perk

Problem med ominstallation av Windows 7

Recommended Posts

Min HP dator med win7 har varit seg och hårddisken varit ”ganska” full. När det blivit så tidigare så har jag formaterat (eller vad det heter) om den, med skivan som var med. Då har den alltid blivit pigg, och som den var då den var ny.

Nu när jag gjort det, så verkar det som om hårddisken istället fyllts ytterliggare. Den är bara på 500GB och efter öminstallationen är det endast 9,43GB ledigt utrymme.

Kan någon komma med tips om vad som kan vara felet, kan det ha med win7 och att det inte verkar finnas uppdateringar till det.

Eller kan jag göra något fel, är några år sedan jag gjorde det senast och minnet i mitt huvud är väl inte vad det borde vara. Men det har aldrig varit några problem tidigare då jag gjort det.

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du se något i Utforskaren som du inte känner igen, t ex två mappar i C:\ som börjar med Windows eller en ny partition (typ D:)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är två Windows old den ena är på 375GB :o

Men det har alltid varit partitioner.

Går det att ta bort Windows old?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det gör man i Diskrensning, valet för att rensa systemfiler, och om man inte gör det kommer Windows.old att tas bort automatiskt efter en månad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för hjälpen Cecilia, nu verkar datorn betydligt piggare  :mellow:

Och jag sparade en del pengar, det var väldigt nära att jag beställde mig en ny dator. Den här gamla burken får duga ett tag till Facebook, banken, fotoforum och tidningsläsande.

Men jag funderar på en sak till, det verkar som om det fattas någon eller några dll-filer. Kommer något meddelande vid start, just nu kommer jag inte ihåg vilken det var. Men går det att fixa även det?   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normalt går det att fixa, ibland genom ominstallation av programmet där dll-filen ingår, ibland genom att ta bort någon rest efter en avinstallation. Du får skriva ner hela felmeddelandena (eller göra skärmdumpar av dem).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser meddelande ut som kommer nu, det var något annat från början men jag minns inte vad det stod på det.

Dump.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AccelerometerSt.exe brukar vara ett HP-program som ska upptäcka om den bärbara datorn håller på och ramlar för att då låsa armen i hårddisken så att den inte skadar disken i kraschen.

Leta reda på HP:s webbsidor för support av din datormodell och se om det går att hämta programmet därifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är stationär dator jag har men det kanske inte spelar någon roll, men jag hoppas inte den ska ramla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det programmet brukar nog inte användas i stationära datorer. Kan något av HP-programmen i listan över installerade program vara den funktionen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett program som heter HP DriveGuard installerat, kan det var det tror du.

Och törs jag ta bort det, om det går vill säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp det är det programmet. Du kan ju också se om du hittar det på HP:s webbplats så att du kan ominstallera det för att få dit den saknade dll-filen.

Som det är nu fungerar nog inte programmet alls så på det sättet är det ju ingen skillnad att avinstallera det (mer än att du slipper meddelandet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen för hjälpen Cecilia, nu slipper jag i alla fall meddelandet som kom upp.

Har dock inte orkat hitta någon ny fil på HP:s sidor, men det verkar som om jag klara mig utan den  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      En vecka och en dag efter att Windows 10 släpptes, gick det om Windows 8 i användning den 6 augusti, enligt StatCounter.
      Win7: 54,23 % Win8.1: 14,6 % WinXP: 10,1 % OS X: 8,04 % Win10: 3,59 % Win8: 3,42 % Unknown: 2,13 % WinVista: 1,87 % Linux: 1,54 % Chrome OS: 0,27 % Win2003: 0,12 % Win98: 0,03 % Win2000: 0,01 % WinCE: 0,01 % Other: 0,02 % Windows 10 gick om Vista den 1 augusti.   27 juli till 6 augusti: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-daily-20150727-20150806
    • Av Anna Maria
      Jag hoppas att supporten för Windows 7 hjälper till ... Men det kanske inte funkar så bra... Jag läste om en som inte fick så bra hjälp... Om de inte gör det hoppas jag att jag kan få hjälp här...
      Jag har tagit bort återställningspartitionen... Jag trodde inte jag behövde den. Jag försökte att få min dator tyst genom att installera Windows 7 32 bitar istället för Windows 7 64 bitar... Nu har jag inga drivrutiner så att internet funkar på den... Jag trodde att det bara var att hämta på nätet med min Linuxdator och ta till Windowsdatorn  men dessa filer verkar bara gå att ladda ner från Windows update ... Kan man ladda ner såna filer på nån annans Windows dator och ta till sin egen dator ? 
       Mina andra datorer har blivit tysta när jag installerade Windows och Linux 32 bitar... Jag har inte Linux och Windows på samma dator.
      /Maria

• Av Korpen
      Windows update slutar inte söka efter uppdateringar i windows 7 home premium SP1, har testat att köra en fix it från microsoft men det hjälpte inte, nån som har någon ide hur man löser detta? Jag får inga felmeddelanden utan windows update bara söker och söker..
      Tack på förhand
    • Av jakob
      Hej, jag har köpt en splitter ny laptop Acer från media markt, (jag vet att den är Windows 7 kompatibel)
      Jag är desvärre tvungen att omformatera den på grund utav att jag arbetar i Pro Tools 11, var på att den versionen av pro tools inte stöds av Windows 10. (och pro tools 12, som stöds, kostar 5500 kr, medan Windows 7 Home Premium - 64 Bit - ESD kostar kring 800 kr)
      Jag köpte licensen via internet och fick allt via epost, så inga skivor eller usb stickor är iblandade. Varje gång jag försöker installera så hamnar jag på samma ställe. Jag kommer bifoga 5 bilder som pekar på vad som händer, som kanske kan hjälpa er att hjälpa mig bättre.
      När jag kör igång istallationen går allt som det ska fram tills att (se bild 1, tog bilden lite för tidigt, procent satsen hinner komma till 20%) datorn vill startas om som den tidigare nämnde i installationen.
      När datorn startas om så hamnar den direkt på bild nummer 2, (bild nummer 3 är inzoomad på felkoden) och sedan omdirigeras jag till bild nummer 4 (bild nummer 5 är samma som bild nummer 4, bara att man inte såg andra alternativet med min kamera.)
      När jag trycker på F8 när det är markerat på "Installationsprogrammet för Windows" så omdirigeras jag till bild nummer 2
      Därför kan jag endast välja "Windows 10" för att sedan komma tillbaka till mitt föredetta operativ system, dvs windows 10.
      Hur ska jag gå till väga för att kunna fixa windows 7. Skulle uppskatta det jätte mycket, tack på förhand!
      MVH JAKOB

• Av Andreas Stenhall
      Kors i taket men Microsoft har nu släppt en rollup som innehåller alla fixar för Windows 7 sedan SP1 släpptes. Med andra ord kan man nu slippa installera 200+ uppdateringar efter en ny installation av Windows 7 SP1:

Läs mer: https://blogs.technet.microsoft.com/windowsitpro/2016/05/17/simplifying-updates-for-windows-7-and-8-1/
    • Av JoWa
      I en äldre dator med Windows 7 Home Premium 64-bit dyker erbjudande om att uppgradera till Windows 10 upp, men med beskedet att processorn inte stöds, se bild.

Trots inkompatibiliteten återkommer uppgraderingserbjudandet, uppenbarligen till ingen nytta. Jag inaktiverade så mycket GWX-relaterat jag kunde med Autoruns, men det återkommer ändå. Så vad kan avinstalleras för att permanent slippa detta autostartande program?