka sitt ursprungliga OS.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Hej

Jag sitter med en E-machine som det var win 7 på men jag ville testa Ubuntu ett tag. Det var massor med krångel att installera Ubuntu. i vilket fall total rensade jag disken och idag är jag i behov av Windows. Jag har ju akteveringskod på dator, tror jag. Kan man ladda ner Windows 7 någonstans och göra en installations skiva eller hur ska jag gå tillväga.

Vore tacksam för hjälp.

Gundur

I dagens datorer finns det från början en sk. återställningspartion, om du nu inte lyckats trolla bort den också.

Kolla annars manualen hur du kommer åt och hur du gör en återställning av ditt OS. Oftast är det något enkelt

tangentbordskommando vid uppstart.

CTRL+F10 enligt info från deras hemsida. PS! Du kan installera Ubuntu och behålla Windows,

andvänd något som heter WUBI tillsammans med Ubuntu, se bara till att Ubuntu och Wubi är samma version.

Sedan installerar du Ubuntu innifrån Windows som ett program etc.

Du kan sedan enkelt ta bort det via "Lägg till/Ta bort program" i kontrollpanelen.

Annars är det en hel del krångel som du säger...

Vad du kan försöka är att ringa till tillverkaren och be om en uppsättning av skivor.

Redigerad av Adnerzzon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

officiellt ska man be om nya skivor / köpa ny licens om återställningspartitionen försvunnit...

inofficiellt som nämnts som jag personligen hade gjort, ladda hem de och använd din nyckel som borde finnas klistrad på din maskin..

Söktips: clean, untouched

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ringa e-machine support och beställa recovery skivor för 400 kronor.

Det jag skulle föreslå att du börjar med är att kolla om du inte har en dold recovery partition på Hårddisken genom att starta om datorn och, så snart du ser e-machine logon, pressar du vänster alt-tangent och medan du håller nere den så pressar du F10 tangenten några gånger. Får du fram något som liknar "windows is loading", "laddar windows" eller liknande har du lyckats och kan låta systemet installera om ditt operativsystem. Om denna möjlighet inte finns är du tvungen att hitta en likadan masking och göra ett par åteställningsskivor alternativt ringa supporten och be dem skicka ett par skivor för 400 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra dualboot är också ett sätt att arrangera det på, om man är osäker på exempelvis Ubuntu.

Det mer eller mindre gör sig självt när man smackar in Ubuntu på en burk som redan har Windows installerat.

Bara tänk på att samma sak inte sker åt andra hållet, dvs när du har Ubuntu installerat och vill installera Windows.

Japp, det funkar att ladda hem eller låna en installations-skiva och använda sin befintliga nyckel.

Eventuellt får man återaktivera sin licens (eller vad det heter) via telefon. Men det är fort gjort.

Jag kör 90% av tiden Ubuntu och resten Windows7.

Vad var det som krånglade när du skulle installera Ubuntu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...