Gå till innehåll

Olika hastigheter


Pedde8

Recommended Posts

Jag har ett problem som jag har brottats med ett tag nu.

Vi uppgraderade till Telias fiber 50/100-8/10. När jag testar med grabbens bärbara med windows7 så hamnar han på 87mbit, även en kompis dator hamnar däromkring.

När jag kör med min (Windows7) så har jag max fått 50 mbit, vanligtvis så ligger jag på 30-40. Samma sak med fruns bärbara med Vista.

Hur kommer detta sig, Min och grabbens dator har ungefär liknande prestanda, frugans är sämre.

Nån med tips?

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att uppdatera nätverksdrivrutinerna till de senaste. Stäng också av IPv6.

Sen kan vi börja snacka... ;-)

/G

Varför stänga av Ipv6? Den behövs bla för Homegroup.

http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/2009.07.cableguy.aspx

"The Argument against Disabling IPv6

It is unfortunate that some organizations disable IPv6 on their computers running Windows Vista or Windows Server 2008, where it is installed and enabled by default. Many disable IPv6-based on the assumption that they are not running any applications or services that use it. Others might disable it because of a misperception that having both IPv4 and IPv6 enabled effectively doubles their DNS and Web traffic. This is not true.

From Microsoft's perspective, IPv6 is a mandatory part of the Windows operating system and it is enabled and included in standard Windows service and application testing during the operating system development process. Because Windows was designed specifically with IPv6 present, Microsoft does not perform any testing to determine the effects of disabling IPv6. If IPv6 is disabled on Windows Vista, Windows Server 2008, or later versions, some components will not function. Moreover, applications that you might not think are using IPv6such as Remote Assistance, HomeGroup, DirectAccess, and Windows Mailcould be.

Therefore, Microsoft recommends that you leave IPv6 enabled, even if you do not have an IPv6-enabled network, either native or tunneled. By leaving IPv6 enabled, you do not disable IPv6-only applications and services (for example, HomeGroup in Windows 7 and DirectAccess in Windows 7 and Windows Server 2008 R2 are IPv6-only) and your hosts can take advantage of IPv6-enhanced connectivity."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför stänga av Ipv6? Den behövs bla för Homegroup.

http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/2009.07.cableguy.aspx

"The Argument against Disabling IPv6

It is unfortunate that some organizations disable IPv6 on their computers running Windows Vista or Windows Server 2008, where it is installed and enabled by default. Many disable IPv6-based on the assumption that they are not running any applications or services that use it. Others might disable it because of a misperception that having both IPv4 and IPv6 enabled effectively doubles their DNS and Web traffic. This is not true.

From Microsoft's perspective, IPv6 is a mandatory part of the Windows operating system and it is enabled and included in standard Windows service and application testing during the operating system development process. Because Windows was designed specifically with IPv6 present, Microsoft does not perform any testing to determine the effects of disabling IPv6. If IPv6 is disabled on Windows Vista, Windows Server 2008, or later versions, some components will not function. Moreover, applications that you might not think are using IPv6such as Remote Assistance, HomeGroup, DirectAccess, and Windows Mailcould be.

Therefore, Microsoft recommends that you leave IPv6 enabled, even if you do not have an IPv6-enabled network, either native or tunneled. By leaving IPv6 enabled, you do not disable IPv6-only applications and services (for example, HomeGroup in Windows 7 and DirectAccess in Windows 7 and Windows Server 2008 R2 are IPv6-only) and your hosts can take advantage of IPv6-enhanced connectivity."

Vem använder Homegroup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom problemet är löst lånar jag tråden och ställer två följdfrågor.

Finns det någon gräns på hur snabb anslutning man ska ha för att få en märkbar ökning genom att stänga av IPv6?

Någon som har en bra förklaring (eller länk till en) vad det är som gör denna skillnad med IPv6 på/av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom problemet är löst lånar jag tråden och ställer två följdfrågor.

Finns det någon gräns på hur snabb anslutning man ska ha för att få en märkbar ökning genom att stänga av IPv6?

Någon som har en bra förklaring (eller länk till en) vad det är som gör denna skillnad med IPv6 på/av?

Inte riktigt svar på Din fråga.

Lite knepigt.

Du har förmodligen kollat här :

http://sv.wikipedia.org/wiki/IPv6

Du får kanske en uppfattning/ide om hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom problemet är löst lånar jag tråden och ställer två följdfrågor.

Finns det någon gräns på hur snabb anslutning man ska ha för att få en märkbar ökning genom att stänga av IPv6?

Någon som har en bra förklaring (eller länk till en) vad det är som gör denna skillnad med IPv6 på/av?

http://en.kioskea.net/faq/758-myth-disable-ipv6-will-speed-internet-connections

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=87798

Yagisans inlägg en bit ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...