Jump to content

Bli av med Windows 10-uppgradering

JoWa
Go to solution Solved by fgh_732,

Recommended Posts

I en äldre dator med Windows 7 Home Premium 64-bit dyker erbjudande om att uppgradera till Windows 10 upp, men med beskedet att processorn inte stöds, se bild.

post-7701-0-95401900-1438843987_thumb.pn

Trots inkompatibiliteten återkommer uppgraderingserbjudandet, uppenbarligen till ingen nytta. Jag inaktiverade så mycket GWX-relaterat jag kunde med Autoruns, men det återkommer ändå. Så vad kan avinstalleras för att permanent slippa detta autostartande program?

Du har kanske kollat att det verkligen stämmer, men om inte så verkar den där utpekningen inte riktigt säker. I ett annat forum var det en med dual-boot, Windows 7 och Windows 8.1, där Windows 8.1 gick bra att uppgradera men i Windows 7 fick han samma meddelande som du. Vilket förstås måste vara nonsens eftersom det är samma processor i båda fallen.

Nej, jag tror inte att det stämmer. Det är en AMD Athlon 64 3800+ ”Newcastle”. Den stöder SSE2, och några högre krav ställer väl inte Windows 10.

Å andra sidan duger Windows 7 den tid datorn har kvar, troligen kortare än den återstående tid som W7 hålls uppdaterat. Datorns ägare och användare är inte överdrivet förtjust i ”onödiga” förändringar. ;)