Gå till innehåll

Hotmail till Outlook


CGD

Recommended Posts

Jag är riktigt dåligt insatt i det här. Vad är det som gäller.

Jag har tre olika Hotmailadresser vad händer med dem framöver?

Kommer jag att behålla dem eller måste jag skaffa nya? Jag har ju fortfarande kvar min allra första mejladress och vill inte förlora den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Blev tvångsförflyttad nyligen från gamla Hotmail till nya Outlook. Samma adress som tidigare.
Är ju inga konstigheter egentligen.

Har skickat något mail i nya Outlook där jag har bifogat filer (bilder) och det var inget konstigt med det då. Lika lite som i gamla Hotmail.

Men nu fungerar det inte att bifoga filer längre i nya Outlook av någon anledning.

Går inte att använda smileys, fetstil, kursiv stil, understrykning heller...d.v.s. allt i verktygsfältet längst upp ovanför textfältet.
Någon som kan ha en aning om varför?

Texten "Bifoga filer" finns, likaså det lilla gemet. Jag kan klicka på "Bifoga filer" men därefter händer ingenting. Rutan där jag skall välja fil att bifoga kommer aldrig upp.

När jag ställer markören på det "lilla gemet" händer inget. Ställer jag den på texten sidan om gemet ändrar sig markören till en hand men det händer alltså inget då man klickar där.
Jag kan logga in på samma konto från en annan dator och då går det att bifoga filer som vanligt.

Så felet bör ju ligga lokalt i datorn där det inte fungerar.

Trodde det kunde bero på en inställning av blockering av pop-upfönster. Men inte det heller.

Kör Win 7 och IE 10.

 

Sen testade jag en systemåterställning som låg ca tre veckor tillbaka i tiden. Då fungerade det igen.

Men sen skriker ju datorn om viktiga uppdateringar man måste göra så fort man är ansluten till internet.

Uppdaterade det viktiga, Windows, Norton och det som HP vill att min HP dator skall uppdatera.

Så nu fungerar det inte att bifoga filer i nya Outlook igen.

 

Kan jag verkligen vara ensam om detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade i mitt virtuella Windows 7 64-bit med IE10, alla uppdateringar installerade. Jag upplevde inga av de problem du beskriver. Norton finns förstås inte i mitt system. Utökat kernelläge är aktiverat i IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag IE9 igen.

 

Undrar om du inte har en poäng där och är nåt på spåren. IE10 installerades enl. uppdateringshistoriken den 16 mars och återställningspunkten är vald att vara det som var precis före den uppdateringen 16 mars. Väljer jag en återställningspunkt senare än 16 mars så fungerar det inte.

 

Är ju fantatstiskt i så fall att det som skall vara optimerat för varandra är precis tvärtom och slutar fungera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Idag när jag startade datorn hade jag IE10 igen. Tydligen automatisk uppdatering av det där. Får ta bort det.

 

Men det här du skrev: Webbläsarläget: Ha igång IE10 och tryck ned knappen F12 och klicka sedan i menyn på det nya fönstret på Webbläsarläge. Välj till exempel IE9.

 

Har testat det där men blir ingen skillnad. Webläsaren hoppar till, det står i F12-rutan att den läser in något och sen efter en stund står det IE9 inne i F12-rutan men är ingen skillnad i webläsaren. Fortfarande IE10 och nya Outlook fungerar inte. Vet inte om jag gör nåt fel där i F12 kanske...lite överkurs för mig. :)

Redigerad av nalle-gbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog erkänna att jag inte riktigt vet vad jag skall göra på den där sidan som du länkade till ovan "Optimera IE:"

 

Där finns ett par förslag på olika webbläsare och när jag klickar på "Internet Explorer" så kommer det upp en sida där det står "Tack! Vi är glada att du provar Internet Explorer 10"

Finns inga alternativ till att göra något.

 

Jag antar att om jag hade haft IE9 och gått in där på den sidan så hade den förslagit mig att uppgradera till IE10?

 

Eller kanske är nåt helt annat som jag har missat någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har bytt ut sidan :(

Om du kollar webbadressen till sidan du kommer till ser du att det är en annan än det som står i länken. Förut kom man till en sida som beskrev hur man tar bort tillfälliga internetfiler och liknande.

 

Som tur är finns Googles cache av sidan kvar: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:PQP7teJ04pMJ:http://windows.microsoft.com/sv-se/hotmail/optimize-internet-explorer%2Boptimera+ie&hl=en&ct=clnk

 

Så här rensar du Internet Explorer-cachen i Internet Explorer 9

1. Längst upp till höger i Internet Explorer-fönstret: Klicka på Verktyg-ikonenVerktyg-ikonen, på Säkerhet och sedan på Ta bort webbhistorik.

2. Markera kryssrutan Temporära Internetfiler, avmarkera alla andra kryssrutor och klicka sedan på Ta bort.

 

Så här rensar du Internet Explorer-cachen i Internet Explorer 8

1. Klicka på Verktyg-menyn längst upp i Internet Explorer-fönstret, klicka på Ta bort webbhistorik, markera kryssrutan Temporära Internetfiler och klicka sedan på Ta bort. (Om Verktyg-menyn inte visas trycker du på Alt på tangentbordet.)

