Gå till innehåll

Comodo Internet Security


Recommended Posts

En liten instruktion:

Packa upp språkfilerna till C:\Program\COMODO\COMODO Internet Security\Translations.

I CIS: Gå till Miscellaneous, Settings, fliken Language, välj Swedish (Sweden). Starta om cfp.exe (högerklicka på ikonen i meddelandefältet, Exit och starta sedan CIS).

Finns det några oberoende tester gällande CIS(antivirusdelen). Kollade runt lite på nätet men hittade inget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 839
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Finns det några oberoende tester gällande CIS(antivirusdelen). Kollade runt lite på nätet men hittade inget...

Rena detektionstest är det nog ont om. En entusiast på Comodos forum testade drygt 80 000 filer, och fick till slut (innan hans hårddisk gick sönder!) en detektionsgrad på 94,86 %, med databasversion 1062 (17 mars). http://www.editgrid.com/user/jeremysbost/D...ates_Comparison

Tyvärr visar manuell skanning, som vanligen används vid test, inte vad minnesskannern (som finns i CIS 3.9) detekterar då skadliga program exekveras, d.v.s. hot som gömmer sig med kryptering/packning, men måste dekrypteras då de laddas i minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rena detektionstest är det nog ont om. En entusiast på Comodos forum testade drygt 80 000 filer, och fick till slut (innan hans hårddisk gick sönder!) en detektionsgrad på 94,86 %, med databasversion 1062 (17 mars). http://www.editgrid.com/user/jeremysbost/D...ates_Comparison

Tyvärr visar manuell skanning, som vanligen används vid test, inte vad minnesskannern (som finns i CIS 3.9) detekterar då skadliga program exekveras, d.v.s. hot som gömmer sig med kryptering/packning, men måste dekrypteras då de laddas i minnet.

Jag börjar gilla CIS (3.9)alltmer. Trots att brandväggen inte klarar av att gör det jag vill att den ska göra. Positiva egenskaper som CIS har: Den är gratis, ligger i bakrunden och sköter sig själv utan att jag behöver bry mig. Den är väldigt lättdriven. Påverkar mitt system väldigt lite.

Sen får jag väl anta att den är duktig på att fånga löss o annat otyg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara lite tjatig nu, vänder mig väl först och främst till JoWa som verkar ha bra koll på detta. Jag har läst det du citerat om olika modes osv, men jag är lite osäker på om jag fattat allt korrekt så jag frågar igen.

Jag tänker alltså installera Windows XP (32bit) och Windows 7 (64bit), rena installationer på formaterade partitioner.

Jag är ganska säker på att jag inte har några virus eller otyg bland installationsfiler m.m. på övriga partitioner.

Jag har nätverkskabeln utdragen under installationen och pluggar inte i den förrän antivirus, brandvägg osv är konfigurerat.

Med andra ord är jag ganska säker på att jag utgår från ett helt rent system.

Därefter kör jag Windows update det första jag gör för att ta ner eventuella nya säkerhetspatchar.

Hur bör jag då konfigurera CIS för max smidighet men ändå hög säkerhet?

Jag har inget emot att godkänna/neka nya aktiviteter, känns tryggt att ha lite koll själv istället för att lita helt på någon automatik. Men den ska isf inte tjata om samma saker alltid utan kunna komma ihåg vad jag svarat. Samtidigt vill jag inte ha någon micromanagement grej som frågar om en massa små grejer som jag inte begriper mig på, i sådana lägen är det bättre den gissar själv eftersom jag ändå inte vet vad jag ska svara och varken har tid eller lust att kolla upp varenda liten grej manuellt.

Trivs bra som det fungerar i ESS om du testat det, men vill gärna ha den bättre säkerheten som CIS verkar ha och dessutom gratis. Försöker byta ut mer och mer mot gratis och open source alternativ dock i Windows miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara lite tjatig nu, vänder mig väl först och främst till JoWa som verkar ha bra koll på detta. Jag har läst det du citerat om olika modes osv, men jag är lite osäker på om jag fattat allt korrekt så jag frågar igen.

