Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej
Det verkar som jag råkat ut för ett elakt jäkla virus. Har googlat för lösningar i 24h nu men icke. Kommer inte in i windows öht. Har varit inne och pillat i BIOS inställningarna i bootmenyn. Ibland hittar bioset HD'n men oftast inte. Det går heller inte att spara inställningarna i bios för det ställer om sig varje gång så att ja inte kan välja att boota från windowspartitionen. Window boot manager finns inte öht som alt. heller.

Testade att installera Ubuntu som sista utväg. Det gick inte heller. Kom inte förbi "filsystemskravet". Men helt plötsligt dyker Ubuntu desktop upp. Ubuntu blev väl installerat på USB stickan så att ja körde från den? När jag startade om igen var det samma problem.

Kör på en ASUS laptop

Tog lite bilder på BIOS:

https://ibb.co/bN7XCNr
https://ibb.co/XXFN6NC
https://ibb.co/Czy3hdQ

https://ibb.co/nwFzm1F
https://ibb.co/tXbzy0G

 

 

Redigerad av Mancool
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Mancool sade:

Hej
Det verkar som jag råkat ut för ett elakt jäkla virus. Har googlat för lösningar i 24h nu men icke. Kommer inte in i windows öht. Har varit inne och pillat i BIOS inställningarna i bootmenyn. Ibland hittar bioset HD'n men oftast inte. Det går heller inte att spara inställningarna i bios för det ställer om sig varje gång så att ja inte kan välja att boota från windowspartitionen. Window boot manager finns inte öht som alt. heller.

Testade att installera Ubuntu som sista utväg. Det gick inte heller. Kom inte förbi "filsystemskravet". Men helt plötsligt dyker Ubuntu desktop upp. Ubuntu blev väl installerat på USB stickan så att ja körde från den? När jag startade om igen var det samma problem.

Kör på en ASUS laptop

Tog lite bilder på BIOS:

https://ibb.co/bN7XCNr
https://ibb.co/XXFN6NC
https://ibb.co/Czy3hdQ

https://ibb.co/nwFzm1F
https://ibb.co/tXbzy0G

 

 

Din dator är gammal. Eftersom inställningarna ändrar sig hela tiden skulle det felet bero på att backupbatteriet på moderkortet är slut. Har du kontrollerat batteriet?

Sannolikt är det ett CR2032, för det är det vanligaste batteriet på moderkort.

När du startar datorn, har du testat att starta upp med startmenyn (Boot Menu) och från den välja disken med Windows på? En Asus-dator har startmenyn från knapp F8 på tangentbordet. När datorn har startats klickar du upprepade gånger på knapp F8 tills dess du ser en startmeny. Där skall du kunna välja den disk som du har Windows på. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är så gammal kan det kanske vara så att hårddisken/SSD har lagt av.

Om du vet hur man öppnar datorn och kommer åt hårddisken/SSD så kanske du kan pröva om det har blivit oxid på dess kontakter genom att dra ur dem och sätta tillbaks dem.

Eftersom det inte finns några BIOS-virus som sprids så flyttar jag tråden också.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, X-Men sade:

Din dator är gammal. Eftersom inställningarna ändrar sig hela tiden skulle det felet bero på att backupbatteriet på moderkortet är slut. Har du kontrollerat batteriet?

Sannolikt är det ett CR2032, för det är det vanligaste batteriet på moderkort.

När du startar datorn, har du testat att starta upp med startmenyn (Boot Menu) och från den välja disken med Windows på? En Asus-dator har startmenyn från knapp F8 på tangentbordet. När datorn har startats klickar du upprepade gånger på knapp F8 tills dess du ser en startmeny. Där skall du kunna välja den disk som du har Windows

23 timmar sedan, X-Men sade:

Din dator är gammal. Eftersom inställningarna ändrar sig hela tiden skulle det felet bero på att backupbatteriet på moderkortet är slut. Har du kontrollerat batteriet?

Sannolikt är det ett CR2032, för det är det vanligaste batteriet på moderkort.

