Gå till innehåll

WinMate 0.8.6, Ny och gratis.


Myggan63

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

@Cynthia

Inte överraskande. Det var väntat. Programmet är "nytt/färskt" och kopplar upp sig mot en server/nätet med jämna mellan rum. Det är inget konstigt med den funktionen. Samma funktion och förfarande har alla program som kan jämföras med WinMate. Men de här programmen är mer kända och etablerade för säkerhetsföretagen. Jag har haft ett vakande öga på funktionen i programmet sedan jag började testa WinMate. Jag har inte lust att hänga ut utvecklarna på lösa grunder eller spekulationer. Det är bra att WinMate granskas. WinMate:s utvecklare får en möjlighet att rätta till brister eller så försvinner företaget.

Det är inte ett särskilt smart drag att lägga upp eller anmäla sig som "nytt program" på "majorgeeks.com" om man är ljusskygga. Det är sjukt korkat.

/...Myggan63

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt hundra på att det är amerikanskt. Känns mer kinesiskt. Webbsajt och forum är dock placerat i USA.

Enligt GoDaddy är det registrerat av en med kinesisk adress, samma person är även kontaktperson.

Registrant:

Liao Zhitao

3-711, Taizishanzhuang

Qianhai roda, Nanshan District

Shenzhen, Guangdong 518000

China

http://who.godaddy.com/whois.aspx?domain=t55.net&prog_id=GoDaddy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, tack Cecilia.

De engelska språksträngarna påminde om andra kinesiska program som jag har översatt. Lite väl "uppstyltad" engelska för att låta som äkta amerikanska.

@ Myggan63

Har Norton i lådan också och den har inte klagat över programmet, så jag skickade bara iväg filerna till Microsoft. Misstänker att en antal andra gjort likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En scanning av nedladdningsfilen med firefoxtillägget VtZilla (Virustotal) är inte helt ren.

Virustotal

Det är märkligt vad det skall vara svårt att hålla koden ren i många gratis program för Windows. I mellan varven drabbas även omtyckta och redan etablerade program av det här fenomenet. Som de i efterhand rättar till. Jag är mållös och besviken. Det är en av anledningarna till att jag i min vardag också använder mig av Linux alternativ. Är de bara korkade eller får de betalt för att förstöra koden? För utan all rimlig tvivel kan det inte var omedvetet. Har någon kunnig Windows kodknackare svaret?

/...Myggan63

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera förlitar sig ju antivirusprogram och liknande allt mer på heuristisk analys och liknande, av nödvändighet, i stället för signaturer och det medför att mängden falsklarm ökar. Vare sig ViRobot eller K7Antivirus är ju några välkända program med bra testresultat och vad de tycker litar jag inte på. Prevx brukar vara bra men även de gör ju fel ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En första version av den svenska översättningen.

Lägg mappen Swedish i C:\Program Files (x86)\T55\WinMate\languages

Swedish.zip

Tack för den dear! :)

Nu har jag testat programmet och det ser väl rätt ok ut. Finns ganska mycket att pilla till skillnad mot CCleaner men sen är det frågan om det alltid är bra...

Kan någon mer kunnig göra ett test mellan CC och Winmate. Vore kul att se resultatet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här gillar jag inte. Avinstallerade programmet och nu så kan jag inte döpa om mina diskar. Alla heter Lokal disk och detta gjorde Winmate själv. Vidare så i varje disk så finns en mapp som heter Autorun.inf. Denna går inte att ta bort oavsett om winmate är avinstallerat eller ej.

Hur att lösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt vad det skall vara svårt att hålla koden ren i många gratis program för Windows. I mellan varven drabbas även omtyckta och redan etablerade program av det här fenomenet. Som de i efterhand rättar till. Jag är mållös och besviken. Det är en av anledningarna till att jag i min vardag också använder mig av Linux alternativ. Är de bara korkade eller får de betalt för att förstöra koden? För utan all rimlig tvivel kan det inte var omedvetet. Har någon kunnig Windows kodknackare svaret?

/...Myggan63

Hej Myggan63!

Det är ju fritt fram för vilda gissningar, svårt & veta när man inte har direkt insyn i vad som sker.

Är ingen kodknackare men ger dej gärna min syn på varför dessa ständiga versioner dimper ner i våra datorer :)

Vi kan t.ex ta och jämföra med hur böcker fungerar.

Programmeraren är då författaren som skriver innehållet. Innehållet i boken blir då jämförbart med koden i programmet (Instruktioner). Sedan har författaren också läsaren & omgivningen att ta hänsyn till som senare kommer ta del av innehållet. För enkelhets skull kan vi t.ex ta målgruppen i jämförelse med det OS som programmet kommer köras på.

Som kanske nu märks så finns här delar som kan förändras efter tid och justeringar kan bli nödvändiga för fortsätta köra programmet. Emellanåt släpps nya uppdateringar för Windows ungefär som intressen och målgrupper kommer och går inom lektyrens värld. Vissa områden i systemet är mer beständiga och ändras inte lika ofta ungefär som det finns kategorier inom böcker som alltid efterfrågas. I ett sånt läge så finns ju heller inte lika stor anledning för skriva om eller förändra innehållet (koden i programmet). Placeras däremot programmet för utföra något i mer utsatta områden av systemet som ofta uppdateras, så blir ju också programskaparen tvungen till förändra programmets kod oftare för kunna fungera fullt ut. Och precis som en bokförläggare eller författare så kan han/hon också välja att redigera ursprungliga innehållet till bättre stämma överens med målgruppen efter eget tycke & smak (utgåvor/versioner) och därför så skapas nya uppdateringar för program allt eftersom nya funktioner läggs till eller plockas bort.

