Gå till innehåll

Windows 8 succe eller ett nytt Vista?


johnh3

Recommended Posts

Jag läste en intressant artikel:

http://www.zdnet.com/blog/open-source/five-reasons-why-windows-8-will-be-dead-on-arrival/10275?tag=nl.e539

Personligen är jag inte fullt så negativ. Ska Microsoft vara med i matchen med pekplattor måste de ha nåt som stödjer ARM plattformen.

Det duger inte med Windows 7 till det (som inte är kompatibel med ARM):

Antagligen kommer Windows 7 och 8 leva pararellt under en ganska lång tid. Så jag förstår att de vill ha ut version 8 snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steven J. Vaughan-Nichols kan väl sägas för dom som inte känner till, alltså företräder Linux & speciellt Mint.

Brukar tjafsa med Ed Bott som också skrivit många artiklar på ZDNet, gjort flera upplagor bl.a om Windows.

Från egen uppfattning så finns där något mellan raderna att han i själva verket är ganska intresserad av Windows, men vill helst inte medge den passionen helt öppet offentligt :) Det låter alltid värre än vad det är på nått sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Windows 8 blir lite ett mellanting varken succe eller ett fiasko. Det växer sakta men säkert den dagen det släpps.

kanske främst på pekplattor.

Många företag har gått över från XP till Windows 7, men hoppade över Vista.

De vill nog inte byta igen så snabbt. Själv har jag 7 på PC.n och kommer inte att uppgradera till 8 i första taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 har enligt mig det fulaste användargränsnitt jag nånsin sett i ett operativsystem. Kanske är jag bakåtsträvare, men jag kan inte för mitt liv förlika mig med den styggelse som Windows 8 kommer att berikas med. Jag trivs bra med Vista, XP och Win 7 beroende på vad man ska göra men Windows 8 tror jag kommer att bli en superflopp vad gäller företagsklienter och bland hemanvändarna. Möjligen slår de igenom på mobila marknaden, och då på telefoner och paddor, men det återstår ju att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 har enligt mig det fulaste användargränsnitt jag nånsin sett i ett operativsystem. Kanske är jag bakåtsträvare, men jag kan inte för mitt liv förlika mig med den styggelse som Windows 8 kommer att berikas med. Jag trivs bra med Vista, XP och Win 7 beroende på vad man ska göra men Windows 8 tror jag kommer att bli en superflopp vad gäller företagsklienter och bland hemanvändarna. Möjligen slår de igenom på mobila marknaden, och då på telefoner och paddor, men det återstår ju att se.

Jag håller med fullständigt! MicroSoft måste nog tänka om, inte bara en, utan två ggr. Det finns pensionärer och dom som inte är så fulländade på att handhava datorer...... Har jag fel :( ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Windows 8 blir lite ett mellanting varken succe eller ett fiasko. Det växer sakta men säkert den dagen det släpps.

kanske främst på pekplattor. Många företag har gått över från XP till Windows 7, men hoppade över Vista. De vill nog inte byta igen så snabbt. Själv har jag 7 på PC.n och kommer inte att uppgradera till 8 i första taget.

Windows 8 har enligt mig det fulaste användargränsnitt jag nånsin sett i ett operativsystem. Kanske är jag bakåtsträvare, men jag kan inte för mitt liv förlika mig med den styggelse som Windows 8 kommer att berikas med. Jag trivs bra med Vista, XP och Win 7 beroende på vad man ska göra men Windows 8 tror jag kommer att bli en superflopp vad gäller företagsklienter och bland hemanvändarna. Möjligen slår de igenom på mobila marknaden, och då på telefoner och paddor, men det återstår ju att se.

Vad gäller saker som är intressanta för företagen finns det en hel del godbitar. Däremot är det som ni säger att många företag har nu precis gått till Windows 7 och många håller fortfarande på. Något som talar mycket för att övergången till Windows 8 blir enklare är att kompatibiliteten jämfört Windows 7 är nästan identiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

absolut ett nytt vista, jag provar win8 redan nu och inte alls nöjd med den !!! slö och många bugg... och inte alls vänlig som windows7

jag tror jag behåller win7 och skippar win8 och väntar på win9 som är redan igång ;)

Som sagt den Windows 8 som nu är ute är en mycket tidig testversion för utvecklare. Testa betan/consumer preview och döm sedan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau man bör ju kanske "källgranska" vilken skribent det är som skriver vad....

