Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

Recommended Posts

Sökfunktionen som introducerades med Windows Search 4.0 i samband med Windows Vista lever kvar även i Windows 7, 8 och 8.1 och är kraftfullare än många vet. Förutom att helt enkelt börja skriva ett applikationsnamn eller namn på en fil eller dokument så går det att göra så mycket mer när det gäller att hitta information i dokument, filer eller e-postmeddelanden.

Till att börja med går det att söka i innehållet i många typer av dokument, exempelvis Word-filer såväl som vanliga textfiler. Man kan till och med söka i innehållet i textfiler som ligger i en zip-fil.

Det går dessutom att aktivera indexering av filer där som standard bara namnet indexeras, exempelvis kan du aktivera det för JAR-filer (Java) eller andra typer av filer som innehåller ren text. Detta görs via Indexeringsalternativ > Avancerat > Filtyper och där välja en filtyp och sedan aktivera "Indexera egenskaper och filinnehåll".

Själva sökverktyget du kan söka i är startmenyns sökfält i Windows Vista, 7 och 8/8.1 respektive sökfältet som finns i övre högra hörnet i Windows Utforskaren.

Avancerade söktermer

Det går också att förfina sina sökresultat genom att använda olika termer. Olyckligtvis har Microsoft översatt dessa till svenska och den enda dokumentation som finns att tillgå är på engelska. Här kommer i alla fall några exempel på hur man kan lägga till olika termer för att förfina sökningarna.

Sök efter Word-filer (detta inkluderar både doc och docx-filer)

typ:doc

Sök efter en fil som innehåller filnamnet "dokument"

namn:dokument

Kombinera dessa för att söka efter Word-dokument som innehåller filnamnet "dokument".

namn:dokument AND typ:doc

Du kan också använda OR vilket i söksträngen ovan skulle innebära att du söker efter dokument som antingen innehåller "dokument" i filnamnet eller är av typen Word-dokument.

Det finns äver fler söktermer att tillgå:

senaständrad:igår
senaständrad:för länge sedan
senaständrad:tidigare i år
senaständrad:tidigare den här månaden
senaständrad:förra veckan
senaständrad:tidigare den här veckan

eller

storlek:tom
storlek:mycket liten
storlek:liten
storlek:mellan
storlek:stor
storlek:mycket stor
storlek:gigantisk

Sök i e-post och dokument där Andreas Stenhall är författaren av dokumentet eller har skickat e-postmeddelandet:

författare:andreas stenhall
harbilagor:ja AND från:andreas stenhall AND textsträng

Sammanfattning

Sökfunktionen i Windows är riktigt kraftfull, använd ovanstående information för att snabbare och enklare hitta det du söker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

• Liknande innehåll

• Av perk
      Min HP dator med win7 har varit seg och hårddisken varit ”ganska” full. När det blivit så tidigare så har jag formaterat (eller vad det heter) om den, med skivan som var med. Då har den alltid blivit pigg, och som den var då den var ny.

Nu när jag gjort det, så verkar det som om hårddisken istället fyllts ytterliggare. Den är bara på 500GB och efter öminstallationen är det endast 9,43GB ledigt utrymme.

Kan någon komma med tips om vad som kan vara felet, kan det ha med win7 och att det inte verkar finnas uppdateringar till det.

Eller kan jag göra något fel, är några år sedan jag gjorde det senast och minnet i mitt huvud är väl inte vad det borde vara. Men det har aldrig varit några problem tidigare då jag gjort det.

Tacksam för hjälp
    • Av JoWa
      En vecka och en dag efter att Windows 10 släpptes, gick det om Windows 8 i användning den 6 augusti, enligt StatCounter.
      Win7: 54,23 % Win8.1: 14,6 % WinXP: 10,1 % OS X: 8,04 % Win10: 3,59 % Win8: 3,42 % Unknown: 2,13 % WinVista: 1,87 % Linux: 1,54 % Chrome OS: 0,27 % Win2003: 0,12 % Win98: 0,03 % Win2000: 0,01 % WinCE: 0,01 % Other: 0,02 % Windows 10 gick om Vista den 1 augusti.   27 juli till 6 augusti: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-daily-20150727-20150806
    • Av Andreas Stenhall
      Sedan en vecka tillbaka fungerar det nu att söka efter LNK- och URL-filer i startmenyn (sådana som pekar på URL:er) och de dyker upp i sökresultaten! Helt fantastiskt för många företag och skönt att MS äntligen givit med sig och fixat detta
      Läs mer på
      http://www.theexperienceblog.com/2017/02/08/url-and-lnk-files-now-searchable-in-windows-10-search-cortana-start-menu-search/
    • Av Anna Maria
      Jag hoppas att supporten för Windows 7 hjälper till ... Men det kanske inte funkar så bra... Jag läste om en som inte fick så bra hjälp... Om de inte gör det hoppas jag att jag kan få hjälp här...
      Jag har tagit bort återställningspartitionen... Jag trodde inte jag behövde den. Jag försökte att få min dator tyst genom att installera Windows 7 32 bitar istället för Windows 7 64 bitar... Nu har jag inga drivrutiner så att internet funkar på den... Jag trodde att det bara var att hämta på nätet med min Linuxdator och ta till Windowsdatorn  men dessa filer verkar bara gå att ladda ner från Windows update ... Kan man ladda ner såna filer på nån annans Windows dator och ta till sin egen dator ? 
       Mina andra datorer har blivit tysta när jag installerade Windows och Linux 32 bitar... Jag har inte Linux och Windows på samma dator.
      /Maria

• Av Korpen
      Windows update slutar inte söka efter uppdateringar i windows 7 home premium SP1, har testat att köra en fix it från microsoft men det hjälpte inte, nån som har någon ide hur man löser detta? Jag får inga felmeddelanden utan windows update bara söker och söker..
      Tack på förhand