Gå till innehåll

Kan ej ansluta till internet, behöver hjälp [LÖST]


Recommended Posts

Hej,

 

Jag har idag fått lite problem efter att ha kopplat ur & sen tillbaka mitt modem & router och nu funkar det inte att ansluta till internet..det funkar inte när jag är kopplad via routern men när jag kopplar ethernet kabel direkt till bredbandsmodem så får jag inrernet direkt.

 

Så problemet är uppenbarligen med min router på nåt vis, det är en D-link DIR-635 och jag har testat att göra en reset på routern men det funkar ändå inte.

 

Får felmeddelandet "Local area connection saknar giltig IP-konfiguration" när jag försöker ansluta som ni kan se i skärmdumparna jag bifogat nedanför,

 

post-4822-0-87064000-1362827743_thumb.jp

post-4822-0-45154600-1362827762.jpg

post-4822-0-34048900-1362827781.jpg

 

Nån som vet hur jag ska göra för att lösa detta? Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på nätverksikonen, den ligger jämte klockan, ser du några trådlösa nätverk (SSID) där öht?

Om inte; så ligger felet på din dator, wireless kan vara avstängt - många ggr. av misstag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På datorn som jag föröker komma ut på internet med (kopplad med ethernet kabel) syns inga trådlösa nätverk, dock kan jag se nätverket på mina mobila enheter som min iPhone där "dlink" syns under tillgängliga nätverk.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har idag fått lite problem efter att ha kopplat ur & sen tillbaka mitt modem & router och nu funkar det inte att ansluta till internet..det funkar inte när jag är kopplad via routern men när jag kopplar ethernet kabel direkt till bredbandsmodem så får jag inrernet direkt.

Så problemet är uppenbarligen med min router på nåt vis, det är en D-link DIR-635 och jag har testat att göra en reset på routern men det funkar ändå inte.

Får felmeddelandet "Local area connection saknar giltig IP-konfiguration" när jag försöker ansluta som ni kan se i skärmdumparna jag bifogat nedanför,

Nån som vet hur jag ska göra för att lösa detta? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh

Tänds lysdioderna som hör till nätverkskontakterna i datorn och routern när du stoppar i nätverkskabeln?

Är det samma kabel som du ansluter till routern och direkt till bredbandsmodemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en stationär dator så kan inte ge dig ett namn, förstår inte riktigt vad du menar.. Varför måste jag slå på wireless på datorn som jag försöker ansluta via fast lina?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänds lysdioderna som hör till nätverkskontakterna i datorn och routern när du stoppar i nätverkskabeln?

Är det samma kabel som du ansluter till routern och direkt till bredbandsmodemet?

Ja, dom tänds.

Det är samma kabel som ansluts till router & bredbandsmodemet. Allting har funkar felfritt  fram tills igår när jag var tvungen att dra ur alla kablar från modem & router och sen när jag kopplade tillbaks så funkar det inte längre..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck "windowsknappen + R", skriv in CMD och sedan OK,,

Skriv inne i Kommandotolken,,  ipconfig /release  ,,  tryck return,, skriv in,,  ipconfig /renew  ,, tryck return.

Stäng CMD. Funkar det då ?

 

Japp, har redan testat detta utan resultat. Testade även /flushdns som jag blev tipsad om på ett annat forum men funkade heller inte..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ibland får man starta modemet först, sedan koppla in routern, och därefter en kallstartande dator. Du har nog testat det också ?

Fel på routerns inställningar för DHCP ?

 

Testade precis att göra som du föreslog utan resultat.

 

Jag testade även att koppla in en annan router som jag hade liggandes här hemma, en D-link DIR-615 och får exakt samma problem med den..får mig att misstänka att problemet ligger kanske i nätverskortet i datorn på nåt vis?

Kortet är ett: Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20)

 

Jag kollade efter nyare drivare till kortet men hade senaste..kan det hjälpa att avinstallera kortet och sen låta windows återinstallera? Läste nåt om detta när jag googlade mitt problem.

 

Suck..

 

Redigerad av neo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en stationär dator så kan inte ge dig ett namn, förstår inte riktigt vad du menar.. Varför måste jag slå på wireless på datorn som jag försöker ansluta via fast lina?

 

Sorry jag läste in ditt inlägg/problem fel, samt jag utgick från en laptop. Så du har varken wireless on-off "knappar".

 

Men om du skall byta router eller modem, så skall du säkrast frilägga (göra det strömlöst) i en halvtimma,

det tar den tiden på din provider att släppa din gamla mac-adress. Annars lurar du systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en cmd-->ipconfig när jag kopplar direkt via bredbandsmodemet och då ser det ut så här:

post-4822-0-00405600-1362836295.jpg

 

Och så här det ser det ut när jag istället är kopplad via routern:

post-4822-0-48531900-1362836325.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du skall byta router eller modem, så skall du säkrast frilägga (göra det strömlöst) i en halvtimma,

det tar den tiden på din provider att släppa din gamla mac-adress. Annars lurar du systemet.

 

Aha, på det viset..detta gjorde jag inte men ska testa. Återkommer med resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, på det viset..detta gjorde jag inte men ska testa. Återkommer med resultat.

 

Därefter gör man säkrast i följande ordning:

Starta routern, vänta i c:a 2 minuter så den hittar en IP-MAC-adress från din ISP.

