Gå till innehåll

FORCEFIELD.EXE Skadlig fil eller ?


bojoh

Recommended Posts

Jag hittade FORCEFIELD.EXE-001ECC14.pf fil på min dator, filen ligger i C:\WINDOWS\Prefetch och är en 47kb:s PF-fil

Så jag undrar om den kan vara " elak " och om jag skall ta bort den, eller om det är nåt som datorn behöver.

Jag har också ett långvarigt problem med datorn, den klarar ofta inte av att starta upp windows, utan liksom hackar så jag får använda omstartknappen, och ibland får jag omstarta ganska många gånger för att komma igång.

Har installerat om WINDOWS XP ett flertal gånger, men problemet kvarstår i större eller mindre omfattning.

Ett och annat tips om detta skulle vara fint att få.

Redigerad av Manneman
Redigerat titeln för klargörande
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FORCEFIELD.EXE hör till Zone Alarm Toolbar, enligt en sökning på nätet. Så den filen i sig själv borde inte vara skadlig. Info: http://www.webuser.co.uk/help-and-advice/problems-solved/security/483056/what-is-forcefield-exe

Prova att avinstallera allt som har med Zone Alarm att göra och se om det förändrar situationen.

Efter nyinstallation... är datorn problematisk direkt eller uppkommer det efter ett antal installerade program?

Har du nu installerat om XP flera gånger med kvarstående problem så kanske du ska överväga att någon hårdvara är på väg att ge upp?

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, har avinstallerat zone alarm toolbar för att den gjorde så att explorer stängdes och öppnades igen och igen och......... det avhjälptes helt när jag tog bort toolbaren. Men forcefieldfilen ligger kvar i windows prefetch,och den verkar inte göra någon skada så det är väl bara att glömma den.

Datorn har uppfört sig litet märkligt sen den var ny, och leverantören har ju aldrig visat någon egentlig vilja att lösa problemet.

Utan var noga med att upplysa att dom debiterar felsökningskostnad om dom INTE hittar något fel. Jag slapp ju visserligen betala detta, och dom påstod att felet skulle försvinna om jag installerade om windows, vilket inte har avhjälpt problemet, datorn var hos leverantören ett par gånger men problem kvarstod, så man lessnar ju helt enkelt på att försöka klaga, och med litet trixande då och då så har jag ju lyckats hålla igång burken i litet över 4 år.

Ibland går den ganska okey, ibland verkar det som jag inte skall få igång den igen, men hitills har jag lyckats hitta en återställningspunkt som fungerar.

Redigerad av bojoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows rensar ut oanvända filer i prefetch-mappen så småningom. Det spelar absolut ingen roll om det ligger kvar något gammalt där.

Problemet med att det är svårt att starta Windows kan vara något strömförsörjningsproblem, typ svagt nätaggregat. Lite beroende på vad du menar med hackar, skulle det också kunna vara hårddiskproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever det som att man liksom hör processorn jobba vid uppstart, liksom ett fräsande ljud ( eller snabbt hackande ljud )

När windows startar blir ljudet långsammare, men då och då mer sporadiskt för att stanna av, datorn fryser med windowsloggan på skärmen, och man tvingas trycka på omstartknappen.

Hittils har jag kommit igång med mer eller mindre besvär,men det är förstås ganska irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som någon av fläktarna håller på att ge upp... vilket i sin tur leder till dålig kylning. Detta leder till slut till att datorn presterar dåligt och kan t o m ge avbrott. Är det så att oljudet försvinner med tiden? Jämför det med att varmköra en gammal bil... när den blivit varm så funkar den OK men den är svårstartad. Förr eller senare kommer du bli tvungen att byta den aktuella fläkten, oavsett om det är processorfläkten eller en grafikkortsfläkt.

Det är svårt att avgöra utan att höra det själv... men en annan tänkbar anledning är att hårddisken börjar krascha, men det borde inte hålla på en längre tidsperiod, utan gett upp ganska snart efter att oljudet har uppkommit. Med andra ord borde datorn totalkraschat för länge sen, eftersom du verkar ha haft detta problemet ett tag.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det var nog inte så enkelt som jag trodde att förklara det här problemet, men visst ger väl din dator ifrån sig ett ljud när du kör den, ett normalt ljud som visar att datorn jobbar, och en lysdiod på fronten som flämtar i takt med ljudet. Alla windows baserade datorer jag har haft har gett ifrån sig ett liknande ljud,som jag antar är helt normalt för en dator. Datorn låter ju när man öppnar program osv....

Just vid uppstart går det snett då och då, ljudet tystnar och datorn fryser, om man väntar kan den komma igång igen efter nå´n minut eller så eller inte alls utan omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysdioden på fronten indikerar när hårddisken används, inte riktigt samma sak som att processorn jobbar med något. Kan du ta bort sidoplåten och lyssna varifrån ljudet kommer, någon fläkt eller hårddisken?

Här kan du lyssna på hur hårddiskar som håller på och går sönder låter: http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, " hårdisken " har ju avgett ljudet jag menar sedan den var ny,dottern har en likadan med samma ljud. Så jag tror nog att ljudet som sådant är helt normalt. Men det kan ju kanske vara hårddisken som håller på att lägga av ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade bilderna på kondingarna, och det kan ju vara ett fel att överväga, men för tillfället har jag problem att plocka med datorn, då jag har vänster hand i gips.Men skall läsa mer om och ladda ner hårdisktesten till att börja med och se om jag vågar mig på att använda det. Blir ju litet orolig för att göra mer skada än nytta med min begränsade kunskap. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade hårddisken med testprogrammet, och disken fick inga anmärkningar i testet.

Och nu har jag lärt mig att problemet med min dator är, att den inte bootar som den skall alla gånger.

Så nu skall jag skaffa hjälp med att lyfta upp den, och titta inuti efter någon misstänkt kondensator.

Så jag tackar så mycket för hjälpen, det är ju spännande att leta efter felet själv,med hjälp från forumet.

Det är bara att hålla tummarna för att jag äntligen kommer tillrätta med problemet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn startat, gå till "Kör" skriv: cmd och tryck på retur.

Skriv: chkdsk /r (retur)

Nu söker datorn efter fel i sektorer och försöker att reparera om den hittar något.

När du är färdig,

Skriv: sfc /scannow (retur), ha din windows xp cd i cd-spelaren, datorn söker nu efter fel i systemfilerna och byter ut dessa om de är korrupta eller saknas.

Kom ihåg att uppdatera datorn från windows update när du är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är chkdsk/r något liknande det som jag kört, som kom från tillverkaren av hårddisken, och om jag kör chkdsk/r är det någon risk att jag skriver över filer på hårddisken då ?

Att kolla systemfilerna verkar ju vara ett bra råd, är det något jag behöver se upp med om jag kör sfc/ scannow, och får man nå´t slags meddelande om det hittas felaktiga eller saknade filer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du skriver inte över något, fast om det är filer i skadade sektorer så flyttas de till C:\ (brukar det vara) och döps om till 000.chk, 001.chk osv. De filer som inte är skadade kan man återskapa med ett tredjepartsprogram typ dessa http://www.ericphelps.com/uncheck/.

De skadade sektorerna används inte längre av windows...

Vill du bara leta efter skadade filer skriv: chkdsk /f Då får du ett meddelande som säger att den måste göra det nästa gång du startar.. typ, Välj ja eller nej.

Det är bara därför att ingen fil får vara öppen när chkdsk kör.

Kom ihåg mellanslaget mellan chkdsk och /f

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...