Han fick snabbt svar i ZDnets blog

http://www.zdnet.com/blog/hardware/five-reasons-why-windows-8-wont-be-dead-on-arrival/18018?tag=content;selector-blogs

Däremot är det nog en ny köpstark generation med diverse digitala produkter som kommer att tycka om Windows 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller saker som är intressanta för företagen finns det en hel del godbitar. Däremot är det som ni säger att många företag har nu precis gått till Windows 7 och många håller fortfarande på. Något som talar mycket för att övergången till Windows 8 blir enklare är att kompatibiliteten jämfört Windows 7 är nästan identiskt.

Förvisso, men man måste se till helheten på ett företag som kanske lagt ut enorma summor för att migrera ett nytt system, eftersom det ligger mycket pengar och tid bakom att fasa ut XP till förmån för Win 7 t ex, och har man lagt ner så mycket och all den tiden som också kostar pengar så vill företagen troligen få valuta för investeringarna. Därmed tror jag inte att de ser någon anledning i att byta till Win 8 på en gång, för vad har Win 8 som Win 7 inte har? Ett företag byter ju knappast firmabil oftare bara för att tillverkaren släpper nya modeller oftare. Man har en viss avskrivningstid och kan inte av ekonomiska skäl slänga ut hur mkt pengar som helst bara för att byta ut något som fungerar i flera år till.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag inte fullt så negativ. Ska Microsoft vara med i matchen med pekplattor måste de ha nåt som stödjer ARM plattformen

Jo nVidia samt MS har ju gort en alldeles prima proprietär lösning för att köra ARM samt Windows 8.

http://blogs.nvidia....a-tegra-tablet/

(nVidia kommer sedan ALDRIG att släppa binären fri.. !!)

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso, men man måste se till helheten på ett företag som kanske lagt ut enorma summor för att migrera ett nytt system, eftersom det ligger mycket pengar och tid bakom att fasa ut XP till förmån för Win 7 t ex, och har man lagt ner så mycket och all den tiden som också kostar pengar så vill företagen troligen få valuta för investeringarna. Därmed tror jag inte att de ser någon anledning i att byta till Win 8 på en gång, för vad har Win 8 som Win 7 inte har? Ett företag byter ju knappast firmabil oftare bara för att tillverkaren släpper nya modeller oftare. Man har en viss avskrivningstid och kan inte av ekonomiska skäl slänga ut hur mkt pengar som helst bara för att byta ut något som fungerar i flera år till.

De flesta företag som går till Windows 7 lägger precis som du säger ner stora pengar på migreringen och att få ordning och reda bland applikationer och i konfigurationen. Det gör ett byte från Windows 7 till Windows 8 väldigt mycket enklare (om man gjort rätt) jämfört med lyftet XP till Windows 7. Men rimligt är att anta att många som kör Windows 7 inte kommer att ha tillräckliga incitament att införa Windows 8 på bred front omgående men att det kommer att ske successivt.

Frågan vad Windows 8 har som inte Windows 7 har är intressant. Jag backar bandet och påstår att de flesta som har Windows 7 inte har en susning om vad de har eller vad de kan utnyttja och hur för att få maximal nytta av den investeringen.

För bara 10 minuter sedan gick den här sidan live, www.windows8roadshow.se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan vad Windows 8 har som inte Windows 7 har är intressant. Jag backar bandet och påstår att de flesta som har Windows 7 inte har en susning om vad de har eller vad de kan utnyttja och hur för att få maximal nytta av den investeringen.

Jo jag kan inte tänka mig att Windows 8 är för företag, (precis vad Kingsley skriver) det är ju primärt mot en helt annan målgrupp !

Jag jobbar åt ett mycket stort svensk företag och vi kör fortfarande XP (liksom många andra företag).

(en rock-solid XP lösning som bara funkar) W7 kommer troligen framåt sommaren. Office 2010 bytte vi till före jul.

Företagen kommer ju att först hoppa till Windows 7 och sedan troligen till Windows 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För företag som kör XP och ännu inte påbörjat en migrering är det mycket intressant med Windows 8. Windows 8 förbättrar många populära företagsfunktioner i Windows 7 som BitLocker och DirectAccess och ger nya möjligheter med till exempel Hyper-V på klienterna etc vilket kan vara mycket intressant för utvecklare. Bättre prestanda och optimeringar är heller aldrig helt fel och mycket uppskattat hos användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau man bör ju kanske "källgranska" vilken skribent det är som skriver vad....