När du startar datorn, har du testat att starta upp med startmenyn (Boot Menu) och från den välja disken med Windows på? En Asus-dator har startmenyn från knapp F8 på tangentbordet. När datorn har startats klickar du upprepade gånger på knapp F8 tills dess du ser en startmeny. Där skall du kunna välja den disk som du har Windows på. 

 

X-Men: F8 funkar inte. Har testat ett antal gånger. Batteriet bytte jag igår utan resultat. Ställde klockan på rätt datum eftersom den resettat sig.

Cecilia:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Cecilia sade:

Eftersom datorn är så gammal kan det kanske vara så att hårddisken/SSD har lagt av.

Om du vet hur man öppnar datorn och kommer åt hårddisken/SSD så kanske du kan pröva om det har blivit oxid på dess kontakter genom att dra ur dem och sätta tillbaks dem.

Eftersom det inte finns några BIOS-virus som sprids så flyttar jag tråden också.

Den kan vara HD'n som lagt av men tror inte det. Jag tror fortfarande efter att ha läst en hel del på nätet att det 'är ett virus jag råkat ut för. Läste om "MoonBounce" som installeras "remotely". Min misstanke stärktes när jag märkte att IP4 och IPV6 satte sig som bootorder #1 & #2. Drog ut nätverkskabeln då jag första gången märkte det i BIOS. Nej, ingen oxid på HD'n.

Har en ny burk med i9 i som tur är. Laptopen använde jag endast till att se film, kolla nyheter e.t.c. Har funkat klockrent hittills.

En fråga: Blir inte BIOS'et resettat när man byter batteri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Mancool sade:

Den kan vara HD'n som lagt av men tror inte det. Jag tror fortfarande efter att ha läst en hel del på nätet att det 'är ett virus jag råkat ut för. Läste om "MoonBounce" som installeras "remotely". Min misstanke stärktes när jag märkte att IP4 och IPV6 satte sig som bootorder #1 & #2. Drog ut nätverkskabeln då jag första gången märkte det i BIOS. Nej, ingen oxid på HD'n.

Har en ny burk med i9 i som tur är. Laptopen använde jag endast till att se film, kolla nyheter e.t.c. Har funkat klockrent hittills.

En fråga: Blir inte BIOS'et resettat när man byter batteri?

BIOS blir normalt sett nollställt vid byte av batteri.
Byte av batteri bör ske med ESD-skydd. BIOS kan också bli korrupt vid byte av batteri. En nollställning via BIOS eller, om det finns, kortslutning av resetpunkten.

Vad är det för modell på din Asusdator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, X-Men sade:

BIOS blir normalt sett nollställt vid byte av batteri.
Byte av batteri bör ske med ESD-skydd. BIOS kan också bli korrupt vid byte av batteri. En nollställning via BIOS eller, om det finns, kortslutning av resetpunkten.

Vad är det för modell på din Asusdator?

Har denna modellen : G551JM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Mancool sade:

Har denna modellen : G551JM

Prova det här:

Stäng av datorn.

Tryck ner ESC-knappen och håll den nertryckt. 
Starta datorn och fortsätt håll nere ESC-knappen. 
Du skall strax efteråt kunna få en startmeny.
Kontrollera om din disk visas i menyn.
Om så är fallet, välj disken och se om datorn startar från den.

Ovanstående information fick jag fram med hjälp av modellnumret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mancool sade:

Läste om "MoonBounce" som installeras "remotely".

Men du har ju inte UEFI utan gammaldags BIOS. MoonBounce förhindrar inte Windows att starta utan tvärtom måste Windows starta för att den ska kunna göra något illasinnat.

2 timmar sedan, Mancool sade:

Min misstanke stärktes när jag märkte att IP4 och IPV6 satte sig som bootorder #1 & #2.

Det är normalt att om det inte finns någon lagringsenhet i datorn som det går att starta från så vill datorn i stället försöka starta från en nätverksenhet. Det är ju inget som är normalt i hemmiljö men vanligt på företag.

2 timmar sedan, Mancool sade:

Har funkat klockrent hittills.

Ja, det är ju normalt att saker fungerar tills de går sönder. Ljuskällor går plötsligt inte att tända mm.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Mancool sade:

Testade att installera Ubuntu som sista utväg. Det gick inte heller. Kom inte förbi "filsystemskravet". Men helt plötsligt dyker Ubuntu desktop upp. Ubuntu blev väl installerat på USB stickan så att ja körde från den?