Som du beskriver det, kommer Defense+ (Systemskydd i den svenska versionen ;)) att ställas in på Clean PC Mode (Ren dator). Allt som redan var installerat då CIS installerades, betraktas som säkert, och brandvägg och systemskydd skapar nya regler när dessa program används. En och annan varning kommer du troligen att få, men inte många.

Windows Update skall inte generera många varningar. Jag fick inte en enda i går, då jag installerade 7 uppdateringar (CIS 3.9, Tryggt läge/Safe Mode). Om du ändå får någon, står det att det är ett säkert program, signerat av Microsoft, och möjligen en beskrivning som säger att det som programmet försöker göra normalt sker vid installation/uppdatering.

Nya program kommer att orsaka en och annan varning i läget Ren dator, särskilt om de inte är signerade av en betrodd utgivare. Listan över betrodda utgivare blir längre för var version av CIS, och man kan själv lägga till och ta bort utgivare. (Man kan dock ej ta bort Comodo. :P) I vissa sammanhang, t.ex. om du skall köra ett spel i helskärmsläge, kan Inlärningsläget (Training Mode) vara användbart. Då lärs allt in, och nya regler skapas utan att en enda fråga ställs. Det har jag dock aldrig använt. Man skall förstås lämna det läget så snart som möjligt.

Om CIS är det första du installerar efter Windows-installationen, har du dock ingen större nytta av läget Ren dator, utan kan byta till Tryggt läge direkt. Då ”slipper” du Mina ogranskade filer (My pending files), som annars väntar på granskning.

För maximal säkerhet, gå in på Systemskyddsinställningar, fliken Övervakningsinställningar, och se till att allt är markerat. Även: Systemskydd, Avancerat, Exekveringskontrollinställningar, dra upp regeln till Normal (eller Aggressiv, jag kör med normal).

CIS blir ”tystare” för varje version, samtidigt som säkerheten förbättras… :D

————————————————————————————————————————

Smaskig uppdatering i dag :P:

Database Version: 1115

Release Date (all times GMT): 15-Apr-2009 11:30:00

Number of Definitions Added: 54 721

Total Definitions: 2 836 062

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar gilla CIS (3.9)alltmer. Trots att brandväggen inte klarar av att gör det jag vill att den ska göra. Positiva egenskaper som CIS har: Den är gratis, ligger i bakrunden och sköter sig själv utan att jag behöver bry mig. Den är väldigt lättdriven. Påverkar mitt system väldigt lite.

Sen får jag väl anta att den är duktig på att fånga löss o annat otyg :)

Trevligt! :)

För varje ny version av CIS blir det lättare att tycka om programmet. Det blir tystare och lättare att använda, samtidigt som säkerheten blir bättre. Sedan lanseringen har det tillkommit buffertöverskridningsskydd (hur många har det!?), minnesskanner, som kan detektera krypterat/packat otyg (motsv. BOClean, hur många har det!?), bättre skydd mot åtkomst av tangenttryckningar och urklipp (hur många har sådant skydd!?), heuristik (inte fullt utvecklad än), smartare realtidsskanner (skannar inte en fil flera gånger, om den inte ändras), en definitionsdatabas som växer så det knakar! :D

Men det är inte färdigt än… B) I version 4 får vi en tidsmaskin, ett slags systemåterställning, men mer lik den i Mac än i den i Windows. Och riktigt bra heuristik, av samma sort som används i CIMA. CIMA exekverar program i ett virtuellt system och analyserar dess beteende, och utifrån det avgör det om programmet är skadligt (om jag har förstått det rätt). Tekniken fungerar utmärkt i CIMA, men att få det att fungera i CIS är tydligen rätt knepigt. Därför får vi inte se den fina heuristiken i CIS 3.9. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bäver

Undrar varför CIS inte per automagi stänger Windows egen brandvägg.

Det brukar ju vara kutym.

Eller är det bara min dator... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar varför CIS inte per automagi stänger Windows egen brandvägg.

Det brukar ju vara kutym.

Eller är det bara min dator... :blink:

Du är inte den enda som undrar… och nej, det är inte bara i din dator. ;) Vet inte om Comodo har planer på att ändra detta, men det vore onekligen lämpligt.

Man får således inaktivera Windows-brnadväggen manuellt.