 

Så här rensar du Internet Explorer-cachen i Internet Explorer 7

1. Klicka på Verktyg längst upp i Internet Explorer-fönstret och sedan på Ta bort webbhistorik.

2. Klicka på Ta bort filer under Temporära Internetfiler och klicka sedan på Ja.

 

Lösa problem med att Internet Explorer hänger sig eller slutar svara

http://support.microsoft.com/mats/ie_freezes_or_crashes

 

Om ovanstående inte hjälper kan du prova med att återställa Internet Explorer: http://support.microsoft.com/kb/923737

 

IE 10 var visst inte med på webbsidan men så här rensar man cachen där:

  1. Öppna Internet Explorer på skrivbordet, tryck eller klicka på Verktyg och sedan på Internetalternativ.

  2. Tryck eller klicka på Ta bort under Webbhistorik på fliken Allmänt.

  3. Avmarkera kryssrutan Temporära Internetfiler och webbplatsfiler i dialogrutan Ta bort webbhistorik.

  4. Tryck eller klicka på Ta bort och sedan på OK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok, tackar för det! Då är jag med.  :)

Tänkte inte på att kolla vilken adress man egentligen kom till när man klickade på din länk... :rolleyes:

 

Var väl det där "optimera" jag blev lite vilsen av, vad det egentligen menades med det.

Men det där tror jag att jag gör så gott som en gång om dagen, ibland ett par gånger om dagen. Fast via andra program då.

Kör www.ccleaner.com och det skall väl vara samma sak, det rensar och städar upp. Har även en funktion för registerfix.

 

Nån gång då och då kör jag även www.isyscleaner.com och det händer även att jag rensar med Windows inbyggda funktion som du länkade till. Det som det ena programmet inte lyckas med kanske det andra lyckas med istället. Så därav några olika.

 

Men får väl ta och prova det där med att återställa Explorer också och se om det kan hjälpa.

Redigerad av nalle-gbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att registerstädningsprogram då och då städar för mycket och orsakar problem. Den allmänna åsikten bland Windows-experter är att den som inte har problem och inte kan avgöra om det programmen föreslår är bra eller dåligt ska låta bli att göra registerstädningar.

 

Webbläsare har cachar för att snabba upp surfandet, dvs om du håller på och tömmer cachen för jämnan kommer ditt surfande att gå långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast just registerstädningen/fixen är en "option" där i t.ex. Ccleaner och den kör jag inte särskilt ofta. Utan bara den vanliga "städningen" av historik och cookies o.dyl.

 

Sen att man tar bort cookies och sånt så går ju surfandet långsammare nästa gång man skall in på samma sida igen ja. Fast det gör det ju om datorn fylls med massa skräp också som inte används och det blir ju snart ganska mycket som ligger där och tar plats?

 

Har dock aldrig upplevt det som ett problem att surfningen går långsamt (eller långsammare), inte tänkt på det helt enkelt. Sen om det beror på att jag inte har så stora krav på snabbheten eller något annat vet jag inte. De gånger jag tyckt att det gått långsamt har det varit det mobila bredbandet som strulat, då tar det 5-10 min att öppna en web-sida. Kanske ännu mer och då är inte ens jag nöjd längre... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösa problem med att Internet Explorer hänger sig eller slutar svara

http://support.microsoft.com/mats/ie_freezes_or_crashes

 

Om ovanstående inte hjälper kan du prova med att återställa Internet Explorer: http://support.microsoft.com/kb/923737

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Då skall vi se, så här gick det:

 

Körde den första av ovanstående. Den hade inga fel att fixa med sa den.

 

Körde den andra. Där stod den bara och stampade och skulle skapa en återställningspunkt i en pop-upruta som den aldrig blev färdig med. Klickade därför ok till att rensa lite inställningar i den andra pop-uprutan som öppnades samtidigt. Efter det sa den första rutan att den här "fixen" inte gick att tillämpa. Stängde ner.

 

Och trots att det inte kändes som om så mycket blev gjort genom det här så fungerar det med att bifoga filer i nya Outlook även i IE10 nu.

Fantastiskt! Tackar för hjälpen och engagemanget!!

Redigerad av nalle-gbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att kommentera dig Cecilia. Jag har mig veterligen, inte råkar ut för något datorhaveri, trots att jag använt mig av registerstädningen i CCleaner, åtskilliga gånger, sedan programmet dök upp. Det finns ju förstås många dylika städprogram, men CCleaner litar jag fullständigt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra, Olle.

Datorhaveri har jag inte hört om heller men Windows-uppdateringar som inte går att installera eller program som inte går att avinstallera på normalt sätt är väl mer vanliga symptom efter för hård registerstädning. isyscleaner.com nämndes också i tråden. Det finns en tråd antingen i det här forumet eller i Eforum där problemet kunde härledas till att det troligen var  CCleaner som gjort något olämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så synd. Min glädje blev inte långvarig...nu går det inte att bifoga filer i nya Outlook igen.

Har passat mig för att uppdatera något nu eller installera nåt nytt och har ställt om Windows till alltid fråga mig först innan uppdatering sker.

Men nåt mysko är det uppenbarligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...