Om du nu redan har ett startbart USB-minne med Ubuntu på kan du starta upp på det och där starta programmet Disks som borde finnas installerat. Där kan du se om disken finns och hur den bedöms må.

image.png.ca483ba7354e35ef71282f16704dac93.png

image.png.d4b2d46b205ef8f42ab3f471796485cd.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, X-Men sade:

Prova det här:

Stäng av datorn.

Tryck ner ESC-knappen och håll den nertryckt. 
Starta datorn och fortsätt håll nere ESC-knappen. 
Du skall strax efteråt kunna få en startmeny.
Kontrollera om din disk visas i menyn.
Om så är fallet, välj disken och se om datorn startar från den.

Ovanstående information fick jag fram med hjälp av modellnumret.

Stort tack för det "hacket". Fick upp bootmenyn och valde min HD men det funkade inte. PC'n frågar efter "insert bootmedia eller "proper boot device". Sen försökte jag med att installera windows 11 från en USB sticka gjord med Rufus. Kommer inte längre än vad bilden nedan visar.

https://ibb.co/N7pD4KK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mikael63 sade:

Om du nu redan har ett startbart USB-minne med Ubuntu på kan du starta upp på det och där starta programmet Disks som borde finnas installerat. Där kan du se om disken finns och hur den bedöms må.

image.png.ca483ba7354e35ef71282f16704dac93.png

image.png.d4b2d46b205ef8f42ab3f471796485cd.png

Tack Mikael63
Återkommer om jag orkar köra en runda till med Ubuntu. Tror att dina infogade bilder kan hjälpa isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Cecilia sade:

Men du har ju inte UEFI utan gammaldags BIOS. MoonBounce förhindrar inte Windows att starta utan tvärtom måste Windows starta för att den ska kunna göra något illasinnat.

Det är normalt att om det inte finns någon lagringsenhet i datorn som det går att starta från så vill datorn i stället försöka starta från en nätverksenhet. Det är ju inget som är normalt i hemmiljö men vanligt på företag.

Ja, det är ju normalt att saker fungerar tills de går sönder. Ljuskällor går plötsligt inte att tända mm.

Är inte 100 på vad som är skillnaden på BIOS och UEFI. Men man lär sig nå't varje dag 🙂
Då vet jag lite mer om bootmedia v/s nätverksenhet.
Det sista får du en 😄 för. Den va lite rolig.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mancool sade:

Är inte 100 på vad som är skillnaden på BIOS och UEFI. Men man lär sig nå't varje dag 🙂
Då vet jag lite mer om bootmedia v/s nätverksenhet.
Det sista får du en 😄 för. Den va lite rolig.
 

BIOS, eller Legacy BIOS, är en äldre variant av moderkortets programvara (firmware). UEFI är en nyare, modern variant av moderkortets programvara. Datorutvecklingen går framåt. För att kunna hantera all ny hårdvara var man tvungen att utveckla moderkortens mjukvara också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Mancool sade:

Stort tack för det "hacket". Fick upp bootmenyn och valde min HD men det funkade inte. PC'n frågar efter "insert bootmedia eller "proper boot device". Sen försökte jag med att installera windows 11 från en USB sticka gjord med Rufus. Kommer inte längre än vad bilden nedan visar.

https://ibb.co/N7pD4KK

Av bilden att döma finns det inget lagringsutrymme på din disk. Antingen är den defekt eller så har du ett annat problem som stoppar möjligheten att läsa disken.

Ditt USB-minne, fixat med Rufus, har den stöd för UEFI enbart eller har du möjlighet att välja legacy? Startar du från USB med UEFI-stöd kommer disken inte att läsas då moderkortet inte stöder detta. 

Jag föreslår att du skapar ett nytt startbart USB-minne med Windows 10 och med hjälp av Media Creation Tool. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mancool sade:

Det går ju bra att lägga bilderna här i forumet direkt, blir lite enklare för andra.

