Gå till innehåll

Installera XP på en W7-maskin


crummond

Recommended Posts

Hej!

Tänkte rådfråga lite om XP-installation på en dator med Windows 7.

Min morbror skaffade en dator för några månader sedan. Han är dock besviken på att vissa spel och program inte fungerar i den och vill nu att jag ska hjälpa honom att installera XP i samma dator. Han har en separat hårddisk, som XP ska installeras på.

Vad jag har förstått så kan det vara lite krångligt att installera XP i efterhand på ett system med nyare op-system. Har läst lite om att det kan fungera med att reparera Windows 7-installationen efter XP-installationen för att fixa till boot managern, men detta verkar inte fungera för alla.

Tänkte nu ifall någon har ett bra tips på hur man enklast går tillväga, eller om jag måste bita i det sura äpplet och installera bägge op-systemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, har han provat att köra de där programmen i kompabilitetsläge? Högerklicka på genvägen, välj fliken kompabilitet, kryssa i boxen "kör detta program i kompabilitetsläge för" och välj t.ex Windows XP Service Pack 3.

Om det inte hjälper är här min guide till dubbla OS...

Problemet (ett av dem iaf) som kan uppstå är att det äldre OS'ets bootloader (extremt förenklat funktionen som gör att Windows laddas in) inte känner igen den nyare och skriver över denna, resultatet blir att du bara kan starta datorn med det äldre OS'et.

Det enklaste (och så som jag gjort) tycker jag är att du tar ut hårddisken som har Windows 7 på sig.

Sätter i den andra hårddisken och installerar Windows XP på den.

Sedan sätter du i Windows 7 hårddisken igen så att du har båda i.

Nu har du båda OS'en installerade helt separat från varandra, med vars en bootloader.

I BIOS ställer du in vilken hårddisk datorn ska starta upp som standard, vilket avgör vilket OS som kommer gå igång om du inte rör något.

För att starta datorn med det andra OS'et så trycker du under uppstarten F8 under uppstarten innan Windows börjar laddas in (man lär sig ungefär när det är dags med tiden och det går bra att hamra många gånger på knappen). Detta gör att man får fram en liten bootmeny som kan se lite olika ut på olika datorer. Här kan man välja vilken enhet man vill starta datorn ifrån och då väljer man alltså den hårddisken man installerade det OS'et som inte är standard.

När datorn startats med XP, undvik att greja med kataloger som hör till Windows 7 och tvärtom. En del saker går men annat kan ställe till det så är man inte säker är det bättre att låta bli.

Det ser kanske lite krångligt ut i förklaringen men är väldigt enkelt i praktiken. Kan vara bra att skriva ner vilken hårddisk i bootmenyn som är XP och vilken som är Windows 7 i början bara tills man lärt sig.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att starta datorn med det andra OS'et så trycker du under uppstarten F8 under uppstarten innan Windows börjar laddas in (man lär sig ungefär när det är dags med tiden och det går bra att hamra många gånger på knappen). Detta gör att man får fram en liten bootmeny som kan se lite olika ut på olika datorer. Här kan man välja vilken enhet man vill starta datorn ifrån och då väljer man alltså den hårddisken man installerade det OS'et som inte är standard.
Vilken tangent man ska trycka på varierar, jag har även sett att det ska vara F12 i några datorer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...