Gå till innehåll

Dator tappar anslutning till skärmen eller tvärtom


Recommended Posts

Ny dator, en ASUS PN64 / Intel Core i7-12700H / Wifi 6E / DP Port / VESA, samma skärm som innan en Samsung Odessy något tror jag. Då och då så försvinner bilden på skärmen. Har inte hundra procent klurat ut när, det skedde ganska mycket i samband med att jag precis installerat Windows så jag antog att det var drivrutiner och annat som uppdaterades. Efter någon dag så hände det typ aldrig.

Men nu i helgen så installerade jag Steam, påbörjade nedladdning av Mafia och då började skärmen tappa bild igen. Det lugnade ned sig, startade spelet, verkar fungera. Tills en bit in i spelet då det börjar igen.

Jag tror inte det är skärmen det är fel på, jag har använt den ihop med både den dator jag använde innan denna och med jobblaptop och det har fungerar toppen. Så jag tror det är datorn. Jag börjar tro att det orsakas av antagligen mycket cpu användande eller mycket ram användande och jag baserar det på att bilden försvann i samband med att Windows var nyinstallerat och då brukar den vilja tugga på ganska friskt med Windows update och OneDrive synk osv.

Men om någon har några förslag vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det så mottages det tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska omgående. Igår när jag spelade spel så försvann bilden under en längre period. Vilket leder mig till att misstänka att beroende på vad datorn jobbar med så stängs skärmen av. Liksom. Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En störning, spänningstopp, strömspik osv..

I mitt fall är det ett kylskåp som orsakar detta.

Men om skärmen är släckt en längre stund tror jag det är annat.

**

Vet inte om det ens är möjligt men finns det inställningar för grafikkortet som medger att uppdateringsfrekvensen tillåts ändras? Tänker att en ändring, av någon anledning, om det nu då är möjligt, sker och skärmen fattar inte vad som händer? 

  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat BIOS? 
När man söker på nätet angående din modell och det problem du har finns det flera som rapporterar liknande fel. En uppdatering av BIOS verkar ha löst problemet för några av dem.

Om du ger dig på att uppdatera BIOS skall du hämta senaste ME Firmware och installera den först. Därefter skall du nollställa BIOS för att sedan uppdatera BiOS.

Det finns några olika modeller av den dator du köpt. Det är således viktigt att du använder hela modellnamnet, om du tänker hämta BIOS, så du får just den version som passar din dator.

Här är en länk till en av de olika varianterna av PN64:

https://www.asus.com/displays-desktops/mini-pcs/pn-series/asus-expertcenter-pn64/helpdesk_bios?model2Name=ASUS-ExpertCenter-PN64

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, X-Men said:

När man söker på nätet angående din modell och det problem du har finns det flera som rapporterar liknande fel. En uppdatering av BIOS verkar ha löst problemet för några av dem.

När jag söker på det så får jag inga vettiga resultat.

Hur som helst så är jag inte helt hundra på hur jag ska uppdatera bios. Asus har ett program som enligt dokumentation ska kunna uppdatera bios. Den säger att jag har version 1.12, efter en stunds klickande kan man få fram att det finns en version 1.14, men samtidigt säger den att jag har senaste versionen.

Verkar som att man ska kunna uppdatera från usb-minne, men senaste gången jag uppdaterade bios för en sisådär 12 år sedan så slutade det med en dator som inte startade och jag fick me ett proffs byta ut hela bioschippet på moderkortet för att få igång datorn igen. Så jag är inte helt pigg på att behöva uppdatera bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag vet inte hur det är med din dator men jag har varit med om program för att bränna ny BIOS som också har kunnat göra en kopia av befintligt så att man kan backa tillbaks om det inte blir bra.

Tillägg:
Sett https://www.asus.com/support/faq/1008276/ ?
Jag kom till den sidan genom att välja FAQ på sidan som X-men länkade till.