Starta routern, vänta 2 min igen.

Starta sen EN ensam dator, och be till gud att datorn fångar upp DHCP rätt.

 

Sen skall gudarna veta att routrar går sönder ofta, oftare än  NIC-kortet,

men man kan inte utesluta nånting eller ta nåt för givet i datornas värld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därefter gör man säkrast i följande ordning:

Starta routern, vänta i c:a 2 minuter så den hittar en IP-MAC-adress från din ISP.

Starta routern, vänta 2 min igen.

Starta sen EN ensam dator, och be till gud att datorn fångar upp DHCP rätt.

 

Gick tyvärr inte heller..vet inte riktigt hur jag ska gå vidare härifrån..

 

Det här med DHCP inställningar på routern, vad är det och borde inte detta vara default inställt när jag återställt routern?

Jag kommer heller inte in på inställningssidan för routern på http://192.168.0.1/ så blir ju svårt att ändra nånting där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har inte fått någon IP-adress från routern (169.254... är en sådan som en enhet tar till när den inte får någon via DHCP) och då kan den inte nå routern heller.

Om du är säker på att routern har 192.168.0.1 efter en återställning kan du pröva med att sätta IP-adressen 192.168.0.10 i datorn och se om du kan nå routern då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick tyvärr inte heller..vet inte riktigt hur jag ska gå vidare härifrån..

 

Det här med DHCP inställningar på routern, vad är det och borde inte detta vara default inställt när jag återställt routern?

Jag kommer heller inte in på inställningssidan för routern på http://192.168.0.1/ så blir ju svårt att ändra nånting där.

 

Eftersom du har login: 192.168.0.1 så verkar din router vara minst 5-6 år gammal. Efter den tiden bytte "alla tillverkare" till login 192.168.1.1,

så det är en diger ålder för en D-link.

 

Ditt NIC verkar ju uppenbarligen felfritt då du kan köra det via modemet.

 

Du får låna en router eller handla en prisvärd sak för 300:-

http://www.inet.se/produkt/5401342/netgear-wnr1000-n150

 

Jag har inga mer förslag nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det tycks finnas en DHCP server i modemet eftersom du får 192.168.1.3 som adress när du kopplar in datorn utan router.
Det kan vara så att routern inte får IP adress ifrån modemet istället.
Har du nollställt modemet ? Och sedan koppla in en efter en, eller modem och router samtidigt och därefter datorn ?

Jo, och om du nollställer routern borde det fungera med defaultinställningar.
Har du provat att komma in i routern utan att det är kopplat till modemet, bara dator och modem router ihop ?
Du bör ha javascript aktiverat. Och bara en enkel sak, rätt uttag på modem och router, har missat själv. :wacko:

Edit : Om du nollställer modemet kanske du får vänta en längre stund innan modemet får IP adress.

         Kolla även att nödvändiga Tjänster för nätverk är i gång.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycks finnas en DHCP server i modemet eftersom du får 192.168.1.3 som adress när du kopplar in datorn utan router.

Det kan vara så att routern inte får IP adress ifrån modemet istället.

Har du nollställt modemet ? Och sedan koppla in en efter en, eller modem och router samtidigt och därefter datorn ?

Jo, och om du nollställer routern borde det fungera med defaultinställningar.

Har du provat att komma in i routern utan att det är kopplat till modemet, bara dator och modem ihop ?

Du bör ha javascript aktiverat. Och bara en enkel sak, rätt uttag på modem och router, har missat själv. :wacko:

Edit : Om du nollställer modemet kanske du får vänta en längre stund innan modemet får IP adress.

         Kolla även att nödvändiga Tjänster för nätverk är i gång.

 

Ja, det låter som att det skulle kunna vara så att routern inte får IP ifrån modem. Har nollställt modem men händer ingenting.

 

Har testat att komma in i routern när jag endast är kopplad med modem men får felmeddelande i webläsaren som säger "Anslutningen avbröts - Servern på 192.168.0.1 svarar inte"

 

Har kopplat enligt:

ethernet på dator --> ethernet på router

ethernet på modem --> LAN1 på router

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det blev lite rörigt, jag skrev fel,, försök att komma in i routern med bara dator och router ihopkopplade. Du kanske testade rätt iaf.
Verkar märkligt att två routrar inte fungerar,, är kablarna ok ? Kopplat modem => router WAN,, router LAN1 => dator ?

Har du någon skiva med programvara för routern installerat i datorn och prova den vägen ?

Kolla att dessa Tjänster är i gång, även om alla inte behövs :

COM+ Event System
DCOM Server Process Launcher
DHCP Client
DNS Client
IP Helper
IPsec Policy Agent
Network Connections
Network List Service
Network Location Awareness
Network Store Interface Service
Plug and Play
Remote Access Connection Manger
Remote Procedure Call
Secure Socket Tunneling Protocol Service
Server
SSDP Discovery
TCP/IP NetBIOS Helper
UPnP Device Host
Workstation

 

Edit : Du kan testa om det går att komma in i routern med telefonen, eftersom routern syns där och utan ikopplade nätverkskablar.

 



 

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara uppdatera tråden med att jag nu löst problemet, det visade visade sig att jag helt enkelt kopplat till fel port från modem till router och därav funkade det inte..

 

Tack allihopa ändå för alla tips & hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...