Gå till innehåll

ovälkommet gäst låser min dator


Recommended Posts

På sidan http://www.virustotal.com klickar du på Choose File -knappen och klistrar in C:\Users\DiVa la Rose\Desktop\MBR.dat i fältet "Filnamn", klicka på Öppna och sedan på Scan it!. Om det kommer upp en fråga om filen ska analyseras om så välj det alternativet. Vänta tills resultatet är klart. Klistra in länken (webbadressen) till resultatet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 88
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

På sidan http://www.virustotal.com klickar du på Choose File -knappen och klistrar in C:\Users\DiVa la Rose\Desktop\MBR.dat i fältet "Filnamn", klicka på Öppna och sedan på Scan it!. Om det kommer upp en fråga om filen ska analyseras om så välj det alternativet. Vänta tills resultatet är klart. Klistra in länken (webbadressen) till resultatet här.

Hej Cecilia!

Jag var ur form hela veckan därav tystnaden.

Jag gjorde som du skrev, det gick bra till en viss punkt på virus total.

det kom upp en massa siffror men den skulle kolla nåt och under tiden ska man vänta tills den är klar.

Men den verkar inte bli klar någongång.

Så här är webbadressen som jag fick

Hoppas nu att det är ändå rätt:

https://www.virustotal.com/file/1cb09abf41dc1397d03d1cdd30b035dc84cdb8e400c141e266ed0904892c9d71/analysis/1331285848/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken fungerar inte, inte just nu i alla fall möjligen när det blir klart. Om du har väntat länge så försök en gång till.

Nu gick det bättre:

https://www.virustotal.com/file/1cb09abf41dc1397d03d1cdd30b035dc84cdb8e400c141e266ed0904892c9d71/analysis/1331288366/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte något skadligt i vare sig filen eller i loggarna.

Kontrollpanelen - Användarkonton

Då bör ditt kontonamn synas till höger och under det står det två rader, t ex Administratör och Lösenordsskyddat. Vad står det under ditt kontonamn?

Gör gärna en skärmdump av fönstret och bifoga till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Inte något skadligt i vare sig filen eller i loggarna.

Kontrollpanelen - Användarkonton

Då bör ditt kontonamn synas till höger och under det står det två rader, t ex Administratör och Lösenordsskyddat. Vad står det under ditt kontonamn?

Gör gärna en skärmdump av fönstret och bifoga till ditt svar.

Det är ju skönt att ingen skadlig är kvar. :)

Men vore också skönt om jag kunde använda allt. Här är skärmdumpen:

post-10030-0-75656500-1331312774.jpg

Redigerad av Sandstone50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är ett administratörskonto, jag undrade lite om det för om det hade ändrat sig så hade det förklarat mycket av dina problem.

Är UAC (Kontroll av användarkonto) aktiverat om du klickar på "Aktivera eller inaktivera Kontroll av användarkonto (UAC)"? Det bör vara aktiverat.

Om du klickar på "Hantera ett annat konto" kan du då skapa ett nytt användarkonto av typen Administratör?

Om du i stället loggar in på detta nya konto kan du då göra sådant som du inte kan göra idag på ditt nuvarande konto, t ex sådant du skrev om i inlägg 50 eller köra Esets online-skanner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, UAC var aktiverat.

Jag gjorde som du skrev. och skapade ett nytt administratörskonto. Sen fick jag lite panik.

För jag vet inte vad som ska göras där? massvis med inställningar och skapa skiva.

Är detta då ett tillfälle att skapa dem recoveryskivor eller vad dem heter som jag missade när datorn var splitterny?

Ska man ta in alla filer också eller ska man lämna dem kvar på min gamla konto.

Som du förstår är något nytt så blir det komplicerat för en icke så kunnig. :( Så jag gjorde inget förutom att jag skapade kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har skapat några recovery-skivor så är det ju bra att göra det. De är bra att ha den dagen hårddisken går sönder.

Du behöver inte flytta över några filer nu eller något annat utan försök bara göra sådant som du inte kunde göra med ditt vanliga konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om du inte har skapat några recovery-skivor så är det ju bra att göra det. De är bra att ha den dagen hårddisken går sönder.

Du behöver inte flytta över några filer nu eller något annat utan försök bara göra sådant som du inte kunde göra med ditt vanliga konto.

Det gick inte att koppla upp mot internet från det nya kontot. Får till svar att jag inte har behörighet. ( men vem fan har behörighet då om inte jag? Förlåt för svordomen)

Redigerad av Sandstone50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beklagar men det verkar vara något stort Windows-problem i datorn. Jag har inte kunskapen att komma längre med dessa behörighetsproblem. Det är möjligt att andra har några förslag om du frågar i Vista-forumet i stället, men det enda jag kan föreslå är en ominstallation av Windows. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beklagar men det verkar vara något stort Windows-problem i datorn. Jag har inte kunskapen att komma längre med dessa behörighetsproblem. Det är möjligt att andra har några förslag om du frågar i Vista-forumet i stället, men det enda jag kan föreslå är en ominstallation av Windows. :(

Tack Cecilia!

Jag uppskattar din hjälp.

Det är storartad av dig att du lägger ner tid på oss blåbär.

Jag ska nu starta en ny tråd med egen inloggning så jag får nytta av bevakningsbrev.

Underlättar.

Tack också att du hänvisar vidare.

Hejdå! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Postad · Gömd av Manneman, Juni 13, 2012 - På gränsen till otillåten reklam
Gömd av Manneman, Juni 13, 2012 - På gränsen till otillåten reklam

Har haft liknande problem, råkade öppna ett mail som innehöll virus. Ja jag vet att det var dumt att göra, men det var mycket just så det gick av bara farten. Hela datorn blev låst och en helskärm kom upp som hotade med polis och krävde mig på böter för att jag enligt dem gjort olagligheter på internet.

Kan inte så mycket om datorer själv och skall jag vara ärlig så funderade jag på att betala de 1000:- de begärde för att få tillgång till min dator igen. Ja dumt igen! men jag kan ju inte var den enda som tänkt så, annars hade de ju inte fortsatt.

En bekant tipsade mig om en firma i Göteborg som hjälpt honom när han behövde ominstallera sitt Windows. Jag ringde dem och de kunde hjälpa mig. Har för mig det gick på ca 500:- och då kom en kille till mig och gjorde allt jobbet. Så skönt att få det fixat, jag trodde att det var kört, alla bilder på barnen, filmer mm.

Om det finns fler som jag i Göteborgs området så kan jag rekommendera er att ringa Västerdata. Hemsidan var på www.vasterdata.se och be dem fixa det.

Glad datorägare igen :)

Stig

Länk till kommentar

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...