2 timmar sedan, Mancool sade:

orkar köra en runda till med Ubuntu

Om du har minnet med Ubuntu på kvar är det bara att starta datorn med det, inget att installera. Tar väl någon minut eller så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 minuter sedan, Mikael63 sade:

Det går ju bra att lägga bilderna här i forumet direkt, blir lite enklare för andra.

Om du har minnet med Ubuntu på kvar är det bara att starta datorn med det, inget att installera. Tar väl någon minut eller så...

När jag skulle lägga till de första 5 bilderna vid tråstart så fanns det en begränsning på straxt 2mb för att lägga till bilder. Så då letade jag upp en hosting av bilder istället. Testar Ubuntu som sista utväg senare. Återkommer om jag behöver hjälp 🙂

Redigerad av Mancool
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Mancool sade:

Är inte 100 på vad som är skillnaden på BIOS och UEFI.
 

Du kan alltid kika i manualen för Asus moderkort, t.ex. Z590-F Gaming, som hanterar BIOS alla möjliga inställningsalternativ. Jämför med vad som går att göra och hur de olika sidorna ser ut med hur det ser ut i din bärbara dator. Du ser skillnaden och du ser också hur många fler funktioner som finns att ändra i UEFI-baserade moderkort.

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z590-f-gaming-wifi-model/helpdesk_manual/
 

Direktlänkningen till manualen blev knepig. Länkar till sidan istället. 
Klicka på "BIOS manual" för att hämta manualen för BIOS.

Redigerad av X-Men
Tog bort direktlänk till manualen
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bockar & tackar för manualen. Har velat haft den ett tag.
Vet nu att BIOS är äldre & UEFI yngre.
När jag installerar windows 10 på stick använder jag f.t. partitionsschema MBR etersom det är en äldre burk. GPT är likt UEFI nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mancool sade:

Är inte 100 på vad som är skillnaden på BIOS och UEFI. 

Här en rätt bra artikel, och inte så lång att ta sig igenom.
What Is UEFI, and How Is It Different from BIOS? (howtogeek.com)

3 timmar sedan, Mancool sade:

När jag skulle lägga till de första 5 bilderna vid tråstart så fanns det en begränsning på straxt 2mb för att lägga till bilder. Så då letade jag upp en hosting av bilder istället.

Man kan ju minska bildstorleken innan bilder klistras in, 2 MB lär inte behövas för visning på en normalstor bildskärm, i alla fall inte i ett forum.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ChristerE sade:

Här en rätt bra artikel, och inte så lång att ta sig igenom.
What Is UEFI, and How Is It Different from BIOS? (howtogeek.com)

Man kan ju minska bildstorleken innan bilder klistras in, 2 MB lär inte behövas för visning på en normalstor bildskärm, i alla fall inte i ett forum.
 

Gjorde det lite krångligt för mig a.n.g bilderna 😎. Tack för länken. Alltid bra att bli mer bildad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mancool sade:

Bockar & tackar för manualen. Har velat haft den ett tag.
Vet nu att BIOS är äldre & UEFI yngre.
När jag installerar windows 10 på stick använder jag f.t. partitionsschema MBR etersom det är en äldre burk. GPT är likt UEFI nyare.

För att förtydliga lite kan du mycket väl använda en GPT-formaterad disk i en dator som har Legacy-BIOS. Vad som inte går att göra är att installera Windows 10/11 på en GPT-formaterad disk i en dator som har Legacy-BIOS. Där är begränsningen för GPT.

För att installera Windows 10/11 på en disk som är GPT-formaterad krävs att moderkortet har UEFI. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allesammans för er hjälp. Har lärt mig lite mer om BIOS, UEFI, MBR & GPT iaf. Alltid något.
Tror jag ska leta upp en beg. HD till laptopen och testa om det löser problemet. Annars pensionerar jag jag den :-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan test disken i din stationär dator. Disken har identiska anslutningar som vilken annan disk som helst som har SATA-anslutning. 
Alternativt kikar du på en SSD då du kan köpa en sådan till bra pris idag. 
Köp av en begagnad disk är osäkert då du inte har en aning om vad den utsatts för.
Bifogar en länk till Prisjakt där jag sorterat ut 2,5-tumsdiskar från övriga.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s491044841&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...