nymme Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Hallå alla data kunniga! Tänkte skrämma upp min gamla dator med lite med minne. Jag har en Fujitsu-Siemens, Scaleo 800S som är några år. Det sitter 2 st. 512 Mb i dag. det finns 4 slottar. Det beror väl på vad moderkortet klarar av?? Hur mycket kan jag stoppa in? Tack på förhand!! Matte Redigerat titeln // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGdata Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Vad jag kunde läsa på tillverkarens hemsida ang datorn så kan du ha max 4 GB. Kan ju vara lämpligt att stoppa in 2 st såna här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311352 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Hur mycket kan jag stoppa in? Frågan är ju också hur mycket som är värt att stoppa in. Kör du 32 bitars Windows? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nymme Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 Frågan är ju också hur mycket som är värt att stoppa in. Kör du 32 bitars Windows? Som sagt, jag är ju inget vidare på datorer. Men jag tänkte stoppa i Windows 7. Vad är då skillnaden på 32 resp. 64 bitars? Vad ska jag ha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ByggareBob Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 (edited) Som sagt, jag är ju inget vidare på datorer. Men jag tänkte stoppa i Windows 7. Vad är då skillnaden på 32 resp. 64 bitars? Vad ska jag ha? Ladda ner Windows 7 Upgrade Advisor, så ser du precis om din dator klarar av Windows 7, och isåfall vilken Windows 7 version som passar din dator: http://windows.micro...upgrade-advisor Viktigt är att du har alla anslutna enheter inkopplade och påslagna, såsom externa hårddiskar, skrivare, m m Edited February 3, 2011 by ByggareBob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Personen Posted February 27, 2011 Share Posted February 27, 2011 Vad jag kunde läsa på tillverkarens hemsida ang datorn så kan du ha max 4 GB. Kan ju vara lämpligt att stoppa in 2 st såna här: http://www.komplett....aspx?sku=311352 Både datorn och operativsystemet måste ju ha stöd för mycket minne om man vill ha det. Med 4 GB menades nog minne, inte bara RAM-minne, Alltså så att i den där 4 GB ingår ju också grafikkortets minne men inte prosessorns cache-minne ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 27, 2011 Share Posted February 27, 2011 Med 4 GB menades nog minne, inte bara RAM-minne, Alltså så att i den där 4 GB ingår ju också grafikkortets minne men inte prosessorns cache-minne ! Kan du utveckla hur detta påverkar hurvida man kan ha 4 gb RAM eller inte? Har man stöd för 4 gb RAM enligt tillverkarens specifikation så är det bara att köra... likaså om man kör ett 64-bitars operativsystem (Windows). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Personen Posted March 4, 2011 Share Posted March 4, 2011 Jag menar att om man t.ex. har ett grafikkort med 1 GB minne kan man bara ha 3 GB RAM-minne om det är en 32-bitarsdator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 4, 2011 Share Posted March 4, 2011 Här har felstavningsnisse varit och redigerat... Kan man visst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted March 4, 2011 Share Posted March 4, 2011 Kan man visst. Har ändrat mitt inlägg... oupps... men står fortfarande vid att Windows x86 inte nyttjar mer än typ 3.2 av 4 gb installerat minne... Hur detta har med grafikkort att göra undrar jag fortfarande, om det inte är ett integrerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 4, 2011 Share Posted March 4, 2011 (edited) Misstänkte det hade blivit något fel. Med min dator (se min signatur) hade jag ca 3,5GB RAM när jag körde Windows XP 32-bit. Jag har också läst på många ställen att variationen hur mycket man kan utnyttja har med grafikkortet att göra. Jag glömmer dock hela tiden exakt hur det hänger ihop så det är nog inte så enkelt som att ta 4GB minus grafikkortsminnet, även om det råkar stämma ganska bra i just mitt fall. Men det måste väl finnas någon här som orkar googla det? Edited March 4, 2011 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 På den här http://www.unawave.de/windows-7-tipps/32-bit-ram-barrier.html?lang=EN sidan finns det bland mycket annat en liten tabell som visar grafikkort vs. RAM minne i en 32 bitar Windows. Jag rekommenderar att du ej väljer 64 bitars Windows eftersom 64 bitars gärna vill ha 8 GB minne och det gillade ju inte din dator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts