Gå till innehåll

Jag har fått ett nytt modem från BBB


Recommended Posts

Det är ett: Zyxel P-2601HN-F1

och jag kan komma in på admingränssnittet och ser att det har stöd för n nätverk hur ser jag att det går att använda till min laptop ... Finns det någon uppdatering till det trådlösa nätverkskortet så man kan köra n nätverk ??

När man går in i gränssnittet så kan man ändra och då står det att man kan ändra kanal (viken kanal skall jag köra på , är det någon speciell)... om jag då har en annan trådlös enhet måste jag då ändra kanal på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan hitta någon specifikation över datorn så bör det stå i den vilka standards för trådlösa nätverk som den klarar av. Det går inte att uppgradera ett trådlöst nätverkskort till n-standarden med hjälp av bara programvara utan det krävs en hårdvaruförändring, dvs ett nytt trådlöst nätverkskort.

Man ska använda den kanal som störs minst av andras trådlösa nätverk. Utan att veta vilka kanaler de i närheten använder sig av går det inte att rekommendera någon viss kanal.

Datorer och andra enheter som man ansluter till det trådlösa nätverket anpassar sig till den kanal det använder sig av utan att man behöver göra något särskilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt http://support.acer.com/acerpanam/notebook/2009/acer/aspire/AS5536/Aspire5536sp2.shtml varierar det vilka trådlösa standards som stöds. Trådlösa nätverkskort brukar inte vara separata kort utan bara vara några kretsar på moderkortet i bärbara datorer men säkrast är ju att du kollar hur det ser ut i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man går in i gränssnittet så kan man ändra och då står det att man kan ändra kanal (viken kanal skall jag köra på , är det någon speciell)... om jag då har en annan trådlös enhet måste jag då ändra kanal på den?

Du kan installera t.ex Wifi Analyzer på din mobil för att kolla hur belastningen är på olika kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Det är ett: Zyxel P-2601HN-F1

och jag kan komma in på admingränssnittet och ser att det har stöd för n nätverk hur ser jag att det går att använda till min laptop ... Finns det någon uppdatering till det trådlösa nätverkskortet så man kan köra n nätverk ??

När man går in i gränssnittet så kan man ändra och då står det att man kan ändra kanal (viken kanal skall jag köra på , är det någon speciell)... om jag då har en annan trådlös enhet måste jag då ändra kanal på den?

Du behöver bara ändra kanal på ditt nätverk om du vet med dig att en annan Wifi router/accesspunkt ligger på samma kanal och stör, du märker om du har störningar i nätet. Ett vanligt fenomen är att du t.ex. tappar anslutningen till din router/modem kontinuerligt.

Du borde kunna se om ditt trådlösa nätverkskort har stöd för N genom Aida32 eller liknande program men fråga dig själv först om du har behov av att utnyttja standarden innan du ger dig på de =)

Skulle ditt wifi inte ha stöd för just N så kan du byta modul på moderkortet då de inte är integrerat i moderkortet. Det är oftast lika enkelt att byta wifi modul som att byta ram minne i en bärbar dator.

Redigerad av arnada
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara ändra kanal på ditt nätverk om du vet med dig att en annan Wifi router/accesspunkt ligger på samma kanal och stör,
Trådlösa nätverk på samma kanal ska kunna samarbeta om utrymmet, visserligen blir hastigheten lägre men det är meningen att man ska slippa avbrott och liknande. Däremot så stör närliggande kanaler varandra eftersom kanalerna överlappar varandra i frekvens och nätverken kan inte samarbeta eftersom de inte "pratar samma språk". Om ett trådlöst nätverk t ex använder kanal 6 så använder det delvis samma frekvenser som kanal 2-5 och 7-10.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlösa nätverk på samma kanal ska kunna samarbeta om utrymmet, visserligen blir hastigheten lägre men det är meningen att man ska slippa avbrott och liknande. Däremot så stör närliggande kanaler varandra eftersom kanalerna överlappar varandra i frekvens och nätverken kan inte samarbeta eftersom de inte "pratar samma språk". Om ett trådlöst nätverk t ex använder kanal 6 så använder det delvis samma frekvenser som kanal 2-5 och 7-10.

Självklart är det så, därför kör jag själv när jag bygger nät denna metoden för att undvika sörningar

|Router 1| |Router 2| |Router 3| |Router 4| |Router 5|

|Kanal 1| |Kanal 6| |Kanal 12| |Kanal 1| |Kanal 6|

Det svåra är väl att tillämpa metoden i hem miljö om de finns många trådlösa nätverk men upplever man inga problem eller störningar så ska man

heller inte in och ändra bara för sakens skull.. Fungerar de så kör på! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...