Gå till innehåll

Problem med ny dator.


Recommended Posts

Fråga.

Har en vän som köpt en ny HP med W7 Home Premium, problem direkt med den,vid uppstart stod den bara och hackade, datorn försökte lösa problemet, efter ca 20 minuter kom den igång igen.

Han fick ny dator, samma modell, samma problem med den.

Nu till frågan.

Kan det bero på alla förinstalerade program som man får med oavsett om man vill eller ej ???

Funderar därför att formatera om hans dator, med W7 Home Premium för att få bort alla som jag upplever onödiga program ??

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kan du förklara vad du menar med stod och hackade?

Om datorn är ny, och det finns fel på den som leverantören ger garanti för, ska du inte formatera om den,

kan då påverka garantiförhållandet.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja , kommer inte ihåg så väl, men det står något om att den försöker lösa problemet, inget om vad för problem.

Jo jag vet om det med garanti, men frågan var om det kan vara dom massa förinstalerade programmen som stör ??

Ha det så bra.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej vad alla program heter, men många är det.

Ok vi får se, för min egen del gjorde jag det på min dator, perfekt att slippa alla onödiga program, datorn går som ett spjut.

Undrade bara om det kunde ha med alla förinstalerade program att göra.

Ha en bra dag.

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vet ej vad alla program heter, men många är det.

Ok vi får se, för min egen del gjorde jag det på min dator, perfekt att slippa alla onödiga program, datorn går som ett spjut.

Undrade bara om det kunde ha med alla förinstalerade program att göra.

Ha en bra dag.

LB

Det kan mycket väl ha med allt förinstallerat skräp att göra. Ingen tvekan om att datortillverkarna i dag förstör operativsystemen och datorupplevelsen för sina kunder med all bloatware. Det bästa man kan gör är precis det du är inne på... installera om skiten med ett rent och oförstört windows. Dock skall man vara medveten om att efter en sådan manöver kan man glömma alla garantier och eventuell support vad gäller mjukvaran. Hårdvarugarantier gäller förstås som vanligt.

Kontrollera så att det går att ladda ner alla drivrutiner och eventuella maskinspecifika program innan du blåser maskinen bara. En bra åtgärd är också att tillverka dom återställnings-dvd:er som föreskrivs, innan man eventuellt tar bort den återställningspartition som finns på disken.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställnings CD är gjorda.

När jag formaterade min dator från Vista till W7 så försvann inte recoverypartitionen, den fanns kvar med vista, men nu har jag tagit bort den.Har kvar mona skivor till Vistan om det nu skulle vara så att jag av någon andledning måste lägga tillbaka det.

Men min dator i dag funkar Jättebra, Peppar Peppar som man säger.

Tackar.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg till ovanstående...!

Det finns ett nytt program som möjligen kan vara till hjälp vid en "ren ominstallation" av OEM-burkar. Programmet heter Winstallinator och kan ta en backup på windowsaktiveringen och lite annat jox. Jag har dock inte haft tillfälle att testa det i skarpt läge ännu.

Sen var det inte recovery-CD jag menade när jag skrev "återställnings-dvd:er", utan dom dvd:er som i princip är en backup på återställningspartitionen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara det första man gör, tar bort allt som är medskickat, när man köper dator hos typ, ONOFF eller Elgiganten.

Det går att ta hjälp av detta program:

http://www.pcdecrapifier.com/

Eller så gör man det själv, man vet ju vad man behöver.

Dom flesta medskickade typ antivirus eller annat junk, går oftast lätt att ta bort, eller så kollar man på programmets hemsida. Vissa programmakare har avinstallationsprogram, som går att ladda ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar e-son, nu får han som äger dator ta sig en funderare hur han skall göra.

Jag är glad att min funkar bra nu, och som jag tidigare skrivit om så har jag lagt in 64 -bit och det funkar bra.

Ha en bra dag.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar e-son, nu får han som äger dator ta sig en funderare hur han skall göra.

Jag är glad att min funkar bra nu, och som jag tidigare skrivit om så har jag lagt in 64 -bit och det funkar bra.

Ha en bra dag.

Lasse B

Hej hej

På HP:s datorer brukar det finnas en dold mapp på hårddisken som innehåller samtliga

drivrutiner du behöver om du beslutar dig för att göra en ren installation (mappen heter

oftast "HP").

Samma mapp ska återfinnas på återställnings-/recovevery-DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

När jag formaterade om datorn med Vista till W7, var det endast jag tror 3 st drivrutiner jag behövde hämta på HP,s hemsida.

Det kom även opp i åtgärdscenter, sök efter problem, där kom det opp vilka drivrutiner som saknades.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...