Om vi istället plockar bort jämförelsen "OS" och mer inriktar oss på själva innehållet och hur innehållet (koden i programmet) kommer användas så finns ju alltid vissa risker med att den informationen utnyttjas på ett eller annat vis, bortom vad som var meningen och avsikten ifrån början när koden eller boken skrevs. På så sätt är kod till största delen "ren", bortsett ifrån en sämre planerad kod som förbrukar minne & minnesadresser eller på annat vis innehåller felaktigheter eller andra slumpartade missar "buggar".

Därigenom tvingas man också till skapa nya uppdateringar med förbättringar för säkra upp programmen och systemen.

Går man vidare till varför vissa programs installationsfiler allt som ofta larmas som skadliga fastän dem inte är detta så kan orsaken också vara följdverkan på att programskaparen har använt vissa tekniker som virusmakare & andra tvivelaktiga är kända för att använda sej av som blivit svartlistade. Kan vara olika typer av inbyggda dolda funktioner, installers som packar upp och placerar programfilerna i kataloger och registrerar filer och registernycklar i systemet, men kan också handla om komprimeringslösningar som använts för göra filerna så små och behändiga som möjligt, bland andra mer eller mindre osynliga hjälpmedel.

Sedan kan det ju också vara värt & fundera över sårbarheter i relation med Windows eller andra OS. Det finns nog få OS som blivit lika undersökta efter sårbarheter som Windows. Det är ju samtidigt ett av världens mest flitigt utnyttjade fabrikat ifråga om både användning som attacker för målgruppen därigenom är och har varit betydligt större.

XP & Windows 2000 och möjligtvis Vista skulle jag gissa på är bland dem säkraste och mest beprövade om man letar efter något som känns tryggt & köra. Om ett par år blir det dags för även Windows 7 i klubben men för de så kan man ju inte låta bli att köra OS'et, vilket händer nästan dagligen även om XP fortfarande tillhör favoriten hos mej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här gillar jag inte. Avinstallerade programmet och nu så kan jag inte döpa om mina diskar. Alla heter Lokal disk och detta gjorde Winmate själv. Vidare så i varje disk så finns en mapp som heter Autorun.inf. Denna går inte att ta bort oavsett om winmate är avinstallerat eller ej.

Hur att lösa?

http://www.t55.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde du funktionen immunity hårddiskarna?

immune-disk.jpg

How WinMate work?

People can not create folder and file with the same name at the same directory. According to the requirement of Windows system, WinMate create three folder named AutoRun.inf, Desktop.ini and Folder.htt. All the folders can not be deleted because WinMate has set them as No Change Permissions to any computer administrator. By doing this autorun virus can not active it anymore.

I så fall testa att installera programmet igen och ta bort immunize diskarna och sedan avinstallera programmet.

http://www.t55.net/how-to-prevent-autorun-virus.html

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast just att skapa en mapp autorun.inf som inte går att ta bort är ju en bra säkerhetshöjande funktion eftersom det hindrar de infektioner som normalt sprids via filen autorun.inf att sprida sig. Fast det viktigaste är inte att skapa mappen på den lokala hårddisken utan på alla flyttbara hårddiskar och USB-minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast just att skapa en mapp autorun.inf som inte går att ta bort är ju en bra säkerhetshöjande funktion eftersom det hindrar de infektioner som normalt sprids via filen autorun.inf att sprida sig. Fast det viktigaste är inte att skapa mappen på den lokala hårddisken utan på alla flyttbara hårddiskar och USB-minnen.

Förvisso men vi som kan lite om burkar gillar inte när ett prog tar över mer än nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Version 0.9.12 update log:

1. Support Swedish Now!

Special Acknowledgement to Translator:

Cynthia !

Hade ju i och för sig varit en klar fördel om det också laddade ner den svenska språkfilen. :rolleyes:

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra förklaring @Opptokoppter. Jag har inte haft tid att följa utvecklingen senaste tiden av WinMate. Men jag kan se att den fortgår med samma intensitet och framåtanda. Jag vill också ytterligare en gång tack för Cynthia översättning. Jag har också drabbats av "Migrän" under ett par dagar. Har därför inte arbetat framför datorn mer än nödvändigt.

/...Myggan63

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte helt smärtfritt att köra programmet i svenskt läge än.

En dröse med knappar och länkar som flippade ut när de blev översatta och hamnade fel i centreringen samt strängar som inte dök upp i svenskt text fixades till. Fortfarande två strängar som dyker upp med engelsk text pga att de inte fanns med som översättningsbara. Blivit lovad att det fixas till i nästa version.

Klydd #2 är att om man har valt svenska som visningsspråk så återgår den till engelska efter en omstart av datorn. Skickat ett mejl till kineserna om det. Förhoppningsvis funkar det i en kommande version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...