Gå till innehåll

fläkthaveri


lissis

Recommended Posts

hej ! min fläkt har plötsigt stannat. det har inte luktat bränt eller på något annat sätt talat om att det skulle vara "fara på färde".

kan någon tala om för mig vad jag behöver göra för att åtgärda problemet. jag har en 2 år gammal HP windows vista.

snälla hoppas att det finns någon som vet och kan hjälpa mig

mormor anett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart sitter fläkten?

Sitter den monterad i själva datorchassit, eller sitter den fast på det stora kretskoret (moderkortet) som finns i datorn?

eller kan det t.om vara så att den sitter i taket för ett behagligt klimat en varm sommardag? ;):lol::P

'

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej ! min fläkt har plötsigt stannat. det har inte luktat bränt eller på något annat sätt talat om att det skulle vara "fara på färde".

kan någon tala om för mig vad jag behöver göra för att åtgärda problemet. jag har en 2 år gammal HP windows vista.

snälla hoppas att det finns någon som vet och kan hjälpa mig

mormor anett

Hur vet du att den stannat? cpufan går bara när det behövs. (jag utgår från att det är en laptop)

Den snurrar upp i starten under en halv sekund dock.

Har du haft nåt susande oljud den sista tiden?

Om du kör datorn 3-4 timmar blir T-bordet / ovandelen väldigt varmt då?

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en av flera chassifläktar som havererat är det nog inte så farligt. Men är det den enda så kan det bli för varmt i lådan och en eller flera av datorkomponenterna kan bli för varma och lägga av. Den viktigaste fläkten är den för processorn, och om det var fläkten baktill på chassit så är det inte den som stannat.

Du kan göra så att du tar hem programmet SpeedFan http://www.almico.com/sfdownload.php. Den kollar av temperaturen på processorn och moderkortet bl.a. Får du inga röda pilar så är det ingen fara. Annars så får du installera en ny fläkt helt enkelt. En chassifläkt går på mellan 80 kr upp till 200 kronor. Du klickar på ”Download” och sedan på den nya sidan klickar du på ”SpeedFan 4.44”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en stationär dator HP. Och fläkten är inne i datorschassit baktill. Den har alltid snurrat när jag har startat datorn tidigare. Vad kan hända om jag använder datorn utan fläkt ???? mormor Anett

På c:a hälften av alla stationära burkar sitter det en extra "chassifläkt baktill" - som du säger.

Denna är bra att ha vid extra varma sommardagar, men inget absolut måste.

Det sitter ändå en fläkt i ditt nätagg som tömmer varmluften relativt bra.

För kännedom: Det behöver inte vara att fläkten är kass, utan matningen från uttaget.

marion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Tack för era svar.Jag laddade ner speedfan och kontrollerade och jag fick en röd pil på :" core0 47grader".

Sen undrar jag om det är svårt att byta en fläkt. Och räcker det med att jag drar ur kontakten i väggen till datorn efter jag har stäng av min dator.Hur länge ska jag vänta innan jag öppnar schassit sen. (Tänker på om den är strömförande en tid efter avstängningen.) :unsure:

Tacksam för era råd

Kram mormor Anett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall inte vara någon fara med en temp på under 50°C på processorn. Men den ligger lite högt.

Det är väldigt enkelt att byta chassifläkten, den som sitter mot baksidan av lådan. Du kollar först var sladden till fläkten sitter på moderkortet, så du kommer ihåg vart den skall i sedan igen. Så är det bara att skruva ut skruvarna till fläkten och ta loss den. Det är emellertid viktigt att du inte tar på komponenterna i datorn, då de är mycket känsliga för statisk elektricitet. Skall du bara byta ut fläkten räcker det med att du jordar ut dig genom att ta i ett element eller diskbänken, och inte ha så mycket syntetiska kläder på dig. Sladden kan sitta i vägguttaget. Stäng i stället av strömkontakten med knappen på baksidan av datorn.

Skall du sätta i en ny fläkt så passa på att köpa en ”tyst” chassifläkt. Mät först vilka mått den har. Är det en 120 mm så nämner jag "Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm" som ett exempel. En tyst och bra fläkt, men det finns många andra att välja.

Redigerad av gebe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Nu vet jag vad jag har för fläkt. Jag har en "SUNON " storlek 92mm-92mm- ?mm. 12V och 1,3 W.

1,3 W finns inte när jag letar efter en likvärdig fläkt, min verkar ha för lite W ! Gör det något om jag köper en med högre W ?

och för den delen också med högre V ? Sen undrar jag över när storleken beskrivs, så kan det vara : 92mm-92mm-38mm

eller 92mm-92mm-25mm. Det sista 38mm/25mm. Vad står det för ? Till sist måste jag köpa en fläkt av just "SUNON"-märket

eller går det bra att köpa ngt annat märke ?

Sååå, sååå tacksam för svar !

mormor Anett

Ps. Jag har inte vågat öppnat schassit än.d.s :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket fabrikat du köper har ingen betydelse, utan du skall ha en fläkt med måtten 92x92mm. Den du har är 38mm tjock och det är bara bra om du får en som är tunnare. T.ex. på 25 mm.

SUNON-fläktarna har högt decibeltal och om du vill undvika oväsen så undvik SUNON. Det finns tystare alternativ som Noctua NF-B9 Silent Case Fan 92mm t.ex. Kolla hos INET http://www.inet.se/ på Fläktar 92 mm. Det fanns en chassifläkt på ItSajten http://www.itsajten.com/ också en Titan med lågt db-tal. Kolla runt bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...