Gå till innehåll

Följ med på en resa inutu en macbook.


Recommended Posts

Tänkte ta med er på en liten resa inuti en macbook, så får ni se båda sidor.
Hittills får man bara ta del alla amerikanska reportage, där fina skal exponeras, och hur himla bra dom är.
men även macbook har en insida - som få känner till.

 

Denna "operation" kommer att handla om en enkel ominstallation, som inte slutar som väntat.
Eller för min del rättare sagt, så var den inte oväntat.
 

Okej, here we goo. Denna operation har vi 30 min. betalning för.
Ominstall, in med USB.sticka, Lions operativ, "macbooken" räknar på disken och "tycker" att disken
är kass, protesterar mot smart'drivern, då den överstigit antalet cykler. (vad macbooken tycker)
Disken är förövrigt okej, då den fungerar helt okej i "bänk". (Den fungera innan)


 

Vi kommer inte vidare utan Steve Jobs har bestämt att vi måste nu byta disk.. han vill ju ha en "eftermarknad"

too be continue...

 

 

post-6485-0-22810200-1361297662_thumb.jp

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp nu är vi framme vid disken, här finns inga konstigheter, fyra skruvar sitter under märkningarna
mac är dom enda som drar alla kablar över disken, de går inte heller att koppla loss då dessa går

under m-kort & batteri i detta fall, känsliga kopplingar/skarvar sätter det gärna över diskens hållare.

 

Disken är även lite limmad, man får bända utan att flatkablar går sönder, sedan tråcklar man ut den.
Disken är en 1.8" med lite udda interface, kallas ZIF-ata.

 

Nån som ser några konstigheter... Too be continued..

(Klicka för förstoring.)

 

 

post-6485-0-57795300-1361316194_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp snart skall vi ta ut disken, då ser jag att kabeln till webcamen har varit klämd mellan locket & chassi.

Kabeln är en tvåledad 1mm tunn med jordfläta, går inte att löda/skarva.

 

Bilden i inlägget ovan illustrerar kabelfästen, de har ändå bemödat sig att lägga TRE hakskor för att detta inte skall ske,

så konstruktörer på apple är bevisligen medvetna om detta.

 

Klicka för förstoring.  Too be continued...

 

 

post-6485-0-92515900-1361384146_thumb.jp

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är tråden taggad med “made in china”? Vad ”Steve Jobs har bestämt” har inte mycket med tillverkningslandet att göra, eller?

 

Fanns ingen större baktanke om taggen, men det är nåt skumt med var apple lägger sin tillverkning.

Min illustration kommer fram till att konstruktionen är mycket speciell, gentemot alla andra tillverkare.

 

Men annars så var din fråga mycket skarp att du uppmärksamma taggen. mest intressant för dig, alla ser vi olika vinklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

njaaa, du får lugna dig lite, i kapitel #7 kommer poängen. Läs; idiotin

Annars finns Camilla Läckberg  ;)

 

Camilla Läckberg är kass på datorer... särskilt äppleburkar.   :rolleyes:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, äpplelådorna är speciella. Försök att montera RAM i en ny iMac. ;)

 

Apple Officially Confirms 21.5” iMac RAM Is Non-User-Replaceable

 

Oj, den artikeln var bra. Deras galenskaper har stört mig i många år, skönt att andra bekräftar det.

 

Räcker med ett citat;

"Even knowledgeable users might have trouble ungluing the screen and removing the logic board,

then putting it all back together."

 

Men jag kommer belysa lite djupare i deras galenskaper, då jag tvingas skruva med sk*tet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gokväll på er.. Thrillern har kommit till kapitel #4 nu.


 

Innan arkitekterna beslutar sig för att bygga gjutformar, ställa in maskiner, med hela produktionskedjan osv..
Så ritar man rejält, och gör en prottotyp. Det gör apples fabrik, men sedan korrigerar dom missarna i efterhand.
Detta är bara ett exempel som illustrerar varför en kablel kom i kläm.
 

De väljer att sätta två kabelskor på diskhållaren A. Detta är väl okej.
De ser senare i produktionskedjan att kabelsträckan C blir får lång och svajjig, då det är skruvhål där.
Plasthållaren B sätts nu i produktion (kanske på en annan fabrik) för att minska svajjigt avstånd.
I andra änden för att minska "svaj" sätter dom faktiskt en tejpbit.

 

Denna tejpbit gillar dom egentligen inte, men dom väljer göra den liten å diskret - istället.
Limytan på denna diskreta tejpbit blir för liten och dessutom försöker dom tejpa mot gummi av cpu-fan. (tejp håller inte på gummi..!!)
Plasthållaren B väljer de att montera med dubbelhäftande tejp på en liten skruv med 4mm skalle. Den sitter knappt fast.
Plasthållaren är c:a 5mm och är princip plan, 0.3mm kant, kabeln på 1mm ramlar givetvis av.
 

Om nu en annan datortillverkare, vilken som helst, skulle missa detta, (vilket jag aldrig sett) satt en REJÄL tygtejp på diskens

framkant  (i höjd med skruvhållet.) och löst problemet på rätt sätt. (Alla andra datortillverkare använder sig av tygtejp på c:a 2-4 ställen.)

 

 

post-6485-0-84605600-1361471255_thumb.jp

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...