Han fick snabbt svar i ZDnets blog

http://www.zdnet.com...;selector-blogs

Däremot är det nog en ny köpstark generation med diverse digitala produkter som kommer att tycka om Windows 8.

Skulle tro det förekommer en hel del artiklar som vinklas mer eller mindre avsiktligt i få fram statistiska underlag åt vilket håll opinionen går och omkring vad användare tycker & tänker.

Just Adrian Kingsley den lille har ju visat prov på sen släppet av förhandsversionen visat sig falla in under den typiskt vacklande kategorin av användare som slits mellan för och emot. Tror inte han heller har bestämt sig egentligen, även själva inlägget framstår rätt fram och precist rak på sak trovärdigt.

Räcker med en tråkig nyhet, ett trist avslöjande och hans personliga åsikt vänder. Har förekommit kråkfötter från hans sida i båda lägren ända sen i höstas och vem har inte traskat runt på den trippen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För företag som kör XP och ännu inte påbörjat en migrering är det mycket intressant med Windows 8. Windows 8 förbättrar många populära företagsfunktioner i Windows 7 som BitLocker och DirectAccess och ger nya möjligheter med till exempel Hyper-V på klienterna etc vilket kan vara mycket intressant för utvecklare. Bättre prestanda och optimeringar är heller aldrig helt fel och mycket uppskattat hos användarna.

Nej det kan jag inte tänka mig....stora företag är inte särskilt intresserade av nya funktioner, däremot är man mer intresserat av en "genomhärdad" lösning som i princip är helt avlusad från buggar.

Inga överaskningar mer än det man inventerat fram i förstudier.

Sen kan man initialt ta mer jobb men det man är ute efter är "härdningen"....som ger minimalt med jobb i framtiden.

Bara att rulla ut och direkt börja att förvalta utan akututryckningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det kan jag inte tänka mig....stora företag är inte särskilt intresserade av nya funktioner, däremot är man mer intresserat av en "genomhärdad" lösning som i princip är helt avlusad från buggar.

Det finns såklart hela spannet; allt från företagen som bara byter till en ny OS-version när de absolut verkligen måste (läs XP dör) till de som tidigt körde in Windows 7 för att det hjälper de i verksamheten.

Med tanke på de långa och rigorösa testfaserna kombinerat med förhållandevis små grundläggande förändringar i OS:et är det inte mycket som talar för att Windows 8 skulle vara buggigt. Men det finns ju såklart buggar i all kod och även om Windows 7 har fungerat bra har det ju kommit något tusental buggfixar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns såklart hela spannet; allt från företagen som bara byter till en ny OS-version när de absolut verkligen måste (läs XP dör) till de som tidigt körde in Windows 7 för att det hjälper de i verksamheten.

Med tanke på de långa och rigorösa testfaserna kombinerat med förhållandevis små grundläggande förändringar i OS:et är det inte mycket som talar för att Windows 8 skulle vara buggigt. Men det finns ju såklart buggar i all kod och även om Windows 7 har fungerat bra har det ju kommit något tusental buggfixar.

Jo men poängen är ju att företag kan välja W7, samt de mer äventyrliga W8....

Sen handlar det oftast inte om att de "måste" utan de företag som har en CIO som lyder under en verksamhet kommer inte långt med en massa nymodigheter. Sedan kan ju en del CIOs tro att de är "verksamheten".....

Det är det "härdade" systemet som är det viktiga.... att sedan serva en massa klienter är inte särskilt märkvärdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"windows 8 kommer bli som Android 3, mera ett table os tillsammans med Windows mobile och xbox"

Jag håller med i ovanstående. Men hur någon kan skriva att de tror att windows 9 blir något annat är obegripligt. Den här vägen är utstakad och påbörjad med en ny miljö för användaren. Windows 9 blir om möjligt mer finslipad och laddad med kommande nyheter inom olika områden. Det gäller att gilla läget. Om du inte gillar läget välj en annan lösning som passar dina förväntningar och krav på ett operativsystem. Användaren har idag en större valmöjlighet av OS än någonsin. Om inte användaren är insnöad och begränsar sig i ett filosofiskt ställningstagande rörande olika licenser eller frågor angående gnu som inte leder någonstans. Jag personligen skiter högaktningsfullt i vad det är för licens och är inte det minsta intresserad av gnu:s hippy frågor. Det enda kravet jag har är att berörda OS uppfyller mina önskemål. Om det kostar pengar eller inte är totalt ointressant för mig personligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 är väl också framtaget i första hand för enheter utan mus och tangentbord med Metro gränsnittet:

http://www.idg.se/2....t-med-windows-8

http://www.idg.se/2....windows-phone-8

Pekplattor och smartphones med andra ord.