Om man vill, kan man även inaktivera tjänsterna

Application Layer Gateway Service (alg.exe)

och

Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS)

————————————————————————————————————————

Verktygsfältet Comodo SafeSurf, som medföljer CIS och är baserat på Ask.com, kommer att ersättas med Comodo HopSurf. ;)

logo.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny betaversion: 3.9.74199.494 BETA 3

We have just released 3.9.74199.494 BETA(a.k.a BETA 3). We would like to thank all who attends BETA testing for the cooperation and the support.

What is new in this 3.9.74199.494 BETA?

==========================

NEW! Additional Languages Support: Arabic Chinese Czech Danish Dutch Estonia Finnish French German Italian Japanese Polish Portuguese Russian Slovak Swedish

FIXED! Windows Logon Screen is shown when CIS is installed under certain circumstances(Windows created a password bug)

FIXED! CIS does not validate digital certificates properly

FIXED! CIS does not detect clipboard logging

FIXED! File groups are not saved properly

FIXED! cavscan.exe crashes in Windows Vista while scanning certain files

FIXED! CIS handles can be closed in Windows Vista by attacker programs

Known Issues

=========

* Windows Vista and Windows 7 AERO Desktop Redrawing problems when cfp.exe starts

* This version does NOT fully support Windows XP 64.

* Translation process is NOT complete

This is a BETA release. It is intended for testing and must NOT be used in any production environment.

Download Locations

=============

32-bit Setup:

-------------

URL: http://download.comodo.com/cis/download/se...ta_x32_BETA.exe

Size: 63.0 MB (66,117,920 bytes)

MD5: 96f56ad1ee2c883d8ab648df7031c8da

SHA1: a7e945eccc2b9d9b64ebd36a375a59080a07a5cd

64-bit Setup:

-------------

URL: http://download.comodo.com/cis/download/se...ta_x64_BETA.exe

Size: 65.9 MB (69,188,896 bytes)

MD5: bb57435f55a5897b49429335d56a1896

SHA1: 193ff0808361b48f0e98cd5634b36e1735793db9

Bug Reports

========

Please use the following thread for the bug reports:

http://forums.comodo.com/beta_corner_cis/c...s-t37636.0.html

Källa

Vill påpeka att den svenska översättningen också bör betraktas som beta. Ni som testar denna version, får gärna rapportera fel och andra konstigheter i översättningen. Tack! :)

En annan liten uppdatering i dag:

Database Version: 1117

Release Date (all times GMT): 17-Apr-2009 08:30:00

Number of Definitions Added: 55 170

Total Definitions: 2 901 366

På dagen tre månader efter att 1 miljon definitioner passerades. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det kommit en ny beta. Jag installerade nämligen nyss CIS_Setup_3.9.73525.491_XP_Vista_x64_BETA.exe på en helt fräsch Windows 7 x64 7077 och fick konstant bsod ca en minut efter windows bootat klart. Får testa den nya o se om det går bättre, annars ska jag komma ihåg att orka läsa vad det står på bsod'en också, kan kanske vara bra att veta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det kommit en ny beta. Jag installerade nämligen nyss CIS_Setup_3.9.73525.491_XP_Vista_x64_BETA.exe på en helt fräsch Windows 7 x64 7077 och fick konstant bsod ca en minut efter windows bootat klart. Får testa den nya o se om det går bättre, annars ska jag komma ihåg att orka läsa vad det står på bsod'en också, kan kanske vara bra att veta. :)

Har du testat med 3.9.74199.494? (Nyfiken! ;))

Om det fortfarande ger blåskärm, följ gärna den här instruktionen för buggrapportering.

==================================

Databasen har passerat ytterligare en miljongräns! :)

Database Version: 1120

Release Date (all times GMT): 18-Apr-2009 10:00:00

Number of Definitions Added: 105 443

Total Definitions: 3 024 230

Inte för att det går att jämföra olika databaser, men Nortons försprång krymper snabbt. :DNorton har nu 3 612 364 definitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa! Först måste jag säga att ni har gjort ett mycket bra jobb med översättningen!

Jag hittade bara ett par saker,manuell virusskanning där är det fortfarande engelsk text( Borde väl bara vara Min dator och Kritiska områden istället)

Sen kanske man skulle ändra till upptäckta hot istället för detekterade hot i avdelningen virusskydd på startsidan,en smaksak där jag köper om ni anser att eran variant är bättre! Men annars en mycket bra jobb som sagt,vet flera som nu känner sig redo att prova CIS när det är svensk text också!

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa! Först måste jag säga att ni har gjort ett mycket bra jobb med översättningen!

Jag hittade bara ett par saker,manuell virusskanning där är det fortfarande engelsk text( Borde väl bara vara Min dator och Kritiska områden istället)

Sen kanske man skulle ändra till upptäckta hot istället för detekterade hot i avdelningen virusskydd på startsidan,en smaksak där jag köper om ni anser att eran variant är bättre! Men annars en mycket bra jobb som sagt,vet flera som nu känner sig redo att prova CIS när det är svensk text också!

Mvh MrO

Hej MrO!

Tack så mycket för uppskattningen! :D

Håller just på att uppdatera översättningen i den (för oss översättare) nya språkfil som medföljer 3.9.74199.494. Kan också påpeka att språkfilerna inte uppdateras om man uppdaterar CIS (från tidigare 3.9 beta), utan endast vid ren installation får man de senaste språkfilerna. Vet inte om det är bara i betan, eller om det kommer att vara så också i skarp version.

Profilnamnen fanns inte i den språkfil vid tidigare hade, men i den nya ser jag dem, så snart skall det stå Min dator (eller Den här datorn, Hela datorn? – föreslå gärna!) och Kritiska områden! :)

Upptäckta hot låter kanske bättre. Tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa! "Den här Datorn" eller "Min Dator" funkar båda enl min mening!

Laddade hem sista Betan igår så jag fick med den svenska språkfilen i programmet,fungerar ypperligt!

Det enda jag kan klaga på när det gäller CIS är att när jag ber folk skanna misstänkta filer på virustotal så är

det fortfarande för ofta som Comodo inte ger utslag när dom andra stora drakarna gör det så virusdatabasen är

ännu inte i klass med dom stora!( men jag är helt övertygad om att det kommer)

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa! "Den här Datorn" eller "Min Dator" funkar båda enl min mening!

Laddade hem sista Betan igår så jag fick med den svenska språkfilen i programmet,fungerar ypperligt!

Utmärkt! :) Skall småningom lägga upp en uppdaterad språkfil här.

Det enda jag kan klaga på när det gäller CIS är att när jag ber folk skanna misstänkta filer på virustotal så är det fortfarande för ofta som Comodo inte ger utslag när dom andra stora drakarna gör det så virusdatabasen är ännu inte i klass med dom stora!( men jag är helt övertygad om att det kommer)

Mvh MrO

Inte den här veckan, väl? :lol:

CIS är på god väg! Databasen växer hisnande fort (+ 2 miljoner definitioner på 3 månader!), men riktigt bra blir det först i och med version 4, med den fina heuristiken. :) Såg någonstans att Nod32 detekterar en förbluffande (minns ej hur) stor andel med heuristiken…

Tillägg: Fann informationen om Nod32 (och andra AV):

January_2k9.PNG

http://virusinfo.info/index.php?page=testseng

Notera att detta resultat är från januari. I mitten av januari hade CIS 1 miljon definitioner, men detekterade likväl mer än Nod32 detekterade med hjälp av definitioner (CIS: 8, Nod32: 5).

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt! :) Skall småningom lägga upp en uppdaterad språkfil här.

Inte den här veckan, väl? :lol:

CIS är på god väg! Databasen växer hisnande fort (+ 2 miljoner definitioner på 3 månader!), men riktigt bra blir det först i och med version 4, med den fina heuristiken. :) Såg någonstans att Nod32 detekterar en förbluffande (minns ej hur) stor andel med heuristiken…

Ser fram emot den förträffliga servicen,mycket trevligt!!

Nja jag vet inte vad jag ska säga på det,det är nämligen så att ibland så är Comodos datasbasversion på virustotal inte den sista så därför kan det ju vara missvisande när den växer så snabbt(kan ibland vara en ganska gammal version när filerna skannas,vet inte vad detta beror på)

Nod32 upplever jag som att dom har tappat när det gäller på virustotal med,ofta som inte dom heller ger utslag!

