Gå till innehåll

Låga fps efter 5 minuter [LÖST]


MikroPizza

Recommended Posts

Det är så att nu har jag haft en egenbyggd dator snart 1år, och nu när jag spelar nåt spel så efter 5 minuter sjunker fps´en till 10 - 5 fps så det är absolut inte spelbart, spel jag testat är : Call Of Duty : Modern Warfare 2, Minecraft, Team Fortress 2, Half - Life 2, Portal 1. Mina specs är AMD Athlon II X4 640 3,0 GHz NVIDIA GeForce 8800 GT DDR3 1333MHz, 4 Gb 750w Strömkälla. Vet att detta inte är nåt kraftpaket, men borde jag inte kunna köra dessa spel? Tack på förhand. / MikroPizza

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja din dator bör absolut klara mer än 5-10fps stabilt i de spelen. Det kan bero på överhettning av grafikkortet. Finns program för att läsa av temperaturer GPU-Z http://www.techpowerup.com/gpuz/

Annars ta ut grafikkortet och blås rent fläkten/kylflänsen om där är mycket damm i dem. Har du inga mer sofistikerade verktyg så brukar ett smalt sugrör funka bra, se bara till att svälja undan innan du blåser. :) Kolla så fläkten verkligen snurrar när datorn är igång.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Låter som du får överhettning av grafikkort som Nicklas säger. Jag hade ett kort som överhettades och sänkte FPS (underklockades) när det blev för varmt. Jag löste det genom att köpa till en extra fläkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja din dator bör absolut klara mer än 5-10fps stabilt i de spelen. Det kan bero på överhettning av grafikkortet. Finns program för att läsa av temperaturer GPU-Z http://www.techpowerup.com/gpuz/

Annars ta ut grafikkortet och blås rent fläkten/kylflänsen om där är mycket damm i dem. Har du inga mer sofistikerade verktyg så brukar ett smalt sugrör funka bra, se bara till att svälja undan innan du blåser. :) Kolla så fläkten verkligen snurrar när datorn är igång.

Ska testa det, blåste annars också stjälv ur datorn igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Mitt grafikkort blev 110 grader och stängdes av, rent hårdvarumässigt. Köpte en fläkt för typ 20 kr och nu håller den 40 grader alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fläkten fortfarande fungerar, är det inte där felet ligger. På grafikkretsen sitter ett litet kylblock (kylfläns) monterad... den kyls av fläkten. Vad som har hänt är helt enkelt att kylblocket har släppt på ett eller annat sätt och behöver monteras om. För att göra det behöver du lite ny kylpasta att använda vid återmonteringen, efter noggrann rengöring. Hjälper inte detta, är grafikkortet trasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fläkten fortfarande fungerar, är det inte där felet ligger. På grafikkretsen sitter ett litet kylblock (kylfläns) monterad... den kyls av fläkten. Vad som har hänt är helt enkelt att kylblocket har släppt på ett eller annat sätt och behöver monteras om. För att göra det behöver du lite ny kylpasta att använda vid återmonteringen, efter noggrann rengöring. Hjälper inte detta, är grafikkortet trasigt.

Okej, får kolla upp det med nån som är kunnig, då jag endast kan grundläggande saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Om fläkten fortfarande fungerar, är det inte där felet ligger. På grafikkretsen sitter ett litet kylblock (kylfläns) monterad... den kyls av fläkten. Vad som har hänt är helt enkelt att kylblocket har släppt på ett eller annat sätt och behöver monteras om. För att göra det behöver du lite ny kylpasta att använda vid återmonteringen, efter noggrann rengöring. Hjälper inte detta, är grafikkortet trasigt.

Ja, så kan det kanske vara. På mitt har jag ett kylblock som sitter fjädrat fast mot GPUn lixom. Sitter där kylpasta?

När mitt överhettades kunde jag bränna fingret mot kylblocket riktigt illa, kolla om ditt kylblock är kallt genom att ta på det. Om kylblocket är kallt men datorn visar höga temperaturer kan det vara som e-son säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Principen för kylning av grafikkretsen är exakt densamma som för processorn. Det vill säga ett kylblock med någon form av värmeledande pasta, som fästs ovanpå kretsen och som sedan kyls av en fläkt.

Det som kan vara knepigt med grafikkort är att komma underfund med infästningen som varierar från kort till kort, men ofta är det just någon form av fjädrande "knäpp-fästen".

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hinner inte kolla nu men jag har för mig att det finns en hel del filmer på t.ex Youtube som visar hur man byter kylare på grafikkort för de som vill ha en bättre än standardkylaren. Proceduren är ju densamma som för att fästa om standardkylaren. Och ditt grafikkort i 8800-serien var en väldigt populär modell så det borde gå att hitta någon bra film på det.

Men först.. Om du har ett kort som ser ut i stil med detta alltså med kylflänsen under en plastkåpa. Har du tagit av kåpan och kollat noga så där inte kilat sig fast damm mellan flänsarna? Det är nämligen lätt hänt och vanligt att det gör det och det krävs bra tryck när man blåser för att få loss det. Det räcker inte att blåsa in under plastkåpan med bara munnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hinner inte kolla nu men jag har för mig att det finns en hel del filmer på t.ex Youtube som visar hur man byter kylare på grafikkort för de som vill ha en bättre än standardkylaren. Proceduren är ju densamma som för att fästa om standardkylaren. Och ditt grafikkort i 8800-serien var en väldigt populär modell så det borde gå att hitta någon bra film på det.

Men först.. Om du har ett kort som ser ut i stil med detta alltså med kylflänsen under en plastkåpa. Har du tagit av kåpan och kollat noga så där inte kilat sig fast damm mellan flänsarna? Det är nämligen lätt hänt och vanligt att det gör det och det krävs bra tryck när man blåser för att få loss det. Det räcker inte att blåsa in under plastkåpan med bara munnen.

Om det är ungefär samma som på cpu, då ska jag försöka själv ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...