Gå till innehåll

Formatera hårddisk i xp


bojoh

Recommended Posts

Jag ärvde dotterns gamla dator, och vill formatera hårddisken och göra en totalt fräsch installation av xp igen.

Försökte installera xp som följde med datorn, men det gick inte för att versionen på datorn är nyare än versionen som ursprungligen följde med datorn.

Så tips är ju välkommna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar,

Jag har tydligen något annat problem också, för när jag är i installationsprogrammet så har jag kanske två- tre sekunder på mig att välja, och så stänger datorn av sig. Jag hinner inte läsa alternativen och välja. Finns det möjligen nå´n slags timeout funktion som är väldigt kort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har inte med överhettning att göra, problemet uppträder bara i installationsprogrammet när jag försöker installera xp.

Upptäckte precis att det står varningsnivå vid mina inlägg, har jag uppträtt olämpligt på något sätt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns Timeout :

http://support.microsoft.com/kb/289022

Vet nu inte riktigt vilken meny du kommer in i, men antar att det är menyn där du kan välja boot ordningen.

Kanske att du behöver komma in Bios och ändra boot ordningen där. Ändra ordningen till så att datorn bootar ifrån CD/DVD läsare.

Varningsnivå ? Tror inte att det är olämpligt att ställa frågor :) Moderatorn får nog förklara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har inte med överhettning att göra, problemet uppträder bara i installationsprogrammet när jag försöker installera xp.

Upptäckte precis att det står varningsnivå vid mina inlägg, har jag uppträtt olämpligt på något sätt ?

Var i installationen inträffar det?

Klicka på texten varningsnivå så får du mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i installationen inträffar det?

Klicka på texten varningsnivå så får du mer information.

Tack vare Turbopumps hänvisning till installationsguiden kan jag nu läsa alternativen i lugn och ro utan att datorn hinner stänga av sig. Så den som är intresserad kan ju läsa Turbopumps guide.

Jag kan helt enkelt inte installera en " ren kopia av windows " på grund av att den installerade versionen av windows på datorn är en nyare version än den oem-version som följde med datorn när den köptes, och vilken jag nu försöker installera.

Så därför behöver jag nog formatera hårddisken för att komma vidare, och så långt har jag inte lyckats att komma på grund av den väldigt korta tiden som går innan datorn stänger av sig, och jag får börja om från början igen .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

För att slippa att datorn protesterar mot att du försöker installera en äldre version av windows xp kan du integrera servicepack 3 till din befintliga windows-xp skiva. Du följer guiden här och skapar en ny installationsskiva xp med sp3:

http://www.tipsomvis...ice-pack-3.html

Du behöver programmet nLite för att följa guiden och det hittar du här:

http://www.nliteos.com/download.html

Verkar skumt att datorn som du säger stänger av sig när du försöker installera den äldre xp-versionen men det kanske löser sig med den nya installationsskivan.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slippa att datorn protesterar mot att du försöker installera en äldre version av windows xp kan du integrera servicepack 3 till din befintliga windows-xp skiva. Du följer guiden här och skapar en ny installationsskiva xp med sp3:

http://www.tipsomvis...ice-pack-3.html

Du behöver programmet nLite för att följa guiden och det hittar du här:

http://www.nliteos.com/download.html

Verkar skumt att datorn som du säger stänger av sig när du försöker installera den äldre xp-versionen men det kanske löser sig med den nya installationsskivan.

Jag var hemma hos min äldre dotter som hjälpte mig att formatera hårddisken, hon sa att det inte var xp som var installerat på hårdisken, utan kanske tex vista. Inte vet jag, kanske det men i systeminformationen stod det Windows XP HOME EDITION OEM.

Men nu är iallafall disken tom, så förhoppningsvis kommer jag att lyckas bättre imorgon, när jag försöker igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

För att slippa att datorn protesterar mot att du försöker installera en äldre version av windows xp kan du integrera servicepack 3 till din befintliga windows-xp skiva. Du följer guiden här och skapar en ny installationsskiva xp med sp3:

http://www.tipsomvis...ice-pack-3.html

Du behöver programmet nLite för att följa guiden och det hittar du här:

http://www.nliteos.com/download.html

Verkar skumt att datorn som du säger stänger av sig när du försöker installera den äldre xp-versionen men det kanske löser sig med den nya installationsskivan.

Äldre dottern hjälpte mig att formatera hårddisken, och nu stängde inte datorn av sig, xp är installerat, och efter många uppdateringar fungerar datorn helt okey. Så nu skall jag försöka skapa en xp-skiva med servicepack 3 på.

Tur för mig att det här forumet finns :)

Redigerad av bojoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det gick till slut.

Men när du redan har installerat XP så behöver du ju inte någon skiva med XP+SP3 på. Eller?

Efter nyinstallationen av xp på datorn, tog det en bra stund med windows update att installera massa uppdateringar.

Om jag skulle behöva nyinstallera xp igen, är det ju bra om man har uppdateringarna installerade på skivan.

Särskilt om supporten på xp upphör 2014, så kanske det inte går att uppdatera programmet längre.

Och jag hade nog tänkt använda mitt kära xp litet längre än så.

Så jag tänker nog försöka att göra en skiva fastän det verkar en aning komplicerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok :)

När XP-supporten upphör om 2 år så blir det rätt fort olämpligt att ansluta en XP-dator till internet eftersom nyupptäckta säkerhetshål inte kommer att täppas igen, vilket gör det lätt att infektera en XP-dator då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok :)

När XP-supporten upphör om 2 år så blir det rätt fort olämpligt att ansluta en XP-dator till internet eftersom nyupptäckta säkerhetshål inte kommer att täppas igen, vilket gör det lätt att infektera en XP-dator då.

Det har du nog tyvärr rätt i. Men jag kan iallafall vissla och vara glad i två år till. Och dessutom har jag två år på mig att räkna ut ett sätt att fortsätta använda xp säkert.

:)

Redigerad av bojoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...