Men mus och tangentbord ska fortfarande fungera:

http://www.idg.se/2....-mindre-foretag

Bakgrunden är nog ändå att Microsoft blev tagna "på sängen" av iPads succé och sedan stod helt ute med nåt eget alternativ. Trots att Bill Gates pratade om såna enheter rätt tidigt.

Annars skulle de nog ha förberett Windows 7 på det:

http://news.cnet.com...0008369-56.html

Möjligen beroende på att Gates inte är aktiv i Microsoft på samma sätt som förut.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakgrunden är nog ändå att Microsoft blev tagna "på sängen" av iPads succé och sedan stod helt ute med nåt eget alternativ. Trots att Bill Gates pratade om såna enheter rätt tidigt.

Annars skulle de nog ha förberett Windows 7 på det:

http://news.cnet.com...0008369-56.html

Möjligen beroende på att Gates inte är aktiv i Microsoft på samma sätt som förut.

Här är ett annat blogginlägg från då de begav sig 2002 och artiklen är publicerad i anknytning till Microsoft presenterade Windows 8 för första gången, alltså från i Sep -11.

Beskrivningen kan nog stämma in om iPad, det är ingen som vet om Microsoft kanske gjorde en felbedömning där i början. Tror inte man riktigt jagade efter andra företag på samma sätt då jämfört med vad som börjar bli allt mer vanligt idag. Om man vi tar ett sånt exempel som Steve Jobs bortgång och diskussionerna som inledes nästan på direkten att börja konkurrera starkare med Apple och deras produkter. Känns på något sätt lite oförskämt och frågan kvarstår hur äldre vana Apple användare ser på Microsofts intåg och kanske då främst i USA i relation till resten av världen.

Lite styrelseinformation som hittades med anledning av alla benämner mr Gates vid namn Bill :)

Gissar han har en hel del & säga till om fortfarande, jobbar under täckmantel skulle man kunna säga. Om det nu stämmer :D

William H Gates |||

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bakgrunden är nog ändå att Microsoft blev tagna "på sängen" av iPads succé"

Nu börjar jag nästan bli frustrerad över resonemanget. Ingen som har del i eller kunskap i branschen resonerar i sådana termer. Ingen blev överaskad. Alla har mer eller mindre kontroll på varandra. Det läcker hela tiden, antingen mot betalning eller andra anledningar. Det här har varit ett stort problem för alla aktörer i många år. Har du en personalstyrka på flera 100 -1000 tals personer är det här ett ständigt problem för alla teknikföretag. Samma problem som att vissa rötägg inom polisen läcker till journalister. Apple förfogade redan över en miljö som de med inte allt för stora svårigheter överförde till en ny trend nämligen iPad. Det var Microsoft medvetna om i ett tidigt skede. Men Microsoft tillgångar är Windows som kräver en mer omfattande förändring över längre tid för att passa in den nya typen av miljö för kunden eller användaren. Även om du har makt och pengar kan du inte göra underverk över en natt.

Redigerad av Myggan63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt den Windows 8 som nu är ute är en mycket tidig testversion för utvecklare. Testa betan/consumer preview och döm sedan :)

jag får väl döma när jag vill eller ?

lol, är det här en diktator forum eller ? får man inte ens döma när man själv vill ?

kommer jag bli bannad nu från forumet eller ?

ett skämt forum, det är vad är !!

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får väl döma när jag vill eller ?

Jovisst, du får såklart döma när och hur du vill. I all välmening ville jag påtala att det är en mycket tidig testversion av Windows 8 som är långt ifrån klar. Att en alpha-version av mjukvara är buggigt och möjligtvis slött är att förvänta sig, så att såga Windows 8 på grund av det tycker jag är på grunder som inte kommer att vara ett problem när produkten börjar bli färdig. Den testversion som kommer om några veckor kommer att vara stabilare och snabbare, det vågar jag lova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...