chrismalla Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Hej på er! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med mitt problem som jag har med min externa hårddisk. WD Elements Varje gång jag försöker göra säker borttagning av enheten så får jag meddelandet nedan. Och ja, jag har avslutat alla program och testat men meddelandet kvarstår. Notera att detta meddelande kommer upp ca 90% utav tillfällena. 10% utav tillfällena går det bra att mata ut enheten, men bara direkt efter att man pluggade in den i datorn. Jag har kontaktat WDs support också men inget funkar, jag har testat att avinstallera USB-masslagringenhet utan lycka. Kan det vara något fel på hårddisken? Skulle vara väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. Tack! // Christoffer Quote
OlleBull Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Kör du windows 7? Prova att i såfall gå via utforskaren, högerklicka på din externa disk där och sedan på "mata ut" Det funkar om inte det funkar nere i tray, vid klockan. Funktionen finns även i XP. Quote
chrismalla Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Ja jag kör windows 7... Jag har inte det alternativet i högerklicksmenyn. Kanske för att jag i skrivande stund kör en diskkontroll av enheten? Det ser ut som att det kommer ta 1 vecka för den att avslutas så sakta som det går. Borde jag avbryta om ni vet att en diskkontroll inte kommer att lösa problemet? Quote
chrismalla Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Okej, jag avbröt diskkontrollen. Jag går in i "Dator", högerklickar på min externa enhet, men det finns inget alternativ för "Mata ut". Snälla hjälp Quote
OlleBull Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Det händer att man får vänta ett tag. Kanske en av tio gånger jag pluggar in min WD händer detta, när jag ska plocka ur den, men funkar alltid med högeklick via enheten att "mata ut". Du kanske ska köra den där diskkontrollen, som kan ta en stund, om man väljer alla 5 stegen, men borde gå ganska fort, om du bara bockar i första rutan, som är: "reparera fel i filsystemet automatiskt". Att du inte har funktionen mata ut, när du högeklickar på enheten, tyder på att något är fel. Quote
chrismalla Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Jag har WD Elements desktop, En extern hårddisk på 1 TB... Jag tror inte man ska kunna se det alternativet i högerklicksmenyn efterssom den inte klassas som en flyttbar media. Se bild nedan. Men jag kör diskkontrollen med bara ena rutan ikryssad som du sa så får vi se vad som händer. Quote
chrismalla Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Finns det något sätt att se vilka program som använder sig av enheten? Det kanske är någon dold process eller liknande? // Christoffer Quote
DAson Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 (edited) Jag har samma externa hårddisk som du chrismalla men har aldrig fått det problem som du har kanske du har en defekt disk vad vet jag. Min köpte jag på onoff för nåt år sedan och den funkar lika bra nu som då. Vad har du köpt din nånstans? Har du garanti kvar så kanske du kan kontakta din återförsäljare så kanske dem kan hjälpa dig. Så här ser min extern disk ut i Den här datorn. //DAson Edited November 21, 2010 by DAson Quote
Djurhagen Posted November 22, 2010 Posted November 22, 2010 Jag känner igen fenomenet. Jag har två 3,5 tums hårddiskar, båda monterade i ett USB-anslutet skal. De visar sig båda i avdelningen fasta hårddiskar presis som din enligt skärmdumpen. Min teori är att windows uppfattar disken som en fast hårddisk och därför inte tillåter bortkoppling. Min syster har en liten 2,5-tums disk som vi brukar ansluta för att titta på foton. Denna disk hamnar bland flyttbara media och kan tas bort. Troligen beror skillnaden på diskens konstruktion eller firmware. Jag ser ingen annan lösning än att starta om datorn och dra ur kontakten strax innan windows börjar läsas in. Quote
CallmeAl Posted November 22, 2010 Posted November 22, 2010 Jag skulle testa att gå in på "Enheter och Skrivare" i kontrollpanelen (om du inte har den i startmenyn), där kan du välja den disk det berör och välja att "Mata ut" om det inte funkar på annat vis. Quote
chrismalla Posted November 22, 2010 Author Posted November 22, 2010 Funkade inte att mata ut via "Enheter och skrivare" heller. Jag köpte den på internet men jag har fortfarande garanti på den... ska ta kontakt med dom. Inga fler tips? Tack alla! Quote
chrismalla Posted November 22, 2010 Author Posted November 22, 2010 Fick ett liknande felmeddelande nu men inte exaxt samma som jag nämnde ovan. Om det kunde vara till någon nytta :/ Quote
OlleBull Posted November 22, 2010 Posted November 22, 2010 För att undvika problem, vid dessa ovan problem, så tar man bara bort enheten, efter att datorn har stängts av. Att chansa vid en omstart att rycka ur USB-kontakten, kan göra att fler fel uppstår. Quote
si3rra Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Om du inte provat så testa laddar ner "Spindown and stop utility" http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=304&sid=17〈=en Och använd detta när disken skall kopplas ifrån, kolla även (högerklicka, egenskaper) så indexering av hårddisken är avstängt. Quote
gsb Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Jag känner igen fenomenet. Jag har två 3,5 tums hårddiskar, båda monterade i ett USB-anslutet skal. De visar sig båda i avdelningen fasta hårddiskar presis som din enligt skärmdumpen. Min teori är att windows uppfattar disken som en fast hårddisk och därför inte tillåter bortkoppling. Min syster har en liten 2,5-tums disk som vi brukar ansluta för att titta på foton. Denna disk hamnar bland flyttbara media och kan tas bort. Troligen beror skillnaden på diskens konstruktion eller firmware. Jag ser ingen annan lösning än att starta om datorn och dra ur kontakten strax innan windows börjar läsas in. +1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.