Redigerad av Cecilia
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAQ för om det blir problem med BIOS-uppdateringen finns på sidan https://www.asus.com/support/faq/1040405/.

Jag har uppdaterat BIOS från motsvarigheten till MyAsus flera gånger i den här HP-datorn utan problem. Jag tror att tillverkarna har lärt sig mycket under åren och att det har blivit mycket säkrare. Det förekommer då och då säkerhetsuppdateringar av BIOS så det är ju inte som förr i tiden med bara nya funktioner och buggrättningar.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, _.M sade:

 Den säger att jag har version 1.12, efter en stunds klickande kan man få fram att det finns en version 1.14, men samtidigt säger den att jag har senaste versionen.

Verkar som att man ska kunna uppdatera från usb-minne, men senaste gången jag uppdaterade bios för en sisådär 12 år sedan så slutade det med en dator som inte startade och jag fick me ett proffs byta ut hela bioschippet på moderkortet för att få igång datorn igen. Så jag är inte helt pigg på att behöva uppdatera bios.

Jag föreslår att du startar datorn i BIOS-läget. Där finns den korrekta informationen om vilken BIOS-version som är installerad i din dator. Vanligtvis är det den första versionen. Tillverkarna brukar inte lägga in en senare version förrän vid nästa produktionsserie av moderkort. Ett sådant skifte kan ta upp till 2 år.

För den versionen jag länkat till har det kommit ett antal uppdateringar från version 1.14 fram till den senaste, som är version 2.14. 
 

Jag förstår dilemmat med att uppdatera BIOS. Jag har uppdaterat BIOS på ett oräkneligt antal moderkort. Den enda datorn som krånglat för mig är min bärbara, där den senaste BIOS-versionen såg till att låsa moderkortet fullständigt. Ett evigt trixande lyckades jag att få installerat en tidigare version, trots Fujitsus support information om att det är omöjligt.

Asus har ett inbyggt program i BIOS för uppdatering av BIOS, EZ Flash. Det är lättanvänt och pålitligt. Du kan spara BIOS-filen på disken i datorn, om du lägger den i en mapp i roten på C:\. Det har jag gjort på ett antal datorer de senaste åren.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, _.M sade:

Hur som helst så är jag inte helt hundra på hur jag ska uppdatera bios. Asus har ett program som enligt dokumentation ska kunna uppdatera bios

Istället för att uppdatera BIOS, som du uppenbarligen inte är helt förtjust i, hämta alla de senaste drivrutiner som finns på Asus hemsida och installera dem. Det gäller alla, vilket inkluderar LAN, WLAN, VGA med flera, även om de inte anses vara några som har med bildskärmen att göra. 
Det är bättre att ta dem från Asus sida än att låta Windows Update göra det. Windows Update är inte helt tillförlitligt gällande drivrutiner.

När du hämtar drivrutiner från Asus hemsida, klicka på "Expand all" så du ser alla drivrutiner. Vissa drivrutiner är dolda under en och samma rubrik och du ser dem inte förrän du expanderar all visning av drivrutiner.

Genom att uppdatera alla drivrutiner, just alla är viktigt, kan du sannolikt utesluta att de är inblandade i ditt problem. 

Redigerad av X-Men
Lade till BIOS, som saknades i första meningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2/26/2024 at 9:19 AM, Mikael63 said:

Vet inte om det ens är möjligt men finns det inställningar för grafikkortet som medger att uppdateringsfrekvensen tillåts ändras? Tänker att en ändring, av någon anledning, om det nu då är möjligt, sker och skärmen fattar inte vad som händer? 

Det här kan vara något, skärmen har något som heter FreeSync, vilket är en teknik AMD använder för att variera uppdateringsfrekvens från spel, datorn stödjer Vesas motsvarighet. Kanske så dumt att dom inte är helt kompatibla, för när jag stängde av det i grafikkortets inställningar så försvann problem.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...