Gå till innehåll

Aldrig mer Nybergsbil...


Venoms

Recommended Posts

Nybergs bil är en Volvohandlare, för er som inte vet...

Förra året lämnade jag in min Volvo V70 2,5t awd -99 för att den sotade och drog ofattbara 4 liter/mil.. något är fel :rolleyes:

Teknikern sa "det är säkert lambdasonden som är kass, det blir såhär då.". En vecka felsökningar senare hade de bytt luftmängdmäteare och lite annat... ingen förbättring, då byter han lambdan.... och allt blir bra... men en vecka och 11000 kronor fattigare surt.

Nu, i år... går den dåligt på tomgång och ets-lampa lyser. Du måste byta gasspjällhuset och uppgradera programvaran i datorn...

-Fint, gör det och fixa en service när du ändå har bilen här...

Teknikern ringer efter fem timmar... Du, jag får inte kontakt med datorn... den är säkert chippad.. har du gjort det?

Nä, inte vad jag vet..

Den är chippad.. du får köpa en ny motorstyrning.. bara 10000 + moms... "många vill ju ha sina trotjänare igång :rolleyes: ".

Inte jag, fixa en begagnad... sagt och gjort.. från Walters i F-berg... obrukbar, de hade inte nollat den innan skrotningen av bilen..

Nu ska jag hämta bilen...

Du.. du måste betala servicen.. Va!, har du gjort service på en motor som inte fungerar??

Ja, det är så vi arbetar här på Nybergs.. för att spara tid åt kunden...

Men snälla du, du gör väl ändå inte service på en motor som inte fungerar...?

Ja.. så kan man kanske se det såhär efteråt.. lite dumt.. men du måste ändå betala...

Nu är bilen hemma, avställd...

Är det någon som vill ha en Volvo 2,5t awd -99 fullservad i alla år, bytt kamrem vid 15000, nu har den gått 23,7

10000 som den står, motorn startar, men går dåligt på tomgång.

Enl tek behövs byte av spjällhus och en omprogrammering av chippet...

"Ny bil ska inhandlas. Nu blir det en Honda CR-V" :lol:

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ja.. så kan man kanske se det såhär efteråt.. lite dumt.. men du måste ändå betala..." :o:blink: Jag lider med dig Venoms.

Fick mig att tänka på följande svar som skulle varit ytterst lämpligt.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Hahaha shiiiit. Vad fasen är ens en lambdasond? Bilverkstäder kan i stort sett hitta på vad de känner för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid tråkigt när det blir problem med bilar som är chippade hos en icke auktoriserad Volvoverkstad. När vi genomför en service enligt Volvos riktlinjer kan vi inte i förväg veta om en bil är chippad. När serviceprocessen genomförs avslutar vi med att ladda ner senaste mjukvaran. Nu fungerade inte nedladdningen pga chippning och styrenheten måste bytas ut. En begagnad styrenhet som inte är nollad fungerar inte då den fortfarande är “gift”, anpassad för en specifik bil. Som du skriver så är det Walter, som har sålt enheten och det är Walters som skulle nollat den begagnade motorstyrningen. Vid båda tillfällena du lämnade in bilen så genomförde vi en felsökning samt åtgärdade vi felen. Vi genomförde den service du beställde och måste ta betalt för arbetet. Problem som uppstår pga chippning hos icke auktoriserad verkstad kan vi inte ta ansvar för. I Volvohandeln får du alltid garantier på det arbete som utförs.

Det är jätteviktigt att kontrollera med tidigare ägare om bilen är chippad. Vi rekommenderar inte att chippa bilen eller att man använder delar som inte är Volvo Original då det efteråt kan medföra problem och extra kostnader som i ditt fall. Det är sällan en ickeauktoriserad verkstad som chippat bilen vill ta ansvar för följdproblem pga chippningen.

Vill man få ut mer effekt rekommenderar vi att man vänder sig till en auktoriserad Volvoverkstad och köper Volvo Polestar Effektoptimering. Då får man garantier och bilens funktioner riskerar inte att påverkas negativt pga trimningen. Jag hoppas att vi har kunnat klargöra vårt ansvar, vad som har hänt samt tagit bort eventuella frågetecken.

Vänliga Hälsningar Susanne, Nybergs Bil

Nybergs Bil är en auktoriserad Volvoversktad som är både kvalitets och miljöcertifierade. Vi är medlemmar av MRF, Motorbranschens Riksförbund. www.nybergsbil.se

Redigerad av Nybergs Bil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid tråkigt när det blir problem med bilar som är chippade hos en icke auktoriserad Volvoverkstad. När vi genomför en service enligt Volvos riktlinjer kan vi inte i förväg veta om en bil är chippad. När serviceprocessen genomförs avslutar vi med att ladda ner senaste mjukvaran. Nu fungerade inte nedladdningen pga chippning och styrenheten måste bytas ut. En begagnad styrenhet som inte är nollad fungerar inte då den fortfarande är “gift”, anpassad för en specifik bil. Som du skriver så är det Walter, som har sålt enheten och det är Walters som skulle nollat den begagnade motorstyrningen. Vid båda tillfällena du lämnade in bilen så genomförde vi en felsökning samt åtgärdade vi felen. Vi genomförde den service du beställde och måste ta betalt för arbetet. Problem som uppstår pga chippning hos icke auktoriserad verkstad kan vi inte ta ansvar för. I Volvohandeln får du alltid garantier på det arbete som utförs.

Det är jätteviktigt att kontrollera med tidigare ägare om bilen är chippad. Vi rekommenderar inte att chippa bilen eller att man använder delar som inte är Volvo Original då det efteråt kan medföra problem och extra kostnader som i ditt fall. Det är sällan en ickeauktoriserad verkstad som chippat bilen vill ta ansvar för följdproblem pga chippningen.

Vill man få ut mer effekt rekommenderar vi att man vänder sig till en auktoriserad Volvoverkstad och köper Volvo Polestar Effektoptimering. Då får man garantier och bilens funktioner riskerar inte att påverkas negativt pga trimningen. Jag hoppas att vi har kunnat klargöra vårt ansvar, vad som har hänt samt tagit bort eventuella frågetecken.

Vänliga Hälsningar Susanne, Nybergs Bil

Nybergs Bil är en auktoriserad Volvoversktad som är både kvalitets och miljöcertifierade. Vi är medlemmar av MRF, Motorbranschens Riksförbund. www.nybergsbil.se

Visst är det så, men man kan ju förvänta sig att en tekniker av idag ska kunna tänka lite själv och inte bara följa ett papper slaviskt...

Att göra service på en motor som inte fungerar.. det erkände teknikern själv att han inte skulle ha gjort..

I frågan om förra årets bravader, kan man fundera på varför teknikern inte bytte sonden från början, speciellt när han själv misstänkte att det skulle vara den som är problemet..

Hursomhelst, allt är betalt och jag kommer aldrig mer att äga en volvo...

(Och så känns det lite bättre när man får gnälla av sig lite... :P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...