Gå till innehåll

CPU Fläkt låter mycket


Recommended Posts

Hej på er!

CPU fläkten på datorn låter mycket och nästan varje gång jag startar datorn får jag meddelandet "CPU Fan Error! Press F1 to resume" För en tid sen dammade jag ur datorn och rensade även cpu fläkten väldigt försiktigt kan jag tillägga men kanske gjorde jag något där trots allt eftersom problemen dök upp nästan direkt efter det. När jag tittar på fläkten så ser den ut att snurra väldigt sakta i alla fall i jämförelse med t.ex fläkten på baksidan av datorn. Vad tror ni att jag bör göra? Köpa ny fläkt helt enkelt bara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Jag har haft en dator med väldigt högljudd fläkt och det är inte alls kul. Den jag har nu låter i stort sett ingenting och de verkar inte kosta så jättemycket. Skulle köpa en ny helt enkelt. Se till att köpa en tyst :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade på Kjell också först men jag kom på att jag hade ett presentkort på cdon.com och där hittade jag detta, duger det tro?

http://cdon.se/hemelektronik/socket_am2_cooler_master_hyper_tx3_cooler-11321279?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

OBS! Glöm inte köpa lite kylpasta om det inte följer med kylaren.

Är det här sånt? Och vad används det till?

http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_mx-2_thermal_c_4g-13148322

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade på Kjell också först men jag kom på att jag hade ett presentkort på cdon.com och där hittade jag detta, duger det tro?

http://cdon.se/hemel...ign=prisjakt_se

Ja, den passar.

Är det här sånt? Och vad används det till?

http://cdon.se/hemel...l_c_4g-13148322

Ja det är kylpasta, och den leder värmen från processorn upp i kylblocket. Viktigt att rengöra processorn från gammal kylpasta innan du lägger på nytt, och att inte ta på dom rengjorda kontaktytorna. Lite fett från fingrarna kan räcka för att försämra värmeledningsförmågan såpass drastiskt att du måste göra om allt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Sent omsider tackar jag för hjälpen, den nya fläkten verkar helt okej förutom att den är klart mer högljudd än den gamla när den var hel och fräsch. Visst kan man ställa ner fläkten så ljudnivån går ner? CPU:n ligger på ca 40 grader när jag inte gör nått särskilt med datorn. Det är väl helt okej antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man ställa ner fläkten så ljudnivån går ner?

Varvtalet på fläkten är temperaturstyrt, så den skall du nog inte mixtra med.

CPU:n ligger på ca 40 grader när jag inte gör nått särskilt med datorn. Det är väl helt okej antar jag.

40 grader är helt okay.

Tycker du att fläkten låter för mycket, finns det extra tysta ersättningsfläktar, annars verkar den fläkten från cdon vara ganska tystgående, enligt specen.

Har du kollat så att kylblock/fläkt är helt rätt monterat? Felmontering kan skapa vibrationer som hörs rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varvtalet på fläkten är temperaturstyrt, så den skall du nog inte mixtra med.

40 grader är helt okay.

Tycker du att fläkten låter för mycket, finns det extra tysta ersättningsfläktar, annars verkar den fläkten från cdon vara ganska tystgående, enligt specen.

Har du kollat så att kylblock/fläkt är helt rätt monterat? Felmontering kan skapa vibrationer som hörs rejält.

Tror inte det är felmonterat, låter inte som vibrationsoljud utan det låter mer som själva fläkten. Extra tysta fläktar, vad kostar sådana och var köper jag dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...