Gå till innehåll

RAM-minne?


nymme

Recommended Posts

Hallå alla data kunniga!

Tänkte skrämma upp min gamla dator med lite med minne.

Jag har en Fujitsu-Siemens, Scaleo 800S som är några år.

Det sitter 2 st. 512 Mb i dag. det finns 4 slottar. Det beror väl på vad moderkortet klarar av??

Hur mycket kan jag stoppa in?

Tack på förhand!!

Matte

Redigerat titeln // Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju också hur mycket som är värt att stoppa in. Kör du 32 bitars Windows?

Som sagt, jag är ju inget vidare på datorer. Men jag tänkte stoppa i Windows 7. Vad är då skillnaden på 32 resp. 64 bitars? Vad ska jag ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag är ju inget vidare på datorer. Men jag tänkte stoppa i Windows 7. Vad är då skillnaden på 32 resp. 64 bitars? Vad ska jag ha?

Ladda ner Windows 7 Upgrade Advisor, så ser du precis om din dator klarar av Windows 7, och isåfall vilken Windows 7 version som passar din dator:

http://windows.micro...upgrade-advisor

Viktigt är att du har alla anslutna enheter inkopplade och påslagna, såsom externa hårddiskar, skrivare, m m

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Vad jag kunde läsa på tillverkarens hemsida ang datorn så kan du ha max 4 GB.

Kan ju vara lämpligt att stoppa in 2 st såna här:

http://www.komplett....aspx?sku=311352

Både datorn och operativsystemet måste ju ha stöd för mycket minne om man vill ha det.

Med 4 GB menades nog minne, inte bara RAM-minne, Alltså så att i den där 4 GB ingår ju också grafikkortets minne men inte prosessorns cache-minne ;)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 4 GB menades nog minne, inte bara RAM-minne, Alltså så att i den där 4 GB ingår ju också grafikkortets minne men inte prosessorns cache-minne ;)!

Kan du utveckla hur detta påverkar hurvida man kan ha 4 gb RAM eller inte?

Har man stöd för 4 gb RAM enligt tillverkarens specifikation så är det bara att köra... likaså om man kör ett 64-bitars operativsystem (Windows).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man visst. :P

Har ändrat mitt inlägg... oupps... men står fortfarande vid att Windows x86 inte nyttjar mer än typ 3.2 av 4 gb installerat minne... Hur detta har med grafikkort att göra undrar jag fortfarande, om det inte är ett integrerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Misstänkte det hade blivit något fel. ;)

Med min dator (se min signatur) hade jag ca 3,5GB RAM när jag körde Windows XP 32-bit. Jag har också läst på många ställen att variationen hur mycket man kan utnyttja har med grafikkortet att göra. Jag glömmer dock hela tiden exakt hur det hänger ihop så det är nog inte så enkelt som att ta 4GB minus grafikkortsminnet, även om det råkar stämma ganska bra i just mitt fall. Men det måste väl finnas någon här som orkar googla det? :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...