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med 3.9.74199.494? (Nyfiken! ;))

Om det fortfarande ger blåskärm, följ gärna den här instruktionen för buggrapportering.

Jag fick inte blåskärm med 3.9.74199.494 däremot var det något annat som strulade istället, men tror du jag kommer ihåg vad det var såhär 5-6 timmar senare? Jag är fan dement. :/ Hur som helst kändes det inte redo för Windows 7 ännu så ESS åkte in igen, kanske gör ett nytt försök igen om en månad när ESS trialen löper ut. Det beror på hur det går med CIS som jag kör på min XP installation just nu.

På XP har jag inte fått några problem ännu men jag känner mig inte riktigt bekväm med CIS. Känner inte att jag fattar vad jag gör för 5 öre. Men det kanske ger sig så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte blåskärm med 3.9.74199.494 däremot var det något annat som strulade istället, men tror du jag kommer ihåg vad det var såhär 5-6 timmar senare? Jag är fan dement. :/ Hur som helst kändes det inte redo för Windows 7 ännu så ESS åkte in igen, kanske gör ett nytt försök igen om en månad när ESS trialen löper ut. Det beror på hur det går med CIS som jag kör på min XP installation just nu.

På XP har jag inte fått några problem ännu men jag känner mig inte riktigt bekväm med CIS. Känner inte att jag fattar vad jag gör för 5 öre. Men det kanske ger sig så småningom.

:D OK. Demensen kan jag nog inte hjälpa dig med, tyvärr (;)), men oklarheter i CIS är det bara att fråga om, så skall jag försöka hjälpa till/förklara. ;) Kör du 3.9 beta i XP-burken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D OK. Demensen kan jag nog inte hjälpa dig med, tyvärr (;)), men oklarheter i CIS är det bara att fråga om, så skall jag försöka hjälpa till/förklara. ;) Kör du 3.9 beta i XP-burken?

Trodde du jag skulle komma ihåg vilken version jag kör? :D Minns faktiskt inte om det blev senaste betan eller om jag safe'ade och körde 3.8 final. Men jag ska kolla upp det innan jag ställer några frågor. Jag kommer bara använda XP till ett par spel som inte funkar i Windows 7 så blir ingen hårdtestning av CIS precis, men en början i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt följt min stora tråd på sistone, så jag vet inte om detta har nämnts, men jag och JoWa har nu även översatt hemsidan för CIS till svenska. Vi får se när den lanseras, kanske om ett par veckor. :) Men det viktigaste är förstås att vi, och två andra medlemmar på Comodos forum, har översatt själva programmet CIS till svenska. Förhoppningsvis kommer detta att underlätta för många svenska användare. Men man måste ha klart för sig att det är ett avancerat program med avancerade funktioner, och vissa översättningar kan därför vara därefter... och enstaka saker är inbyggda på något vis så de har vi inte lyckats komma åt i språkfilerna, men det allra mesta skall vara översatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt följt min stora tråd på sistone, så jag vet inte om detta har nämnts, men jag och JoWa har nu även översatt hemsidan för CIS till svenska. Vi får se när den lanseras, kanske om ett par veckor. :) Men det viktigaste är förstås att vi, och två andra medlemmar på Comodos forum, har översatt själva programmet CIS till svenska. Förhoppningsvis kommer detta att underlätta för många svenska användare. Men man måste ha klart för sig att det är ett avancerat program med avancerade funktioner, och vissa översättningar kan därför vara därefter... och enstaka saker är inbyggda på något vis så de har vi inte lyckats komma åt i språkfilerna, men det allra mesta skall vara översatt.

På vilket sätt är ni involverade i detta?

Översätter ni CIS till svenska?

m.v.h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är ni involverade i detta?

Översätter ni CIS till svenska?

m.v.h.

Japp! Såhär ser min CIS 3.9 beta ut nu:

OYOmOENDd.png

Skall i dag eller i morgon (tror/hoppas jag) lägga upp en uppdaterad språkfil här. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...