Gå till innehåll

Hur bränna ut en xp-partition


bonusvita

Recommended Posts

Jag har en gammal dator (inköpt 2001), som jag tänkte låta mina barn få ta över.

Och på hårddisken så ligger det i en låst och i viss mån ej synlig partition som innehåller xp och alla andra installationsfiler för övrig hårdvara till min dator.

Men då datorn är gammal så börjar den svara dåligt o lite då o då så startar den om o hänger sig o allt möjligt.

Jag gissar på att det inte är bara en sak som är påväg att ge upp, utan flera. En av de grejer som jag blir mer o mer osäker på är hårddisken.

Och om den ger upp, då står jag där...

Så jag önskar bränna ut den partitionen på en start-bar (boot-disk) skiva.

Jag önskar få med inte bara xp utan även alla andra installationsfiler, gärna på samma disk.

Hur gör jag det?

Kan jag vara säker på att det bara blir xp o installationsfilerna som bränns på skivan? Eller kommer även backuper o all annan information som ligger på den partitionen med?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det mesta så följde det med ett recovery program som man kan använda för att bränna ut sina skivor med i windows, men det är inte alltid så tyvärr.

Troligtvis kan du när du startar datorn trycka på F10 eller F11 för att komma åt recovery delen och installera om allt med.

Vad är det för modell på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns inga CD-skivor med Windows XP till nya datorer 2001. Köpte en Compaq EVO på Dustin 2001 och det följde bara med CD-skivor i olika valörer, som jag aldrig använt, men troligen är det en typ av recovery -skivor. Jag har aldrig behövt använt dessa, då datorn funkat felfritt och gör så än idag. Kommer ihåg att jag fick välja mellan Windows 2000 och windows XP Pro vid uppstarten av datorn, som var en typ affärsdator, riktad till mindre företagare. Naturligtvis valde jag Windows XP Pro och som sagt den är fortfarande still going strong, bara fyllt på mera minne och en ny skärm, den gamla gav upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan lägga över den på en USB Sticka eller HDD i fall allt skulle braka. Sen kan du testa nLite för att göra en bootbar skiva. Detta ska funka med XP om ja inte missuppfattat det helt. Du kan även ta med drivrutiner för andra program som hör till datorn. Frågan är om det är värt mödan med en sån gammal burk?? Om du nu skaffat ny så har du ingen nytta av drivrutinerna till denna. De borde inte finnas några backupfiler på den delvis dolda då det, om ja gissar rätt är en återställningspartition. Men testa dig fram och lycka till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behåll ditt windows xp produktnummer, dvs skriv ner det och ladda sedan hem en fräsh kopia av ditt windows xp från nätet som .iso fil som du bränner till cd eller dvd.

Om du skulle använda originalet (partitionen), så finns där inga uppdateringar etc så du är tvungen att ladda hem i alla fall. När du ändå är igång med en modifiering kan du "slipstreama" in servicepack och hotfixar så du slipper dessa senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...