Gå till innehåll

Stänga av autoroterande bilder i Utforskaren


martinsson_n

Recommended Posts

Aj då. Mycket av det som ska vara "bra" i Win8 stjälper nästan lika mycket som det hjälper.
Jag har snurrat bilderna ett helt varv, plus rätt, för att få dem rätt på det sätt jag vill ha det.


ps

Lite ny i det här forumet. Som alltid svårast att veta vad tillverkaren/alla andra döpt saker och ting till.
Jag funderade på en annan sak, varför det är så segt att flytta saker på datorn, i Win8. Gissar att det är os:et, datorn är ny och snabb i7-processor och massa minne.
Gissar att det kanske är indexeringen, eller vad det heter, men det fick jag inga träffar på.
Hur söker man lättast i forumet? I rutan till höger? Fast då får jag ju alla os...
Tack /nm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag hade samma problem, upptäckte det nyss när jag laddade upp bilder. Plötsligt var de inte vända åt det håll jag nyss såg på skrivbordet.
Har en lösning - och det är i registret.

Registrerade mig på den här sajten nu för att kunna svara TS. Vet hur frustrerande det är när man googlar och kommer in i trådar där frågan ställs men ingen lösning är presenterad.

Varsågod!
http://www.howtogeek.com/129732/how-to-disable-screen-rotation-in-windows-8/

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påverkar det också hur Win8 visar bilder i Utforskaren, det som trådskaparen efterfrågade?

 

Ojsan, det kan jag tyvärr inte svara på just nu på rak arm. Har liksom inte startat om än och hunnit kontrollera allt.

Det är väldigt störigt när man inte vet vilket håll bilden ligger på egentligen. Laddar man upp en bild på Facebook eller Blocket så hamnar allt på sniskan. Oerhört störigt.

Men jag återkommer om detta när jag har tid att granska effekterna.

(Andra är välkomna att hinna före så vi får klarhet i detta!) :)

Redigerad av BubbeLubben
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att ändra i registret. Mer än en gång, suck. Även startat om och testat flera varianter.

 

MEN det går inte.

 

Däremot ändrade jag autorotera i kamera (en Canon IXUS, gissar att det kan vara tillämpligt för övriga modeller) då funkar det!

 

Det verkar som att datorn/os:et kollar kameran/bildens information om hur kameran hölls när bilden togs, när det är aktiverat, och tvärtom.

Kanske går att lösa en sådan inställning i registret. Men hur hittar man sådant. Så geekig är inte jag :) (inte utan den finfina guiden ovan iaf).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...